Vřískot 6: Recenze
09:04 | 08.03.2023 |
Hororová série Vřískot v roce 1996 změnila celý žánr, vysmála se slasherům, jimž zároveň složila poklonu, a ukázala, že diváky lze do vyprávění zapojit víc, než si většina tvůrců myslela a dá se dobře pracovat s jejich znalostmi, očekáváním a fanouškovstvím. Loňská pětka navíc ukázala, že tahle série má pořád co nabídnout a navíc může fungovat i bez Wese Cravena a Kevina Williamsona. Že nešlo o náhodu naštěstí ukazuje i šestý díl. Na druhou stranu jeho tvůrci by si mohli vzít pár výtek k srdci, příště už by to totiž s tímhle přístupem vyjít nemuselo.
Šestý Vřískot se odehrává rok po pětce. Sestry Sam a Tara Carpenterovy se spolu s přeživšími přáteli z minulého dílu odstěhovaly do New Yorku a chtějí zapomenout na masakr ve Woodsboro. Někomu to jde dobře, někomu hůř, ale s faktem, že málem skončili jako sekaná, se prostě musí nějak vyrovnat. Jenže to budou muset odložit. Ghostface si je našel i tady a tentokrát hodlá být nekompromisní. Přežijí ségry i další střet s maskovaným zabijákem? A kdo se tentokrát ukrývá pod bílou maskou?
Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett už minule ukázali, že chápou, jak série Vřískot funguje a že v ní jde o kombinování tradičních slasherových postupů s novátorskou prací s žánrem a metapřesahy. V pětce se jim povedlo jít o kousek dál, než jsem čekal a bylo to velmi fajn a o něco podobného se pokoušejí i tady. Ani tentokrát nedostaneme jen obyčejnou kombinaci naháněčky, ve které magor nožem kuchá hezké mladé lidi, s detektivkou, v níž se pátrá, kdo že by ten magor mohl být. To všechno tu samozřejmě je, ale Bettinelli-Olpin a Gillett se opět pokoušejí posouvat dál celou metarovinu.
Do jisté míry by se jejich šestka dala považovat za duchovního pokračovatele dvojky. Vrací se staří hrdinové, dostáváme však nová pravidla. Tentokrát se tu pracuje s myšlenkou, že Vřískot, respektive série vražd ve filmovém světě, je vlastně franšíza a ta má trošku jiná pravidla než jednotlivé díly. Nechci tu být moc konkrétní, ale hodně a chytře se tu pracuje s předchozími díly série, přičemž se několikrát zdůrazní, že značka jako taková je důležitější než hrdinové. A že pravidla se mohou ohýbat tak, aby značka přežila. Což do jisté míry vede k nevypočitatelnosti. Problém je, že tvůrci podle svých vlastních pravidel úplně nehrají.
Vřískot 6 se pokouší být chytrý na několika frontách. Jako komentář k práci s filmovými franšízami, částečně jako klasický sequel i remake Vřískotu 2 a do jisté míry i jako novátorský snímek, minimálně v rámci série. Což je všechno moc hezké a v některých směrech to funguje hodně zajímavě. Zatímco pětku si člověk mohl užít i bez větší znalosti předchozích dílů, tady už jde téměř o nutnost, protože pokud netušíte, kdo byl dejme tomu Roman Bridger a kdo zabíjel ve čtyřce, ochudíte se o pár zajímavých momentů. Stejně tak potěší fakt, že nový Ghostface se tentokrát chová spíš jako Terminátor a že víc než o vyděšení jeho obětí mu jde čistě o to, aby je zabil. A dělá pro to všechno a stává se hodně nevypočitatelným.
Novinek, aktualizací a zajímavých nápadů je tu tedy hodně, jenže problém šestého Vřískotu tkví v tom, že na to, jak moc chce být jiný a nový, stojí na slabých základech. Hrdinové a hrdinky z pětky, kteří se vrací do akce, přestali být mnohdy zajímaví už na konci minulého filmu a tady to platí dvojnásob. Jasmin Savoy Brown se stále marně pokouší být novým Randym – znalkyní popkultury a Mason Gooding tu prakticky k ničemu není. No a Melissa Barrera v hlavní roli nebyla ani minule herecky úplně přesvědčivá, ale vzhledem k tomu, že má být novou hlavní hrdinkou, být tu asi musí. Jenže celkově skutečně nejde o hrdiny, jaké bych toužil vidět znovu a zabírají tu místo potenciálně zajímavým nováčkům. Což nakonec bohužel vede i k tomu, že je omezený počet podezřelých a pátrání po tom, kdo může být Ghostface. A celkově si tím dost podkopávají nohy v té detektivně-hororové rovině. I když možná jsem na ně zbytečně přísný kvůli naprosto lahůdkovému úvodu, který sliboval víc hravosti, originality a nápaditosti, než režiséři vůbec měli v plánu servírovat.
Přehrajte si trailer Pořád je to velmi fajn. Vřískot po šesti filmech stále ještě nemá na kontě vyloženě zlý kousek a nechci, abyste měli dojem, že tady to bylo těsně. Nebylo. Možná by mu prospělo zkrácení o nějakých dvacet minut a trošku pevnější základy, na kterých by mohl do budoucna stavět, ale celkově šestka téhle hororové série naservíruje divákům víceméně to, co jim slíbila. Jestli jde o váš šálek kávy, už po šesti dílech a sedmadvaceti letech musíte vědět sami.
