Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Hranice práce | 2017
csfd  
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: nestanovena
režie: Apolena Rychlíková
hrají: Saša Uhlová

Hranice práce: Recenze


ikona
Rimsy
apolena rychlíkováhranice prácesaša uhlová
Co vám řekne agitační dokument z cyklu Český žurnál? 

O Filipu Remundovi a především Vítu Klusákovi si můžete myslet leccos – a dost možná budete mít pravdu. Nelze jim však upřít inovativnost a zápal, s nimiž se pouštějí do stále nových kontroverzí. Cyklus Český žurnál, s nímž jsou úzce spojeni, je toho dokladem. Zřejmě nejvýraznějším z letošních příspěvků do tohoto soudku jsou Hranice práce, nedávno oceněné na jihlavském festivalu jako nejlepší český dokument letošního roku. A to především proto, že se bezesporu jedná o dílo, které překračuje standardy běžné výpovědi o světě kolem nás. Je to však nutně dobře?

Onu kauzu jste nejspíš zaregistrovali. Novinářka Saša Uhlová během první poloviny letošního roku vystřídala několik zaměstnání, jež patří mezi ty nejhůře placené v naší zemi. Prádelna v nemocnici, drůbežárna, pokladna v supermarketu, žiletkárna, třídírna odpadu – na těchto místech většina z nás skončit nechce, přesto se jedná o práci, kterou chtě nechtě někdo dělat musí. Od stolu si dokážeme představit, že ten někdo zřejmě nemá lehký a hezký život, což je smutné, ale víc se nás to netýká. Právě tento přístup byl očividně jedním z motivů Uhlové k tomuto nepochybně odvážnému a ocenění hodnému počinu.

Jestliže však na chvíli odhlédneme od emocí a podíváme se na Hranice práce jako na filmové dílo, zjišťujeme, že přehršel kvalit nemá. Monology Uhlové do značné míry (a logicky) korespondují s texty reportáží (které sice byly publikovány dřív než dokument, ovšem k jejich napsání došlo až později), a tak výsledný film slouží spíše jako audiovizuální doplnění celé kampaně než svébytný dokument. Zvuk je navíc často špatný, není dobře rozumět a ani obraz nenadchne. Je pochopitelné, že když je skoro polovina filmu natočená na skrytou kameru, kterou Uhlová na pracoviště propašovala v brýlích, nemůže se jednat o vizuální hody - většina záběrů je ovšem pouze ilustrativních a nové informace stejně nepřidává. Pro čtenáře obeznámené s reportážemi proto film nepřinese nic moc nového. Slouží spíše jako další kanál, kterým se mohou pracně vydobyté informace dostat mezi lidi.

Vyznění pro diváka bude záležet na tom, k jakému názoru se v této celospolečenské debatě kloníte. Režisérka Apolena Rychlíková natáčela s Uhlovou také u ní doma, kde novinářka nešetří s kritikou kapitalismu a předkládá myšlenky, které můžou pro leckoho být příliš levicově radikální. Není šokující, že po zkušenostech s nedoceněnými pracemi budou takové názory převládat - dokument je však v tomto ohledu velmi vyhraněný, až emočně vydírající. Jako sonda do odvrácené strany naší společnosti je toto dílo užitečné, zároveň bychom se před ním však měli mít trochu na pozoru.

Verdikt

avatar6/10

Rimsy

Novinářka Saša Uhlová strávila řadu měsíců ve společensky nevděčných profesích a o svých zkušenostech napsala zásadní reportáže. Hranice práce jsou jen audiovizuálním doplňkem zveřejněných textů, hodnocení tedy vychází spíše z posouzení filmu než samotné ideje. Za pozornost však rozhodně stojí, jelikož příjemné pokoukání to rozhodně není.



Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Nexus6

  • avatar8/10

    CAPS_LOCK

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace