Jedna noc: Recenze
17:24 | 10.05.2024 |
Nebudeme si nic nalhávat – režisér a scenárista David Laňka neměl úplně nejšťastnější vstup do filmové branže. Jeho první dva snímky – Jedlíci aneb Sto kilo lásky (scénář) a Modelky s.r.o. (scénář a režie) – patří zaslouženě k nejhůře hodnoceným filmům a představují vážnou konkurenci i pro hrůzy Evy Toulové. Nicméně v roce 2022 natočil drama (či tragikomedii, chcete-li) Spolu a tím se katapultoval do první ligy. Chválený vhled do utrpení matky pečující o dospělého syna s těžkým mentálním postižením svědčil o výrazném Laňkově posunu vstříc hlubokým lidským osudům a skýtal naději, že nám do budoucna naservíruje další podobné téma. A stalo se. O necelé dva roky později vstupuje do kin jeho nový snímek Jedna noc, a i tentokrát se půjde až na dřeň mezilidských vztahů.
Hudebník Adam měl solidně našlápnutou kariéru. Na koncertech jeho kapely bylo plno, jeho hudba se líbila a o fanynky neměl nouzi. Jenže nezvládl svoje ego. A taky alkohol. A nakonec ani řízení pod vlivem. Stačila jedna jediná noc a Adamův život se obrátil naruby. Z úspěšného muzikanta se stal člověk na okraji společnosti s minimálním příjmem a narůstajícími dluhy. Tím se samozřejmě dostal do spirály vedoucí někam do zatracení a stáhl s sebou i manželku Elišku a malého synka. Podaří se mu během jedné noci vrátit svůj život zpět na koleje směřující k lepší budoucnosti, nebo dojede až na konečnou, odkud už žádné vlaky nejedou?
Zhruba takto zarámoval David Laňka z pozice scenáristy svůj příběh problémového kluka a navrch přihodil druhý leitmotiv, a tím je snaha Elišky vydělat nějaké peníze pomocí erotických livechatů. To zároveň působí jako katalyzátor narůstajících problémů, před kterými Adam utíká k alkoholu a narůstající sebedestrukci. A funguje to skvěle. Je potřeba ocenit úmysl Davida Laňky ukázat, že Adam si za své problémy může sám. Není obětí žádné nešťastné souhry okolností. Nedostal se nezaviněně do soukolí nemilosrdného osudu ani nespadl do dluhové pasti při řešení vážné životní události, jako je nemoc nebo nezaměstnanost. Jeho jediný problém je, že je kretén. A to doslova. Doma má ženu s malým dítětem, ale místo toho, aby se o ně staral nebo makal na splácení dluhů, vysedává v hospodě a má poměr s místní hostinskou. Jistě, nelíbí se mu to a nejraději by se svým životem něco udělal, jenže volí jedno chybné rozhodnutí za druhým.
V hlavních rolích excelují Vanda Chaloupková (Prezidentka, Abstinent) a Adam Ernest (Bratři, Pátry Hárd). Jsou to oni, kdo velmi zkušeně a uvěřitelně vdechli život postavám zmítaným vlastními chybami a neschopností se z nich poučit. Ačkoli nejde o jejich herecký debut, jde rozhodně o první velkou příležitost ukázat, že dokážou utáhnout hlavní role. A předvedli, že na to mají. Ernestův Adam je na první pohled sympaťák, jenže pod kapotou mu kopou divocé koně a Adam je nezvládá ukočírovat. Zoufalství ze životního selhání je v Ernestově podání přímo hmatatelné a z narůstající agrese vůči vlastní ženě kvůli jejímu způsobu přivýdělku vám místy nebude dobře. Vanda Chaloupková hraje zcela otevřeně a bez jakéhokoli studu před objektivem, přičemž roli matky i erotické profesionálky zvládá střídat s odzbrojujícím naturalismem. Za tohle obsazení patří jednoznačně palec nahoru.
Bohužel se ukazuje, že David Laňka bude zřejmě lepší scenárista než režisér. Samotné rozhodnutí vměstnat celé mikrodrama do mantinelů jedné jediné noci není špatné – i na úzce vymezeném prostoru se dá rozehrát velkolepé drama o malých lidech a jejich neštěstí. Takový Bohdan Sláma nebo Ken Loach o tom vědí své. Bohužel se to režijně a dramaturgicky potýká s několika problémy. Především se díky tomu nastupuje do rozjetého rychlíku. Není zde prostor pro palčivé otázky, proč se Eliška rozhodla řešit finanční problémy naprostou devastací svého maloměstského soukromí a intimity. Namísto toho se rovnou streamuje a vzdychá a divák sleduje, jak to Adama ničí.
Žádná osudová volba se nekoná, ta už proběhla kdysi dávno a my vidíme pouze její důsledky. Budiž, ale potom bychom měli dostat víc než jen prázdné scény, jak Adam bloumá městem. Druhý problém je, že Adamovi je věnována příliš velká pozornost na úkor Elišky. Pokud to má být příběh jedné noci, musí se odvyprávět pohled obou z nich. Ale o Elišce se toho příliš nedozvíme. Celé to odezní jako žalozpěv za zpackaný Adamův život. A přitom Eliška a její syn jsou přímé oběti Adamovy idiocie a neschopnosti postavit se k životu čelem. Tady prostě něco chybí.
Přehrajte si trailer Přijde mi, že lehce rozpačitá byla i kamera Václava Tlapáka (Léto s gentlemanem, Spolu), která jako by v některých záběrech nevěděla, čemu se věnovat. To samé platí i o střihu Lenky Gmitrové (Spolu), ačkoli to mohl být důsledek režijních představ. V každém případě to celkově vede k jisté odtažitosti od nepříjemného tématu dluhové pasti a nevyhnutelnosti pádu na dno společenské propasti. Nebýt toho, byla by Jedna noc velmi nekompromisní pitvou patologické části společnosti.
Verdikt
crom
Drama o nezvládnutém životě bývalého hudebníka Adama a jeho ženy Elišky vám předvede, jak hluboké je dno společnosti, pokud jste idiot a vršíte jednu chybu na druhou. David Laňka se po povedeném snímku Spolu vrací k tématu problémů v mezilidských vztazích a dokazuje, že jako scénárista má skutečně co nabídnout. Bohužel s režií to je o něco horší a mikrodrama o životě dvou mladých lidí vymknutém z kloubů tak zbytečně ztrácí na intenzitě prázdnými scénami a nedotaženou dramaturgií. Jako odstrašující příklad, kam může vést lidská hloupost a ubohost, však Jedna noc funguje na jedničku.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 4/10
Cival
Hodnocení čtenářů
- 3/10
Tomino
- 4/10
Nexus6
- 7/10
malylada
- 7/10
hrumsrt
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry