CZ premiéra: 05.08.2022
režie: Peggy Holmes
hrají: Jane Fonda, Whoopi Goldberg, Eva Noblezada, Simon Pegg

Štěstí: Recenze

animákApplerecenzeSkydance AnimationŠtěstí
Film o tom, že štěstí a smůla nejsou jenom o náhodě.

Každý svého štěstí strůjcem. To je filozofie, kterou v životě zastávám já i mnoho dalších, vůbec si tak momentálně nemůžu stěžovat, že při mé kadenci jeden animovaný film za dva roky jsem si předevčírem vybral zrovna ten, který se příliš nepovedl. Řeč je o novém animovanému snímku Štěstí na Apple TV+, který je kromě jiného také prvním výraznějším projektem nově vzniklé odnože studia Skydance, jejímž šéfem se před nějakou dobou stal John Lasseter, lehce zdiskreditovaný bývalý hitmaker Walta Disneyho, který byl nucen odejít poté, co na něj vylezla určitá obvinění. Nic hrozného, koneckonců práci si našel celkem rychle. Soudě dle jeho nejnovější filmu (režírovaného ne moc prověřenou Peggy Holmes) jej ale ta "filmová štěstěna" přece jen asi opustila.

Snímek se točí kolem jisté Sam, mladé dívky, které se smůla lepí na paty. Představte si chodník se třemi přilepenými žvejkačkami  Sam je ten typ člověka, jemuž by se na boty přilepily všechny tři a ještě by tam mezitím přistála čtvrtá, kterou z pusy vyplivnul náhodný kolemjdoucí. Jednoho dne ale Sam najde "šťastlivou minci", díky které se rázem v jejím životě všechno obrátí k lepšímu. Tedy až do chvíle, než ji spláchne do záchoda. Potíž je v tom, že minci nedostala jen tak náhodou a jakmile přijde na to, že černá kočka Bob (Simon Pegg), od níž minci obdržela, je součástí tajné organizace ovládající světové štěstí i smůlu, rozhodne se ji pronásledovat až do samotné Země štěstí, kde celé dobrodružství teprve začíná. A to je právě ten průšvih, už tak komplikovaná premisa se totiž ještě dále zamotává, až vás postupně ubije čím dál odvážnějšími koncepty, které mimo jiné zahrnují leprikóny, draky, jednorožce, několika-úrovňový proces výroby štěstí, magické orby atd.

Filmoví kritici maji často tendenci u filmů nadávat nad tím, jak jsou nedomyšlené. Štěstí je bohužel ten opačný případ, většinu času totiž působí dojmem, že u něj tvůrci přemýšleli až moc. Za normálních okolností by to bylo dobře, protože by to znamenalo, že je narvaný od hlavy až k patě vizuálními nápady, má neprůstřelný scénář, zajímavé postavy, svěží děj a parádně vygradovaný konec. Třeba jako pár let starý hit V hlavě. Jenže Štěstí ke své smůle nic z toho nemá, místo toho jen křečovitě kopíruje své předchůdce, postavy vás i vzhledem k absenci výraznějších herců (vyniká jen ten Pegg) moc nezajímají, a když už se to po té hoďce a půl dobelhá do finále, jste víc rádi, že už je konec, spíš než aby ve vás dozrávaly emoce z právě zažité jízdy.

Další problém je v tom, že film jasně necílí ani na jednu věkovou skupinu. Pro nejmladší tu budou věci, kterým buď neporozumí, nebo nejsou tak roztomilé, aby se jim smáli, odrostlé děti by vám po deseti minutách vyjmenovaly sto lepších způsobů, jak se zabavit, než sledovat takhle uondaný animák, a pro dospělé tu je pro změnu matoucí, nekoherentní fantasy svět a banální poselství o tom, že každá smůla se dá otočit v něco pozitivního. Jakkoli tak v poslední době tvorbu technologického giganta Apple chválím, tohle má veškeré parametry naprosto průměrného animáku z něčí pásové výroby, který je teda na streamu jakože k mání, aby se neřeklo, ale do pár dní na něj všichni zapomenou. Radši si dejte na Disney+ Rakeťáka, u kterého jsem i já ochotný tu svou slabou kadenci konečně prolomit. Se Štěstím bohužel velké štěstí mít nebudete.