
Marta: Recenze
| 22:25 | 26.08.2006 |

Česká republika je, jak známo, rájem režírujících debutantů. Snad žádná jiná kinematografie nemá tak vysoké procento nováčků na celovečerním poli. Mládí vpřed, řeklo by se jinde. U nás bohužel nadvláda greenhornů rezultuje v bídnou konkurenci mezi úspěšnými jmény mainstreamu, kteří by jednou za dva roky přinesli svoji novinku bez ohledu na počasí i situaci na politické scéně. Mladík Janák, námořník Hřebejk a polodivadelník Zelenka bohužel nestačí, zvlášť když si Michálek se Svěrákem rádi užívají dovolenou a Sláma se Švankmajerem mají cyklus tak nepravidelný, že by z toho dostal migrénu i velezkušený gynekolog. Chybí druhé filmy a tvůrčí vyzrávání, což ovšem není chyba Marty Novákové.
Komorní drama Marta je jejím absolventským počinem, který dost věrně dokumentuje dnešní obraz FAMU. Naši mladí Pražané nám nerozumějí, a proto od žánrové i nadžánrové zábavy (s libovolně hlubokým přesahem) trvale uhýbají k okatě artistním tvarům, jejichž výpovědní hodnota přitom neodpovídá vznešenosti využitých prostředků. Marta určitě patří k těm zajímavějším filmovým tvarům, jež se na skromném prostoru pokouší zkoumat lidskou psychiku. Lekce z minimalismu, která inscenačním přístupem jemně evokuje třebas Trierovo Dogville (jeden dům uprostřed lesa nahrazuju chalupu kousek od fronty, kolem níž zuří válka... a velice věrohodně), se pohříchu spoléhá na zvraty a psychologické kontury, které lze odkrýt dlouhé minuty dopředu.
Není nic bolestivějšího než když se vznosná a smrtelně vážná artová filmařina v podstatě jen drží linie předvídatelných klišé (nevinný mladík miluje, okoralý otec šikanuje... a nikdy jinak), aniž by se dobrala efektu, který by bylo možné označit za strhující. Přestože proti hereckým výkonům nelze namítnout jediné slůvko a z celé stopáže je cítit, že Marta Nováková má přesnou představu o poselství svého celovečeráku i způsobech k jeho zachycení, ani ty nejvypjatější scény v sobě nenesou jakkoliv významnější zlomek onoho „trierovského“ mrazení nebo rafinovaně skrytou druhou třetí vrstvu. Kde se stala chyba? Když jsou významy zjevné a myšlenky se díky doznívajícím záběrům i dlouhým pohledům postav ocitají na stříbrném podnose, musí film pohltit samotným příběhem. Marta nepohltí. Její poznámky k lidské duši jsou proto nejen prostě podané, ale i nepříliš atraktivní pro objevování.
Malý film, malá recenze... kavárenští intelektuálové a zájemci o zádumčivou filmařskou krev by se jí beztak neměli nechat odradit.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Protoze tenhle pohled na vec ma svoji logiku i zrejmy argumenty. Ja to, co zminuje Egod v Marte vubec nenasel - pro me to nepresahlo rozmer minimalistickyho dramatu, tak jak jsem jej popsal, ale mozna jsem mel holt jen privrene oci. To se stava i mnohonasobne ostrilenejsim recenzentum, ze napoprve na neco nahlizeji z urcity perspektivy a jiny pohled (ten, kterej si napsal ty, egode) akceptuje az kdyz ho k nemu nekdo navede nebo natukne (po prvnim zhlidnuti bych kuprikladu onehdy naprosto sestrrelil Hvezdnou pechotu, ted po desatym, kdyz jsem "pochopil" ji uz povazuju za nejzasadnejsi film 90. let). Tim ti samozrejme nedavam plne za pravdu a neustupuju s tim, ze jsem to nerozklicoval (ostatne, kdyby v tom byl jasnej klic a jedna "spravna" interpretace, byl by to ten artovej pruser, tak jak o nem mluvim), na druhou stranu tvuj prispevek mi urcite obohatil vnimani toho filmu a nekdy az pobezi v televizi mozna svoje hodnoceni zmenim. Ted ale porad vnimam tu syrovost jako nakasirovanou, to vahani mezi naturalismem a alegorii spis jako neschopnost byt opravdu naturalisticky, anebo se drzet pouze te alegoricke roviny a presto ji pojmout dostatecne bohate (co se myslenek tyce). Ono odcizeni a lavirovani jsem strasne moc citil jako "vychtene" - samozrejme, ze zamerne, ale ne na takove urovni (at uz remeslne, nebo uvahove), aby zvladlo zacelit to, ze se nemuzu projektovat do pribehu emocne (a la ono dogville) anebo sdilet rozkos ze hry (a la Match point). Dokonalym prikladem je ten useknuty prst - velky tah reziserky, ale maly vysledek, prave protoze laviruje mezi nadsazkou a explicitnim filmovym vyjadrovanim. Ale jak rikam, mozna jsem takhle propracovanej "zamer" pouze vcas neobjevil a podruhe bych pobral jinak - kazdopadne neni to o uspechani, Marta mi srotovala v hlave dyl jak dva tydny, precetl jsem si posudek Gedeona i vyvoj celyho projektu, ale rozpacitejch pocitu jsem se jednoduse nezbavil. na druhou stranu, nikde jsem netvrdil, ze ten film je spatny, chapu jeho hodnotu a v porovnani s Non Plus Ultras a jinymi debuty jej povazuju za docela dobrej kus.