Bostonský škrtič: Recenze
16:00 | 24.03.2023 |
Doba, kdy jsme Keiru Knightley vídali ve velkých hollywoodských produkcích, je už asi dávno pryč. A slavné herečce tato éra evidentně vůbec nechybí. Našla si totiž své jasné filmové místečko, kde jí je viditelně dobře. Vybírá si zkrátka nenápadná, ale mnohdy docela ambiciózní, dramata se silnými hrdinkami, jež se navíc pokouší něco říci o postavení žen ve společnosti. Někdy to dopadne nevýrazně (Problémissky), někdy ovšem podstatně zajímavě (Veřejné lži). Její novinka Bostonský škrtič pak měla potenciál usídlit se právě v druhé kolonce a navrch nám naservírovat atmosférickou retro detektivku ve stylu Zodiaca, jichž je pořád jako šafránu. Příznivci žánrovek by pak měli být s výsledkem poměrně spokojeni. I když do velké euforie má výsledek také daleko.
Podíváme se tedy na zoubek nechvalně proslulým bostonským vraždám z 60. let, při nichž sériový vrah uškrtil několik ženských obětí. Na jeho stopu ovšem jako první nepřišla policie, ale snaživá reportérka Loretta z novin Record American, která si jako první spojila podobnost některých vražd. I když jí šéfové i policie coby nezkušené novinářce příliš nevěřili, přibývající vraždy jí daly rychle za pravdu. V redakci pak získala parťačku v podobě zkušenější a ráznější Jean, s níž pokračuje ve svém novinářském pátrání. Brzy však zjišťují, že případ s mnoha podezřelými je ještě zamotanější, než se zdálo. A že bostonská policie možná nedělá svou práci tak dobře, jak by měla.
Máme tu tedy poměrně poctivou procedurální kriminálku a novinářskou práci v jednom, stejně jako např. u zmiňovaného Zodiaca či Spotlight. Ženské hrdinky však dávají tvůrcům možnost pracovat i s dalšími zajímavými tématy – zejména s prvkem něžného pohlaví snažícího se prosadit v drsném „chlapském“ světě. A nechybí nejen konflikt s policií, ale také manželem, jenž z pracovního nasazení Loretty také nemá příliš radost. Scénář pak s těmito prvky naštěstí pracuje rozumně, nijak netlačí na pilu a stále žene dopředu zejména spletitou zápletku a příběh hlavní hrdinky.
Matt Ruskin pak doručuje řemeslně bezproblémovou práci s funkční dobovou atmosférou a správně spletitým příběhem, jenž zejména v první polovině díky několika odhalením i složitému novinářskému pátrání diváka zaujme, a to i přes výrazně pomalé tempo, v němž se opravdu s ničím nespěchá. Keira Knightley hraje svůj spolehlivý nadstandard a její Lorettě věříte jak její zatvrzelost a odvahu postavit se silnějším mužům, tak i nejistotu a narůstající strach. S čím dál lepší Carrie Coon, která mohla dostat podstatně více prostoru, pak tvoří zajímavou dvojici a Chrise Coopera vidí člověk také vždycky rád.
Dalo by se tak říci, že Bostonský škrtič je čistou žánrovkou, které není na první pohled moc co vytknout. Jenže do divácké paměti se bohužel také úplně nezapíše. I když je zde z řemeslného hlediska vše na svém místě, Ruskin se po stránce napětí, atmosféry či mrazení v zádech nikdy nezaryje divákovi úplně pod kůži. Chybí tu zkrátka momenty, co by člověka přikovaly do sedačky a jen tak je nevytěsnil z hlavy. Tady se jede možná až na příliš velkou kriminální jistotu, v jistých linkách se autoři pohybují po povrchu a pomalé tempo je v závěrečné třetině, v níž snímek nějak extra negraduje, už spíše ke škodě.
