
Fitzcarraldo: V.I.M.
14:15 | 12.05.2025 |

Werner Herzog pojmenoval svoje memoáry „Každý za sebe a Bůh proti všem“, což o jeho světonázoru vypovídá mnohé. V případě dlouhého, bolestného natáčení Fitzcarralda by bylo přiléhavé přejmenovat je na „a příroda proti všem“.
Nejen naprosto vyčerpávající, ale doslova smrtonosné natáčení totiž poznamenalo nejen všechny přítomné, ale vyžádalo si oběti na životech i zdraví, jak dokládá dokument o natáčení Břímě snů.
Jedno z nejinspirativnějších a nejplodnějších partnerství mezi režisérem a hercem, bezmála sebedestruktivní láska a uznání mezi Herzogem a excentrickým Klausem Kinským původně ve snímku uplatnění mít neměla. Ti dva spolu předtím natočili trojici filmů, Aguirre, hněv Boží, Nosferatu – Fantom noci a Vojcek, ale pro titulní roli Fitzcarralda si Herzog původně vybral někoho jiného, herce Jasona Robardse. Ten však během natáčení onemocněn úplavicí, a tak musel německý režisér shánět náhradu. A i když zvažoval Jacka Nicholsona, osud ho opět svedl dohromady s Kinským.
Mezi těmi dvěma existovala mimořádná tvůrčí sounáležitost a jiskra, až rozbuška, což vedlo k bezmála (sebe)vražedným úmyslům, když na Kinského Herzog během natáčení Aguirreho namířil střelnou zbraň ve chvíli, kdy jeho dvorní herec zvažoval z roztočeného projektu (a neprostupné džungle) vycouvat, s tím, že následně zastřelí i sebe.
Oba se vyznačovali pozoruhodnou intenzitou. Herzogův dokumentární styl pak dokonale těžil z Kinského nevypočitatelnosti a výbuchů, často způsobených čirou marnivostí nebo touhou ostatním protiřečit.
Werner Herzog proslul nejen jako režisér narativních filmů, ale i dokumentů (jeho pozoruhodný Grizzly Man si VIM už vysloužil). Jeho heslem je, že fakticita nerovná se nutně pravdivost. Fascinuje ho souboj člověka s přírodou, a to nejen vnější, ale i s tou vnitřní jménem vlastní přirozenost. Ostatně jeho pojetí Nosferatu umocňuje dojem chorobnosti a moru, a jeho vampýr připomíná přírodní katastrofu. Ne nadarmo zůstává jedním z nejsilnějších obrazů snímku záplava krys obléhajících náměstí.
Až dokumentární autenticitu pak Herzog vyžadoval i na place (rozuměj na mýtině pralesa), a proto odmítl použití miniatur a dalších pomocných triků a trval na tom, že se ústřední kousek filmu zachytí v reálu. Dal tak přednost zelenému peklu před zeleným plátnem.
Jeho snímek Fitzcarraldo nás opět podobně jako Aguirre zavádí do jihoamerického pralesa, ale odehrává se o tři sta padesát let později. Španělští conquistadoři uspěli, když ne v nalezení El Doráda, tak v ovládnutí a kolonizaci. Peru se tak nachází pod nadvládou bělochů. Pro Fitzcarralda je oním Eldorádem opera.
Brian Sweeney Fitzgerald zvaný Fitzcarraldo žije ve městě Iquitos nacházející se v povodí Amazonky a východně od And a nesní o ničem jiném než do sídliště, které působí spíše jako změť slumů a chatek, přinést prvotřídní evropskou kulturu, konkrétně vystavět operní dům a angažovat v ní nikoho menšího než světoznámého pěvce Enrica Carusa.
O jeho odhodlání, nadšenectví i pomatenosti svědčí už první scéna, v níž Fitzcarraldo i se svou společnicí Molly (Claudia Cardinale) dorazí se zpožděním do opery poté, co byl kvůli poruše motoru nucen pádlovat po Amazonce několik dní. Na břeh tak vystoupí upocený, s rozedranými dlaněmi a umazaným světlým oblekem, i přes námitky uvaděčů se mu však povede se do sálu prodrat a zbytek opery zhlédnout.
Jenže k tomu, aby mohl postavit vysněný operní dům, mu schází kapitál. Nejdříve si ho zkouší obstarat coby dodavatel ledu. Ač jsou z pevného skupenství vody místní u vytržení, nemají jej jak skladovat a Fitzcarraldo zjišťuje, že na tomto podniku nezbohatne. Vidina opery se rozpouští stejně jako jeho produkt v jihoamerickém slunci.
Sáhne tedy po bláhové příležitosti. Jelikož je Iquitos a okolí plný baronů zpracovávajících kaučukovníky na gumu, rozhodne se pronajmout kus půdy. Problémem je, že se k němu nelze dostat, Amazonku nedaleko protínají vodopády a je zde nesplavná. Fitzcarraldo však přijde s ambiciózním plánem: loď z jednoho ramena Amazonky na druhý přesune po zalesněné kopcovité souši! Rozhodne se tak udělat ze své parní lodi alespoň na kus cesty suchozemský dopravní prostředek.
Sežene potřebně bláznivou (respektive zoufalou) posádku a vydává se na plavbu. Po cestě pak nepřátelsky naladěné domorodce na březích řeky konejší pomocí gramofonu, díky němuž parní loď získá operní hlas. Tento fanatik s gramofonem skutečně dostane svou loď na místo určení, odkud ji bude nutné stěhovat přes strmý kopec několik kilometrů hustě zalesněnou krajinou. Ale prostřednictvím pák, lan a klád a vydatné pomoci domorodců se mu to může podařit…
Úkol, před nímž stál Herzog, byl podobně obtížný jako ten Fitzcarraldův. Do jisté míry totožný, protože i on přesouval parník peruánskou džunglí. Celé natáčení je zároveň metaforou a tématem snímku. Jednoho muže během natáčení uštkl had a on si musel sám odříznout nohu motorovou pilou, aby zabránil šíření jedu. Jednoho z domorodců, který ve filmu působil jako komparz, proklál šíp vyslaný lukem znepřáteleného kmene. Štáb se navíc musel přesouvat kvůli výhružkám. K tomu přičtěte výbušného Klause, dvě havarovaná letadla se zásobami a ochrnutí. Když tedy vidíme domorodce ve filmu drceného kýlem lodi, obraz podává zprávu i o samotném natáčení. Kinski přiváděl k šílenství i domorodé komparzisty, jejichž náčelník dokonce těsně před skončením natáčení Herzogovi nabídl, že Kinského zavraždí.
Herzog byl za snímek odměněn Zlatou palmu za nejlepší režii v Cannes a Fitzcarraldo podává zprávu nejen o nezdolném, pionýrském překonávání překážek, ale rovněž o značné neuměřenosti. Natáčení si vybralo strašlivou daň a je doslova mementem mori zbytnělých ambicí umělce. Netřeba říkat, že filmové natáčení by nemělo končit smrtí a zmrzačením.
Ona nestřídmost a grandiozita do filmu plně proniká a jeho titulní donkichotský hrdina Fitzcarraldo, snivec i ztroskotanec, je podobně jako režisér ukázkou toho, jaké strázně je člověk ochoten podstoupit pro umění.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry