Wind River: Recenze
14:06 | 18.07.2017 |
Scenárista Taylor Sheridan nás svými filmy na pomezí temných dramat a thrillerů v poslední době hodně baví, letos se ale rozhodl přidat si k psaní i režii a zvládl to na výbornou. Reakce a ceny z festivalů v Cannes a Karlových Varech naznačovaly, že jako debutant za kamerou zvládá bez problémů držet krok se zkušenějšími filmaři, kteří točili jeho předchozí kousky. No a já tenhle názor rád a hlasitě potvrdím. Wind River je totiž pecka.
Zároveň je ovšem nutné říct, že Sheridan jako režisér hraje na jistotu a jeho novinka je víceméně to, co se od něj dalo čekat. Ale taky to, co jsme chtěli vidět. Napoprvé se vyhýbá experimentům, blbnutí a velkým ambicím a točí další „sheridanovinu“, tedy pomalu vyprávěný drsný příběh stojící na zajímavých hrdinech a atmosféře, která umí zalézt pod kůži. Opět dojde na jeho oblíbená témata a pokud znáte Sicaria a Za každou cenu, budete za chvíli doma. I tentokrát se totiž podíváme do světa, jenž v jednadvacátém století připomíná divočinu a kam civilizace spíš nakoukla, než aby se tam usídlila natrvalo. Zatímco minule jsme zamířili do Mexika ovládaného drogovými kartely a do Texasu zničeného ekonomickou krizí, ve Wind River hraje prim příroda. Ledová pustina Wyomingu je extrémně nehostinné místo, kam před desítkami let vyhnali bílí Američané zbytky indiánů a ti tu nějak přežívají navzdory tomu, že by se venku mohla odehrávat Carpenterova Věc. Když místní lovec Cory Lambrt nalezne uprostřed lesů mrtvou indiánskou dívku, přijíždí agentka FBI Jane Banner, aby pomohla odhalit vraha.
No a kdo teď čeká klasickou detektivku, ten by se měl připravit na zklamání. Nebo se podívat na Sicaria, protože stejně jako v mexickém thrilleru i tady jde mnohem víc o hrdiny než o to, co se děje kolem nich. A i v tomhle případě dorazí na scénu žena, která se cítí být připravená na všechno, avšak v jeden okamžik jí dojde, že na tenhle svět plný tvrdých chlapů, ještě tvrdší přírody a těch nejtvrdších vražd jednoduše nemá, ačkoliv si myslela opak. Elizabeth Olsen tu prochází podobným vývojem jako Emily Blunt v Sicariovi, jen je na ni Sheridan trošku mírnější, ale i jeho novinka je především chlapský a chlapácký film. Jeremy Renner tu dostal dost možná nejlepší roli svojí kariéry a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby z toho byla další oscarová nominace a možná i něco navíc. Na rozdíl od své vyšetřující kolegyně totiž ví, co od ledového Wyomingu čekat, jací tam žijí lidé a že slabost se tu neodpouští. Takže i když se musí vyrovnávat s vnitřní bolestí, jde pořád dál. S totálním a uvěřitelným odhodláním a nekompromisností, která vrcholí jednou z nejefektnějších akčních scén posledních měsíců a velmi působivým závěrečným zúčtováním s hlavním zlem.
I tak se ale připravte na film, který je a chce být pomalý, na všechno má dost času a nikam nespěchá. Pokud k Wind River přistoupíte jako k detektivce, asi vás čeká zklamání, protože celý případ není zrovna komplikovaný a nebýt nehostinného prostředí, nejspíš by ho vyřešili během dopoledne. O to víc však funguje seznamování s hrdiny, kteří v téhle divočině, kde se člověk nemůže schovat před ani sám před sebou, musí čelit vlastním démonům, chybám a omylům. A většinou jsou na to sami. Když dojde na scény, kdy se musí postavy bavit o svých emocích a pocitech, je to obvykle trošičku trapné, nepatřičné a klišovité. Ne proto, že by to Sheridan špatně napsal nebo natočil, ale protože tohle hrdinové prostě neumí. Společně s velkoměstskou agentkou tak pomalu zjišťujete, že tenhle svět hrubých a drsných chlapů není apriori nepřátelský a zlý, jen prostě nedovolí přežít a uspět lidem, kteří na něj nejsou stavění. Emoce, strach, radost i zoufalství tu jsou tak mnohdy spíš naznačované než přímo vidět a díky výtečným hercům to funguje na jedničku.
Přehrajte si trailer Wind River se těžko něco vytýká, když už bych ovšem musel hledat nějaké problémy, tak pro někoho by mohla být potíž jistá obyčejnost. Nemyslím to nijak negativně, ale Sheriden režisér tu slouží Sheridanovi scenáristovi. Villeneuve si u Sicaria našel čas na pár působivých záběrů, které vypadají skvěle v trailerech, ale u tohohle zimního thrilleru jde především o příběh. Sheridan za kamerou má všechno pevně v ruce, ačkoliv krom drsné přestřelky nepředvádí audiovizuálně nic, co by si člověk zapamatoval. Zároveň je však třeba říct, že se o to ani nepokouší a minimalistický přístup spojený s působivou hudbou a velkým prostorem pro lidi před kamerou Wind River sluší dostatečně.
Sheridanovi se zkrátka povedlo s režijním debutem natočit to, co pro něj zatím dělali ostatní filmaři a ukázal, že se v budoucnu obejde i bez nich. Máme tu tedy další temný, pomalý, ale extrémně působivý a drsný příběh s chytře pojatými hrdiny, skvělými herci a vtahující atmosférou. A šlape to pořád stejně dobře.
Verdikt
Mr. Hlad
Uprostřed Wyomingu byla nalezená zavražděná indiánská dívka. Na místo přijíždí agentka FBI, která chce s pomocí místního stopaře najít vraha. Netuší ale, že tahle nehostinná země bude možná trošku nad její síly. Režijní debut Taylora Sheridana jde ve stopách jeho starších filmů a i tentokrát dostaneme atmosférickou, drsnou a chlapskou podívanou, kde je na všechno dost času, ale pomalu budovaná atmosféra je nakonec tak intenzivní, že si budete kousat nehty napětím. A přát Rennerovi Oscara.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 9/10
Cival
- 8/10
Rimsy
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Silence
- 8/10
Revan
- 9/10
cabal
- 7/10
b1aster
- 9/10
Slide
- 9/10
Cross
- 9/10
Rokle
- 9/10
Ragnarok
- 9/10
Tomino
- 9/10
Toren
- 8/10
Memphis
- 9/10
Marc
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Jinak Sheridan odvedl dobrou práci. Film jako celek funguje parádně a souhlasím s recenzí, že ono vyšetřování je tu vlastně až na druhé koleji, ale to vůbec není na škodu.
Renner potvrzuje svoje kvality a Olsenka i když mi ze začátku přišla v takovém filmu spíš omylem, tak později fakt překvapila.