Kůže, kterou nosím: Recenze
14:12 | 28.09.2011 |
Aktuální film španělského milovníka artových obscenit a sexuálních perverzí Pedro Almodóvara se citelně odvrací od osobního tónu, který se mi tak zamlouval v Rozervaných objetích. Chtělo by se dokonce napsat, že vše, z čeho si Pedro tropil v předchozím filmu šprýmy, se tu vrací jako smrtelně vážná součást vyprávění. Jenže – s tou vážností a ironií je to u Almodóvara podstatně složitější. Jak se vlastně postavit k příběhu, který je postavený na tak uhozené kombinaci, jakou jen může být kombinace detektivky, sci-fi, thrilleru, melodramatu a psychologického dramatu? Myslím, že tentokrát neváhá jen divák, ale i sám tvůrce.
Film je nepřehledným slepencem emocí a nálad. Kůže, kterou nosím je vlastně variací na typický příběh o pomstě. Než se ale k tomuto zjištění divák dobere, má pocit, že sleduje další Pedrovu srdceryvnou intelektuální telenovelu, tentokrát o vášnivém plastickém chirurgovi Robertu Ledgardovi, který tragicky ztratil manželku a vytvořil si ji za pomocí svých špičkových dovedností z někoho jiného. První polovina filmu připomíná ujetý queer karneval, který pracuje jak s podprahovým napětím mezi chirurgem a jeho výtvorem, tak se zcela bizarními momenty z jiné galaxie (např. vniknutí muže v tygřím kostýmu do vily a znásilnění Robertovy chovanky, kterému skrze kamerový systém přihlíží tygříkova maminka, toho času Robertova služebná). Almodóvar tentokrát postrádá odstup od nesmyslnosti a vypočítavosti většiny scén, který plnými hrstmi rozdával v Rozervaných objetích. Jeho dílo krauluje v chtěnosti a působí na režisérovy poměry neobratně, přitrouble a váhavě. Pocit, že film je nepřehledným slepencem emocí a nálad sílí ve chvíli, kdy se, jako ve správné detektivce, objeví zcela zásadní twist.
Tehdy se z detektivky obarvené na růžovo melodramatem stává plnokrevné drama o pomstě, které divákovi vyjeví, komu patří záhadné tělo, na němž je natažena kůže Robertovy ženy. Samozřejmě, vše se odehrává k v klasickém cimrmanovském duchu „tak takové to tedy bylo“, který je u Almodóvara dobře otestovaný a funkční. Až na to, že po rozbředlé a plouživé první polovině filmu působí Pedrova zřejmě dosud největší „genderová“ šaráda tak trochu jako křečovitá z nouze ctnost a snaha dostát pověsti kontroverzního a nesmlouvavého tvůrce v oblasti sexuality a tělesnosti. Samozřejmě, spokojený divák poukáže na podvratnost, se kterou se režisér staví k tradičním rolím, na zrádnou hranici mezi tím, kým jsme na povrchu, a kým jsme uvnitř. Divák nespokojeně reptající však poukáže na manýru, okázalé gesto a neschopnost režiséra natočit byť jen jednu z žánrových rovin příběhu důsledně – tedy tak, aby působila vzrušení, odpor, veselí, smutek… Prostě nějakou silnou emoci, které měl Španěl vždy skladem ve velkém.
Přehrajte si trailer Osobně jsem v Kůži, kterou nosím nic podobného nezaregistroval. Na první pohled všechno sedí – Almodóvarova vášeň pro textury obrazu, pro laškovně propracované kompozice (Robert hledící na obrazovku, na níž je kůže jeho ženy na těle jeho – neřeknu – v typické pozici aktu a celé je to rámované jako klasické malířské dílo), pro teatrální a patetický způsob mluvení herců, pro cituplný doprovod Alberto Iglesiase… i návrat ztraceného syna Antonio Banderase má své kouzlo a nezpochybnitelný hispánský šarm. Ale ta celková vibrace, kterou tyto složky dávaly v nejlepších autorových filmech, jde tentokrát dokonale mimo mě, jako okázalá póza člověka, který vyměnil obsah za formu, jež ho má dokonale imitovat.
Poslednímu Almodóvarovi zkrátka přebývá spousta kůže a chybí kdokoli, kdo by ji nosil. Režisér z mého pohledu trpí syndromem filmařských klasiků, kteří dávají divákovi přesně a profesorsky dávkovanou podstatu vlastního díla. Tak nějak úhledně točí to, co se od nich očekává. Při vší kontroverznosti námětu je aktuální Almodóvar vlastně strašně krotký a podbízivý. Pokud byl předchozí film diváky ne úplně pochopenou intimní zpovědí filmaře v krizi, Kůže, kterou nosím je dobře sestavený almodóvarovský artefakt se všemi náležitostmi, ale bez přidané hodnoty. Pro mě vlastně bez jakékoli hodnoty.
Verdikt
marigold
Robert je plastický chirurg, který při tragické nehodě ztratil ženu. Ve spojení s jeho posedlostí pro stvořitelské hrátky to nemůže skončit jinak, než že cizí tělo vymodeluje přesně jako ztracenou lásku. Komu to tělo ale patří? Tajemství, láska, nenávist, zrada, telenovela a spousta kultivované nudy, to vše uspořádané do klasického almodóvarovského produktu, o němž se dá s klidem mluvit jako o ozdobném artovém hamburgeru. Nebo paelle?
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Georgee
- 9/10
Xtreme
- 9/10
Rokle
- 6/10
PraSiteL
- 6/10
Ragnarok
- 8/10
Tomino
- 8/10
Slarque
- 6/10
tschrky
- 6/10
phou.raelly
- 6/10
doe
- 6/10
besitox
- 4/10
Krysta
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry