Mr. Hlad
Kurýr 3: Recenze
16:52 | 10.02.2009 |
Akční hrdinové jsou ohrožený filmový druh. Arnold je v politice, Sly spoléhá na nostalgii, Jean Claude Van Damme to zkouší s originálním a osobitým přístupem, Dolph Lundgren hraje v béčkových koninách, Steven Seagal žere a Chuck Norris už třicet sedm let nikoho nezajímá a pořád žije z toho, že mu v Cestě draka Bruce Lee rozbil tlamu. Jediný, o kom by se v současnosti dalo mluvit jako o akční hvězdě, je Jason Statham. V loňském roce si po nepovedené pitomosti Boj napravil reputaci překvapivě zábavnou Rallye smrti a letos chystá návrat akční anarchie v Zastav se a nepřežiješ 2. A samozřejmě si udělal čas i na Kurýra. Roli, díky níž je dnes tím, čím je. Ale možná si to mohl odpustit.
U série Kurýr to vypadá, že pokaždé, když někdo opustí hvězdný tým, který stojí za prvním dílem, kvalita jde razantně dolů. První díl byla příjemná béčková podívaná, v níž drsňák Jason Statham zachraňoval několik desítek asijských otroků. Bylo to fajn, rychlé, hezky natočené a mělo to zábavně pojaté bitky. Pak Corey Yuen odešel z místa režiséra, dostal na starost jen bojovou choreografii a Louis Leterrier natočil film, jenž byl v některých momentech až příliš „over the top“ a absurdní, ale po vizuální a bojové stránce to bylo fajn. Na trojku si bohužel Leterrier čas neudělal a režijní otěže po něm přebral Olivier Megaton. Ten má sice stylové jméno, avšak to je asi tak všechno, čím může současnému akčnímu filmu přispět. Režírovat totiž neumí.
Žádný Kurýr nikdy nebyla a ani nechtěla být chytrá podívaná, Luc Besson zkrátka vyprodukoval další akční béčko, jež však mělo - na rozdíl od jeho předchozích projektů - zásadní štěstí v tom, že si v něm zahrál Jason Statham. Žádný hluboký příběh tedy od třetího dílu nikdo neočekával a Megatonovým úkolem bylo natočit sto minut materiálu tak, aby se jednou za čas mohl hlavní hrdina vysvléknout z košile a seřezat padouchy na hromadu. Bohužel akce je právě to, co Megatonovi jde ze všeho nejhůř. Ačkoliv choreografie Coreyho Yuena je opět fajn a bitka v garáži nebo souboj s obrem mohly být velmi zábavné, všechno kazí kulometný střih. Z na papíru možná přehledných akčních scén vznikl ve výsledku nepochopitelný blivajz, v němž je velmi těžké se orientovat a téměř nemožné hlídat si kdo koho čím zrovna mlátí po hlavě. Megaton krom toho rád vynechává v akčních sekvencích framy a všechny bitky tak působí nesmírně trhaně a jakoby nedodělaně. Akční scény jsou díky novému režisérovi nesmírně nezajímavé a otravné. A proč si to nepřiznat – na třetího Kurýra nikdo nepůjde kvůli charakternímu herectví, ale především kvůli těm bitkám a Besson udělal velkou chybu, že si je nepohlídal. Když se totiž fanda akčních filmů u akčních scén nudí, začne si všímat věcí, které by normálně ignoroval. A to je zatraceně velký problém.
Tváří v tvář nezajímavé akci totiž na povrch vyplouvají i další zápory, které byl člověk ochoten u prvního a do jisté míry i u druhého dílu ignorovat. Tady to ale příliš nejde, protože všechno je tu hloupější, lacinější a především – díky zmršené akci – víc vidět. Příběh je bohužel ještě pitomější než v případě obou předchozích dílů a snaha padouchů donutit ukrajinského ministra únosem jeho dcery k tomu, aby ze své země udělal skládku chemického odpadu, je poměrně směšná. Bohužel sám hlavní hrdina k téhle zápletce nemá moc co říct, protože většinu času stráví na opuštěných východoevropských okreskách, kde mu společnost dělá právě ona dcera v podání Natalye Rudakove. Dost možná nejotravnější herečky všech dob.
Luc Besson se na třetím Kurýrovi vůbec vyblbnul. Na akci se vykašlal, hlavní ženskou roli obsadil newyorskou kadeřnicí bez předchozích hereckých zkušeností a jako padoucha si sehnal Roberta Kneppera, z něhož má člověk pocit, že je celou dobu totálně nad věcí a je mu jedno, co vlastně točí. Knepper přehrává, jako kdyby mu šlo o život, ale i když fyzicky na hlavního hrdinu nemá a jeho padouch by byl směšný i vedle Austina Powerse (likvidování vlastních poskoků je hodně srandovní), je to svým způsobem sympaťák a jedna z mála věcí, která se na filmu dá pochválit. Tou druhou je nezklamávající charisma Jasona Stathama a jedna slušná automobilová honička.
Celkově je ale třetí Kurýr mizérie, jež dokazuje, že Luc Besson zvládne vyprodukovat jeden dobrý film na pět špatných. Kurýr 3 se sympaticky béčkové jedničce nevyrovná ani zdaleka a díky odfláknuté akci a nesmírně otravné herečce (to sakra při natáčení nikdo neviděl, jaké je to dřevo?) nemá ani na dvojku. Ta byla sice pitomá, avšak koukalo se na ní hezky. Třetí Kurýr je bohužel jen laciná nuda, od totálního odpadu zachraňuje pouze Jason Statham. A i ten by si měl příště rozmyslet, jestli Bessonovi zavolá zpátky, až bude chtít dělat čtyřku.
Verdikt
4/10
Mr. Hlad
Jason Statham hodinu a půl jezdí po východní Evropě s ošklivou a nesympatickou Ruskou a snaží se zachránit Ukrajinu. A divák trpí. Jason Statham je sice pořád frajer, ale režisér Olivier Megaton neumí natočit byť jen průměrnou akční scénu a příběh je i na béčko mizerný. První Kurýr byla příjemná béčková podívaná a dvojka snesitelně průměrná zábava, ale pokud máte tuhle sérii alespoň trošku rádi, trojku ve vlastním zájmu ignorujte.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 3/10
imf
- 5/10
Spooner
Hodnocení čtenářů
- 6/10
t_gon
- 3/10
scroochy
- 6/10
5h1nj1
- 5/10
yeniczek
- 2/10
Maitiky
- 6/10
speedy.mail
- 4/10
cabal
- 4/10
hynman
- 5/10
s-a-n-c-h-e-z
- 7/10
Acidist
- 2/10
Duck96
- 3/10
Strike
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry