Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Věříme vám | On vous croit | 2025
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 06.11.2025
režie: Charlotte Devillers, Arnaud Dufeys
hrají: Myriem Akheddiou, Laurent Capelluto, Natali Broods, Ulysse Goffin, Adèle Pinckaers

Věříme vám: Recenze


ikona
Rimsy
kviffrecenzevěříme vám
Dva probíhající soudy, ohrožené děti a slovo proti slovu. Nastává drama. 

Po úspěšném uvedení na Berlinale se komorní soudní drama dostalo i do Karlových Varů a z nich míří do našich kin. A ačkoli jde o poměrně nenápadný titul, pod jeho povrchem dříme obrovská energie, dalece přesahující přímočaré zaškatulkování coby filmu-argumentu. Na první pohled jej totiž lze smést ze stolu jako hrané upozornění na problémy spojené se sexuálním zneužíváním v rodinách – něco takového je totiž velmi obtížné u soudu dokázat a množství skutečně odsouzených jedinců značně neodpovídá množství provedených zločinů.

 

Celovečerně debutující duo Arnaud Dufreys a Charlotte Devillers se může opřít o zkušenosti druhé jmenované, jež sama pracuje ve zdravotnictví s oběťmi sexuálního zneužívání. Je tudíž v kontaktu nejen s utrpením, které takové činy přinášejí, ale i s belgickou justicí, jež bývá v takových případech obdobně bezzubá jako soudní systémy jiných zemí.

Na to naráží také protagonistka předkládaného fikčního příběhu, který je kompilací několika skutečných. Alice je matkou dvou dětí, téměř dospělé Lily a desetiletého Etienna. Zatímco s dcerou nejsou (vyjma v pubertě běžného kolísání školního prospěchu) větší problémy, vývoj Etienna je zjevně složitější, pravděpodobně z důvodu sexuálního zneužívání. Z nepřímých indicií Alice vysuzuje, že se provinil odcizený otec obou dětí, avšak kvůli nedostatku důkazů se trestní stíhání nepříjemně protahuje. Otec zatím podává stížnost k opatrovnickému soudu, že se momentálně nemůže se svými dětmi stýkat.

 

A právě bezmála hodinové sezení obou rodičů, jejich právních zástupců a soudkyně, jež má rozhodnout o případném obnovení styku mezi dětmi a otcem, tvoří jádro celého snímku. V podstatě v reálném čase se dočkáme výpovědí všech zainteresovaných, avšak toto zdánlivě mechanické formální rozhodnutí je mnohem poutavější, než by člověk zprvu čekal.

Jednak je totiž velmi zajímavé sledovat, jak je možné vystavit velmi subjektivní a zkreslenou výpověď na základě zdánlivě objektivní argumentace. Většinu situací v životě totiž lze interpretovat různými způsoby, vypíchnout z celku skutečnosti jen určitou výseč, zrovna se hodící do vytvářeného narativu. Ačkoli se tedy film nesnaží o nestranný pohled a od začátku nás emočně napojuje na matku, která dostává výrazně větší prostor, vyjádření otce i jeho advokátky působí rovněž přesvědčivě a rozumně.

 

Zároveň je také vtahující, jak spolu v různých okamžicích (ne)korespondují obraz a zvuk. Zatímco ve zvukové složce jsme vystaveni přívalu vycizelovaných tvrzení a pečlivě volených slov, na tvářích postav (a to jak těch aktuálně hovořících, tak i poslouchajících) vidíme pestrou paletu nevyřčených emocí. Největší pozornost je samozřejmě upřena na Alici ve vrstevnatém a procítěném podání Myriem Akheddiou, která perfektně ztvárňuje ustaranou matku, jejíž leckdy přepjaté chování lze snadno chápat tak, že je toho na ní prostě moc. Jenže vysvětlujte to soudu…

Jednoduchý a čitelný koncept se Dufreysovi a Devillers daří úspěšně naplnit, čemuž rozhodně napomáhá i střídmá stopáž pod 80 minut. Oproti formálně i tematicky rozmáchlejším Anatomii pádu či Případu Goldman, tedy dalším nedávným soudním dramatům z Francie, jde o sevřenou jednohubku, jíž se daří upozornit na konkrétní fenomén a úskalí jeho justičního uchopení způsobem, který je emočně katarzní i pro publikum. Když se soudkyně musí na konci hodinového sezení projít a vyvětrat, trefně tím vystihuje i diváckou potřebu setřást ze sebe tíživost případu a intenzitu jeho zpracování.

Verdikt

avatar7/10

Rimsy

Minimalistický koncept má své limity, v rámci omezeného budgetu a natáčecích dnů se však začínajícím tvůrcům podařilo vytvořit velmi hutnou atmosféru jednoho soudního řízení, jež je zatěžkáno emocemi, argumentačními podpásovkami i nervozitou plynoucí z důležitosti dané situace. Vtahující komořinka nepřitáhne davy a ani nechce šokovat, silný zážitek však nabídnout rozhodně dokáže.


© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace