Zabitý večer: Recenze
09:30 | 09.04.2025 |

Přiznám se, že thriller Zabitý večer jsem neměl na svém seznamu nejočekávanějších filmů příliš vysoko. Christopher Landon mě zatím o svém talentu nepřesvědčil a u všech jeho snímků jsem měl pocit, že má fajn nápady, neumí je však rozpracovat a vytěžit. A scenáristická dvojice Jillian Jacobs a Christopher Roach má na kontě Vadí nevadí a Fantasy Island, tedy jsou filmy, u kterých bych se musel opravdu hodně přemáhat, abych je označil byť jen za podprůměrné. Ale trailer vypadal nečekaně fajnově, takže jsem doufal, že by z toho nakonec mohla vylézt povedená žánrovka. A v tomhle případě se tahle lehká naivita naštěstí v realitu proměnila.
Zabitý večer spadá do kategorie thrillerů odehrávajících se v uzavřeném prostoru. A nutno předem říct, že nic moc nového nepřináší. Vdova Violet se po letech odhodlá vyrazit na rande se sympatickým fotografem, svého malého syna nechá v péči sestry a sama sobě slíbí, že se pokusí užít si fajn večer, i když je nervóznější než puberťák na první schůzce. V luxusní restauraci se tak potkají dva lidé, kteří si donedávna jen psali, jiskra očividně přeskočí a oba to poznají, jenže pak Violet začnou chodit na mobil podivné zprávy. Nejdřív jsou obtěžující, ale velmi rychle začnou být děsivé. V jejím domě je totiž maskovaný muž a pokud Violet neudělá, co jí pisatel přikáže, její nejbližší to odskáčou. Její úkol? Zabít muže, s nímž si přišla užít hezký večer…
Landon situuje prakticky celý film do luxusní restaurace, takže Violet i její potenciální oběť v tom nejsou sami, ale na druhou stranu se kolem nich pohybuje maximálně tak dvacítka lidí a od stolu se dostanou nejdál na záchod. Člověk na druhé straně telefonu totiž sleduje každý pohyb hlavní hrdinky a nedává jí moc prostoru vzít kramle, takže i přes zdánlivě „otevřenější“ prostor se to celé podobá Telefonní budce. Violet musí sedět, poslouchat instrukce a s velmi omezenými prostředky vymyslet, jak z celé té šlamastiky ven. Jenže ono otevřenější prostředí dává Landonovi možnost trošku víc si hrát se způsobem vyprávění. Především díky kameře a zajímavému nasvícení, kdy celá scéna potemní a na plátně se začnou objevovat vzkazy z mobilu, je to vizuálně o dost nápaditější než mnohé podobné kousky.
Velmi fajn je i fakt, že Violet zvládá na svém rande, které se vyvíjí jinak, než čekala, většinu času zachovat chladnou hlavu. Její snahy o útěk, nebo alespoň pokusy upozornit na to, co se děje, většinou dávají smysl, jsou logické a zároveň uvěřitelné. Nesmontovává si pod stolem rušičku signálu s pomocí vidličky a kachního stehna, ale pálí jí to. Při snaze nestát se vražedkyní, i při pokusech zjistit, kdo z restaurace ji sleduje a proč ji vůbec nutí zabít sympatického fotografa. Sice tu skutečně není příliš originálních nápadů, zvratů a překvapení, to ovšem nevadí, protože Landon dovede to, co má na skladě, prodat, udržuje diváka v napětí a nutí ho trávit čas s postavami, jimž budete ten šťastný konec přát.
Méně hvězdné obsazení je v tomhle případě k dobru. Meghann Fahy trošku připomíná mladou Michelle Pfeiffer a až do konce zvládá být nehrdinskou hrdinkou, které to myslí, ale zároveň dělá chyby. A důstojně si poradí i s očekávaným přerodem do polohy, kdy musí být aktivnější. Brandon Sklenar z 1923 má charisma na rozdávání a všichni ostatní. A jiskří to mezi nimi dost na to, aby člověka bavilo sledovat je, když jde o život, i když si objednávají víno.
Samotné akčnější finále samozřejmě Zabitý večer tlačí do trošku béčkovějších vod, jenže ono to u podobných filmů asi ani jinak nejde. Ale vzhledem k tomu, že Landon i tady přijde s pár fajn nápady, vlastně jsem s tím neměl problém. Zabitý večer jde ve stopách Telefonní budky nebo Nočního letu a i když variuje staré postupy a jen těžko se hledá důvod, proč se na něj podívat znovu, funguje ve všem, v čem fungovat má. Krátká stopáž, dobří herci a dostatek atraktivních scenáristických a režijních nápadů na hodinu a půl v kině bez problémů zabaví a řekl bych, že větší ambice tvůrci neměli. Jenže poctivá žánrovka, to taky není málo.
Verdikt

Mr. Hlad
Violet si po letech vyrazila na rande a zatím to vypadá, že si se sympaťákem na druhé straně stolu sedí. Jenže pak jí začnou na mobil chodit zprávy od kohosi, kdo vyhrožuje, že zabije jejího syna, pokud ona nezavraždí muže, s nímž si plánovala užít večer. Christopher Landon natočil solidní a zábavný thriller, který se opírá o prověřená žánrová klišé, ale navíc nabízí velmi sympatické hrdiny i herce a pár hravých vizuálních nápadů. Nová klasika z toho nebude, ale na poctivý thriller to stačí.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
6/10
Spooner
7/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
5/10
cabal
7/10
Slide
8/10
mapar
5/10
Ferdinand.