Přehrajte si trailer Škrtič je pořád příjemnou žánrovkou a osobně bych byl rád, kdyby podobných retro kriminálek s poctivým pozvolným vyprávěním vznikalo o něco více. A potěší, že se tu příliš netlačí na v propagačních materiálech zmiňovaný sexismus či feminismus a výsledek naopak spíše připomíná filmové předchůdce ze staré školy. Zároveň filmu chybí výraznější tvůrčí rukopis, který by ho odlišil od konkurence a dal mu trochu výraznější „ksicht“. Takhle se sice jedná o příjemnou kriminální práci, kterou můžete na streamu kdykoliv pustit svým rodičům. Také vás ale hned napadne několik kousků, jež s podobnou zápletkou pracovaly ještě výrazněji a sebejistěji.
Verdikt
Spooner
Výborná Keira Knightley se představuje coby novinářka, která v 60. letech jako první odhalí řádění sériového vraha. Poctivá a sympatická detektivní práce z novinářského prostředí, co na první pohled splňuje všechny atributy žánru. Zároveň ovšem Mattu Ruskinovi chybí sebejistější a nápaditější režijní ruka, která by zařadila hezky rozehranou zápletku mezi kriminální pecky.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 7/10
Herkulesss
- 6/10
krumlajs
- 5/10
malylada
- 7/10
Perun
- 7/10
Rexxarus
- 7/10
Ravenous
- 6/10
Dathomir.
- 7/10
Jarita12
- 6/10
Melkom
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Ruskin, který se zde zhostil jak režie, tak také scénáře, se ve svém filmu rozhodně může opřít o slušné herecké obsazení. Knightley v hlavní roli zvládá divákům prodat svou postavu novinářky, která jako první odhaluje potenciální spojitost mezi několika spáchanými vraždami ve městě a přes počáteční nedůvěru svých nadřízených a postupně vzrůstající nelibost svého manžela a především pak vedoucích zástupců místního policejního sboru se vydává po stopě neustále unikajícího pachatele, zanechávajícího za sebou čím dál tím více mrtvých těl, bez jakýchkoliv problémů, stejně tak Coon ve vedlejší roli zavedené investigativní novinářky a zprvu nevyžádané kolegiální podpory v jedné osobě předvádí více než zdařilý výkon a zejména jejich zásluhou sbírá film plusové body. Taktéž zde potěšila účast hereckých veteránů Nivoly a Coopera, na které je obvykle spoleh a naštěstí nezklamali ani tentokrát.
Ruskinovi se v průběhu filmu daří prostřednictvím výpravy, kostýmů a lokací budovat slušnou dobovou atmosféru 60s (pravděpodobně zásluha produkujícího Scotta) a tradiční pomůcka podobných krimi produkcí a totiž funguje ve vybraných scénách až překvapivě skvěle. Současně fakt, že se pozornost tvůrců v tomto případě zaměřuje nikoliv na policejní detektivy, ale na dvojici investigativních novinářek, spolu s nenápadným zakomponováním feministického motivu, který do celého příběhu přirozeně zapadá, v minulosti mnohokráte zpracované téma vítaně oživuje.
Ovšem to je stran jednoznačných kladů filmu víceméně vše. Pocity napětí, natož nějakého strachu, na straně diváka se během celého filmu prakticky nekonají. Nemalé problémy pak nastávají po stránce dramaturgie příběhu. Tempo filmu po , což nastane zhruba v polovině děje, značně poklesne a Ruskinovi se až do samotného závěru nepodaří znovu přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Film tak poněkud rozpačitě doklopýtá do cílové rovinky, ve které namísto rozhodujícího vzepětí všech dostupných sil bohužel předvede poloospalý finiš, jelikož konec celého případu úplně vyšumí do ztracena.
Do jisté míry je to samozřejmě dáno vlastní povahou historických událostí, kterých se film vcelku věrně drží, protože i skutečný případ (jak už to tak v realitě bývá) postrádá nějaký vyloženě strhující a divácky vděčný klimax, nicméně šikovný tvůrce si dokáže poradit i s takovou nepřízní osudu (viz Fleischerova slavná klasika z 60s na totožné téma). Ruskin naneštěstí není jedním z nich a tak divákům dodal jen obstojnou dobovou krimi se zajímavou premisou a povedeným obsazením, které ovšem hází klacky pod nohy pokulhávající zpracování. Škoda nenaplněného potenciálu.