Verdikt
Mr. Hlad
Ghostface tentokrát řádí v New Yorku, kde si vyšlápl na přeživší hrdiny z předchozího filmu a hraje si s pravidly nikoliv sequelů nebo remaků, ale celých franšíz. Po parádní úvodní dvacetiminutovce tempo trošku zvolní, ale samotné vraždy jsou tentokrát sympaticky nekompromisní a Ghostface je tu za totálního likvidátora. Fungují i meta přesahy, jenže celý šestý díl bohužel stojí na nepříliš zajímavých hrdinech, kteří se prakticky všichni okoukali už minule. Pořád je to ale fajn a šestý Vřískot je víceméně přesně takový, jaký očekáváte. Jestli je to dost, nebo málo, záleží na vás.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 6/10
b1aster
- 7/10
Slide
- 6/10
the dark knight
- 8/10
MareT.
- 7/10
Herkulesss
- 5/10
krumlajs
- 5/10
malylada
- 4/10
Perun
- 7/10
maddy1111
- 8/10
remy
- 6/10
holub109
- 6/10
Sub-Zero
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Klasický úvod v podobě telefonního hovoru s vrahem, tradiční whodunit dějová linka, plno skvěle vygradovaných scén , pochopitelně spousty referencí na celou sérii a jednotlivé díly ( prostě nikdy nezklame), k tomu samozřejmě meta odkazy na hororový žánr jako takový a největší klasiky , jak se v sérii stalo již dobrým zvykem, nepostradatelný hlas Jacksona, který se zkrátka nikdy neomrzí a i zde odvádí mistrovskou práci, návrat starých postav z předchozích dílů , připomenutí známých hudebních motivů postav (Deweyho melodie ze dvojky, vypůjčená z OST Broken Arrow), nebo značkou proslavený důraz na fyzickou stránku konfrontace jednotlivých postav s místním antagonistou. Tohle všechno diváci ve filmu naleznou, ovšem tím to ještě nekončí.
Přestože se jedná o několikátý díl v sérii a divák by předem očekával, že se studnice nových, ideálně neotřelých, nápadů již vyčerpala, tvůrci aktuálního pokračování si pro diváky přichystali hned několik novinek, které dlouhá léta prověřené schéma příjemně oživují (byť základ je pochopitelně stále stejný a k žádným zásadním změnám tady nedochází). Konečně v sérii tvůrci přepracovali
Tajemný záporák tentokrát neútočí na své nebohé oběti pouze za situace, kdy má dostatečný klid na svou práci, ale nerozpakuje se vzít do ruky nůž, potažmo střelnou zbraň, na veřejnosti před zraky spousty svědků a potenciálně dalších obětí. S čímž souvisí fakt, že body count se od posledně o něco navýšil, což je chvályhodné, protože minule to žádná hitparáda nebyla. Dalším plusem je brutalita a nekompromisnost samotných killů, které se úctyhodně pozvedly na novou úroveň. Zdejší praktické ukázky zručného zacházení s kuchyňským náčiním tady působí skutečně intenzivně. Současně je vítané osvěžení a vůbec bych se nebránil, kdyby se v sedmičce tento koncept zopakoval . Škoda, že zajímavá a nosná linka není ve filmu rozvedena o něco více. Ke zmíněnému je od toho už jen krůček.
Campbell se v šestce a stejně tak úplně poprvé v celé sérii neobjevuje (a to z finančních důvodů) a vlastně to ani nijak zvlášť nevadí. Je zřejmé, že se tvůrci snaží pomalu, ale jistě odstřihnout značku od původních postav a plně se soustředí na v minulém díle představené postavy, jakožto nové tahouny značky v dalších pokračováních . Stran obsazení se od posledně nic moc nezměnilo. Barrera předvádí slušný výkon, Ortega by si zasloužila mnohem více prostoru, Cox trousí hlášky jako za mlada (a stále vypadá jako oživlá mumie) a nové herecké posily jsou s výjimkou prakticky jen do počtu a bez šance diváka nějak výrazněji zaujmout. Což naneštěstí platí i pro
Nicméně ne vše se v šestce podařilo tak, jak bych si představoval a vedle svěžích tvůrčích rozhodnutí jsou zde také nějaké ty vady na kráse, přičemž jejich množství je o něco málo větší než posledně. Zasazení děje do městského prostředí na papíře slibovalo spousty příležitostí, jak divákům ukázat nějaké netradiční situace a nebo neokoukané způsoby likvidace postav, které se v sérii dosud neobjevily. Bohužel nové prostředí je ve filmu využito naprosto minimálně a povedených scén je pohříchu málo . Přitom se nabízelo tolik možností , o pamětihodnostech NYC ani nemluvě. V tomto směru si vedla mnohem originálněji trojka, ve které děj zavedl postavy do LA, přesněji řečeno do samotného Hollywoodu, ale třeba i jinak mizerná osmička Friday the 13th, která se z části odehrává taktéž v NYC.
, která byla nastolena v předchozím díle, je tady sice dále rozvedena, za což patří tvůrcům pochvala, ale z mého pohledu by šlo toto téma rozpracovat ještě více, snad se bude v sedmičce s pracovat mnohem důkladněji (co tak třeba ?). Nový ústřední prvek vyprávění, v podobě , ve skutečnosti není nic dosud neviděného. Taktéž s mytologií série se zde pracuje poněkud méně nápaditě než minule.
Na poli slasherové konkurence, počítaje v to zejména tuny novodobých předělávek kultovních klasik z 70s a 80s, se ovšem i přes zmíněné výtky jedná o jasný kvalitativní nadstandard a jak jsem psal už v případě pětky - kéž by si každé pokračování s takto vysokým pořadovým číslem v sérii vedlo po stránce kvality podobně zdařile. Šestka v tomto ohledu naštěstí značce nevrazila nůž do zad (ehm) a všemi předchozími díly nastolenou laťku nadále drží velmi vysoko. Celkově jde o další skvělý příspěvek do série a těším se na sedmičku. Snad současná forma tvůrcům vydrží co nejdéle.