Old Man Logan rulez. V názvu proslulého Wolverinova comicsu je vtěleno všechno podstatné, co charakterizuje třetí sólovku zuřivce, kterému před sedmnácti lety říkali Rosomák a drápy v jeho kostýmu tasil neznámý Australan, co měl sice nulovou star-power, ale charisma, že byste s ním naplnili pět celovečeráků. Minimálně. Hugh Jackman se objevil jako Wolverine ještě ve více kusech, někdy s větším, jindy s menším úspěchem, vždy ale s absolutním zápalem pro věc a snahou vykutat z téhle ikonické role maximum.

Logan: WolverineFotogalerie

Povedlo se mu to bezezbytku až na samotném konci jeho filmové pouti, v upoceném dramatu, které se od začátku profiluje jako tuhá rozlučka, jíž se zarostlý, zaprášený, větrem a bolestmi ošlehaný hrdina tak tak prokulhá. Mutanti vymřeli, profesor Xavier blouzní, fuckuje a necitlivě vytahuje staré šrámy a Logan se poněkud nemotorně snaží v tomhle srabu zorientovat a konečně dát svému heroickému putování smysl a řád. Jde ho ale vůbec najít?

Na to vám Logan odpovídá vlastně dost bolestně - klid Wolverineově duši vlastní nikdy nebyl, není a nebude a i tady dostanete víc zvířecího běsu než racionálního uvažování. Duši Wolviemu neukonejší a srdíčko příliš nerozehřeje ani malá Laura, která už v trailerech působila jako Loganova miniaturní verze, jen ještě naspeedovanější a ostřejší. Bezezbytku to platí i ve filmu, v němž Laura krájí protivníky po desítkách, lítají hlavy, usekávají se končetiny, chlejstá krev a přitom se servírují tak náramné akční hody, že byste možná nevěřili, že za kamerou stojí tentýž James Mangold, jenž minulého Wolverina vytáhl sotva do lehkého nadprůměru.

 

Jenže tvůrci spolu s Jackmanem správně vytipovali své silné stránky a vsadili na možná ne tak prvoplánově atraktivní, ale o to víc funkční koncept s otřískaným hrdinou v prachu a srabu, na fungující vztahovou dynamikou mezi bláznícím Profesorem X, psychopatickou Laurou a strhaným Wolviem a samozřejmě na masitou, neskutečně krvavou kontaktní akcí.

Mangold točí odjakživa zemitě, bez naleštěného vizuálního pozlátka, silný je spíš na postavách a ve fyzičtějších rubanicích – a právě toho se v téhle bezútěšné mutantské budoucnosti dočkáte vrchovatě. Nikterak závratné tempo a usedlé, někdy až staromódně upachtěné podání pracují pro látku na výbornou. Zase jednou se potvrzuje, že když si chytře zvolíte koncept a spojíte v něm řemeslo s přesvědčivou story postav, může být výsledek nevídaně působivý.

 

Hugh Jackman sice střídá dva herecké výrazy, ale víc od něj nepotřebujete a ani nechcete, Patrick Stewart jede sympatické komedie, pravou bombou je ale castingová trefa do malé Laury v podání jedenáctileté Dafne Keen, která je dokonale znepokojivá, děsivá a charismatická i beze slov. Bavili by mě s ní noví X-Meni rozhodně víc než třeba s Jennifer Lawrence, zvlášť když film tu „otcovsko-dcerkovskou“ dynamiku naplno úplně netěží a frčet si na něm můžete i bez „koljovského“ dojení emocí.

Naopak na max se ždímou možnosti násilí páchaného dětmi na zlých lidech, takže vás čekají opravdu šťavnaté řeznické orgie, které se i za pomoci brutálního soundtracku Marca Beltramiho (často jen zimmerovské hučení nebo razantní rytmika) prosekávají k vůbec nejintenzivnějším momentům, jaké jsme kdy v comicsovkách mohli vidět.

 

Přehrajte si trailer
6.2.2017 1:10

To je žrádlo! Nový spot Logana by si zasloužil údernější finále, jinak se ale jedná o 30 vteřin p...

Akční stránka graduje až ve finální nářez, v němž jdou Jackman, choreografové i Mangold na hranu svých možností a vy se musíte ptát, kde se doprdele ten pravý Wolvie těch sedmnáct let zašíval a jak můžeme ještě někdy brát vážně to „SNIKT – SNIKT“ v dětském ratingu PG-13. Logan se prořeže až do pekla, takže děti těšící se na hubatého strejdu Wolverina čeká spousta bezesných nocí a snů s useklými palicemi. Není to ale žádný samoúčel, nýbrž naprosto uvěřitelná součást téhle bezútěšné, syrové a surové vyprávěnky o adamantiovém psanci.

Jeho poslední mise s Jackmanovou muskulaturou je špičkovou podívanou, která zvládá popcornově bavit v automobilových honičkách i superhrdinských potyčkách, zároveň je ale atmosféricky hutnou, psychologicky přímou a dopadem naprosto suverénní rozlučkou s jednou z největších comicsových ikon. Moc víc se z ní vytřískat nedalo.

Goodbye, Old Man Logan.