Vlkodlak: Recenze
13:15 | 17.02.2010 |
Vlkodlak to od začátku neměl snadné a v jednadvacátém století bychom našli jen málo filmů, které vznikaly v podobných porodních bolestech. U remaku hororové klasiky se střídali režiséři, přetáčelo se, dotáčelo se a kdy by měl mít film premiéru, netušili většinou ani sami tvůrci. Navíc se někomu podařilo utopit v téhle divácky nepříliš atraktivní látce opravdu obrovské peníze a zisk a úspěch by očekával snad jen ten nejnaivnější producent v Hollywoodu. Jednoduše řečeno – Vlkodlak mohl jen příjemně překvapit. Nepřekvapil.
Na druhou stranu se ale ani nedá říct, že by šlo o vyložený průšvih. Předělávka hororové legendy je jen a pouze předražená podívaná, jež se tváří jako něco významného, důležitého a někdy snad i umělecky hodnotného, avšak ve výsledku nenabídne nic, kvůli čemu by měl člověk vzpomínat na to, jak strávil necelé dvě hodiny v kině. Filmový Vlkodlak z roku 1941 patří mezi žánrovou klasiku a právem se řadí mezi nejlepší a nejdůležitější hororové filmy vůbec. O jeho mladším bratříčkovi můžeme říct maximálně to, že je přinejlepším průměrný. A zatraceně předražený.
Rozpočet je však to nejmenší, co by mělo diváka zajímat, konec konců to nejsou jeho peníze. Potíže by mohl mít s jinými věcmi. Vlkodlak člověka v podstatě nikdy nestrhne. Na to se v něm až příliš často přehazuje výhybka mezi seriózním dramatem a akčním béčkem. Dnes se můžeme jen dohadovat, jestli tvůrci chtěli spojit tyhle dva žánry a nepovedlo se jim to, nebo zda za to mohou problémy během vzniku filmu. Fakt je ale ten, že Vlkodlak nedrží pohromadě. V jednu chvíli se Joe Johnston pokouší odkazovat na Shakespeara a děsit diváky záběry na potemnělou oblohu (což fungovalo možná před sedmdesáti lety), o pár minut později bez okolků trhá lidem ruce a nechává Benicia Del Tora požírat jejich vnitřnosti. Díky téhle rozpolcenosti nefunguje film jako celek a za celých sto minut pořádně nepustí diváka dovnitř.
Jakoby náhodně se tu střídají dlouhé dialogové scény, jejichž cílem snad bylo donutit návštěvníka kina soucítit s hrdiny a prožívat s nimi jejich muka, s momenty, kdy se na veškerou snahu o umění z vysoka kašle. U Vlkodlaka se až podezřele často dostaví pocit, že jste v kině něco prospali. Jednu chvíli se režisér zabývá krutým dětstvím mladého Lawrence Talbota, jeho tajemnou minulostí, složitým vztahem s otcem a náklonností k (téměř) švagrové, o chvilku později už ale běhá ten samý Talbot po lesích a trhá lidem končetiny na potkání. Bohužel přechody mezi těmito dvěma styly jsou až příliš rychlé a násilné, jako kdyby zákeřný střihač ukradl každou pátou minutu z filmu. Prostě tam chybí něco, co by spojilo film A, tedy film, v němž se odkazuje na filmovou klasiku, kde se vedou dlouhé dialogy mezi oscarovými herci a kde se spoléhá na někdy možná až příliš extrémní (ale sympatickou) vizuální stylizaci, a film B, v němž jsou tak průhledné lekačky, že by nevyděsily ani děcko, jež si spletlo v kině sál, potrhaná lidská těla, urvané hlavy a dialogy jak z filmů s Casperem Van Dienem.
Ale popravdě – až taková hrůza Vlkodlak není a některé věci si pochvalu zaslouží. Joe Johnston rozhodně na jedničku zvládá akci a minimálně scéna, ve které se monstrum utrhne při předváděčce v blázinci a vyrazí na obchůzku po nočních londýnských ulicích, je hodně povedená. Johnston se nebojí krve, má nápady a když už ve Vlkodlakovi na akci dojde, většinou je na co koukat. Vše je přehledné, rychle to odsýpá a kašle to na logiku. Když se navíc zjeví na scéně zarostlý drsňák Hugo Weaving, začne si člověk přát, aby při natáčení někdo řekl „kašleme na umění, umíme akci a máme slušnou masku vlkodlaka, uděláme z toho stylovou našlapanou pecku.“ Potenciál tu byl.
Ale nedopadlo to. Krom zmíněných akčních scén, Weavinga a zábavné vizuální stylizace si pochvalu zaslouží snad už jen Benicio Del Toro, jehož charisma funguje bez problémů celý film a snadno díky němu člověk přehlédne, že Emily Blunt to hraní moc nejde a Anthony Hopkins nejspíš začal na stará kolena holdovat lehkým drogám. A taky že to celé nedává moc smysl. A že to není vůbec děsivé. A že dialogy jsou často až otravně zbytečné. A že to vlastně celé akorát docela hezky vypadá a v akčních scénách solidně šlape. A to je při pohledu na rozpočet, obsazení a čas, který byl Vlkodlakovi věnován, docela málo.
Verdikt
Mr. Hlad
Lawrence Talbot se vrací domů, aby zjistil, kdo nebo co rozsápalo jeho bratra na kusy. Brzy ale bude mít problémů až nad hlavu, protože z vlkodlačího kousnutí se člověk jen tak nedostane. A před úplňkem se utéct nedá. Joe Johnston natočil něco, co se chvíli tváří jako akční béčko a o pár minut později se vydává za těžké umění, díky čemuž nefunguje pořádně vůbec nic. Krom několika dobrých akčních scén a hereckých výkonů Benicia Del Tora a Hugo Weavinga nemá nová verze hororové legendy moc co nabídnout.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 7/10
Shushika
- 7/10
Gonzi
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Vincent
- 8/10
Jeržik
- 6/10
acheron
- 6/10
luksa
- 5/10
listr
- 7/10
st39.6
- 7/10
Mephos
- 6/10
fingolfincz
- 5/10
mcb
- 6/10
Snura
- 6/10
cabal
- 7/10
Natascha
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry