Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Na život a na smrt | Lone Survivor | 2013
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 10.01.2014
CZ premiéra: 09.01.2014
režie: Peter Berg
hrají: Mark Wahlberg, Taylor Kitsch, Eric Bana, Emile Hirsch, Ben Foster

Na život a na smrt: Recenze


ikona
Mr. Hlad
Jak dopadlo válečné drama Petera Berga, v němž se čtveřice hrdinů střetla se stovkou Talibánců? 

Peter Berg je co se akčních filmů týče borec. Jakmile má někde něco vybuchovat nebo dostanou herci příkaz začít kolem sebe máchat samopalem, je na co koukat. Navíc už minimálně v Království ukázal, že se nebojí spojit akční nářez s něčím malinko ambicióznějším. Bitevní loď sice byla ekvivalentem filmové lobotomie, ale s příběhem podle skutečné události Na život a na smrt se opět vrací do vod ambicióznějších filmů. To ovšem samozřejmě neznamená, že v něm neumře asi tak sto lidí.

Samotný děj nepatří mezi nejsložitější, ale Bergovi se povedlo z toho paradoxně udělat výhodu. O čtveřici hrdinů nic nevíme a není snadné odlišit jednoho od druhého. Všichni jsou stejně oblečení, zarostlí a drsní a při honu na teroristu se něco ošklivě pokazí. Bergovi se však i díky efektním a působivým záběrům u úvodních titulků, kdy ukazuje, jaké peklo je výcvik Navy SEALs, donutit diváka, aby nekoukal na film o Wahlbergovi a jeho třech kámoších, ale na akci jednotky, která funguje jako dokonalý organismus.

Námořníci mezi sebou nemluví o ničem osobním a je i celkem složité zapamatovat si jejich jména, na druhou stranu tenhle přístup, kdy celou čtveřici začne člověk brát jako jediného hrdinu, funguje ve scénách, kdy dojde k samotnému střetu, naprosto skvěle. Člověk najednou ví, proč ti čtyři tak horlivě bojují, věří, že jeden by druhého jednoduše nenechal ve štychu a chápe, proč jsou ochotní obětovat svůj krk pro zbytek. Funguje to a ačkoliv některé scény mohou působit zbytečně pateticky a umírání ve zpomalovačkách je obecně považováno za klišé, tady má tohle všechno své opodstatnění. Tahle parta nebojuje za Ameriku, svobodu nebo tak něco. Bojují sami za sebe a vy jim to budete žrát.

Berg navíc akční scény servíruje v dech beroucí podobě. Jsou ve filmu sice jen dvě, ale první má skoro půlhodinu a u té druhé nuda taky nehrozí. Je radost sledovat, jak se mění styl i razance boje čtveřice dokonale vycvičených profesionálů a stovky horalů se samopalem v ruce. Připravenost, taktika a zkušenost se tu střetávají s maniakálním odhodláním a přesilou a zajatce nebere ani jedna strana. Je to intenzivní, brutální a působivé. A taky bergovsky narvané adrenalinem a zároveň přehledné.

V poslední třetině filmu však dojde k několika zásadním změnám. Mark Wahlberg dostane víc prostoru a začnou se řešit otázky lidskosti, což sice není vyloženě ke škodě věci, ale, ačkoliv jde o příběh podle skutečnosti, najednou Na život a na smrt vypadá trošku jako kýč a některé scény, včetně souboje s hlavním padouchem, jakoby vypadly z úplně jiného filmu. Po realistické, odosobněné a ve své jednoduchosti působivé hodině to najednou vypadá, jako kdyby tvůrci dostali příkaz „pokusme se urvat Oscary“. Nejde vyloženě o něco, co by člověku zkazilo zážitek, ovšem pocit, že posledních třicet minut patří do nějakého jiného filmu, se asi dostaví u většiny lidí.

I přesto je však Na život a na smrt skvělý válečný film, od něhož většinu času nedokážete odtrhnout oči. Peter Berg se rozhodl pro civilní vizuální styl a místo na jindy typické syté barvy spoléhá na šeď a skoro až dokumentární look. K filmu to sedí, pořád jde o skutečný a krutý příběh a dělat z něj prvoplánově hezkou podívanou by asi nebylo moc fér. Kouká se na to pořád hezky, ale hledání, kde se Berg inspiroval u Manna jako v Království nebo jestli se nepokouší jít ve stopách hitu Černý jestřáb sestřelen a propadáku Zelená zóna, nikam nepovede. Což je dobře.

Na život a na smrt je vydařný akčně-válečný film, jehož děj se dá odvyprávět jednou kratší větou, ale tvůrci si toho byli vědomi. Vsadili tedy na působivé akční scény a zajímavou práci s ústřední čtveřicí hrdinů. Zamrzí vlastně jen to, že ke konci přeci jen sklouzli k laciným klišé, jimž se celou dobu buď elegantně vyhýbali, nebo s nimi celkem chytře pracovali. První hodinu však oči od plátna neodtrhnete.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (101)

Verdikt

avatar8/10

Mr. Hlad



Hodnocení redakce

  • avatar5/10

    Spooner

  • avatar7/10

    KarelR

  • avatar3/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    killerzeli

  • avatar7/10

    deiwi

  • avatar7/10

    yeniczek

  • avatar6/10

    Revan

  • avatar10/10

    verbst

  • avatar8/10

    TrDLo

  • avatar7/10

    b1aster

  • avatar6/10

    crimson_moon

  • avatar8/10

    Jacuzzinka

  • avatar5/10

    The Joker

  • avatar7/10

    Ragnarok

  • avatar7/10

    Tomino

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace