O FILMU
Možná že si ještě někteří z vás vzpomenou na dnes již mrtvý projekt o Jánošíkovi, kterým chtěli naši východní bratři prorazit do evropských a možná i světových kin. Bohužel ambiciózní koprodukční megafilm nikdy nespatřil světlo světa a jestli se to někdy změní, to teď řešit nebudeme. Každopádně pod Jánošíkem měla být podepsána světoznámá polská režisérka Agnieszka Holland, v roce 1990 nominovaná na Oscara. Ta si ale místo slovenského národního hrdiny našla neméně zajímavou náhradu. Copying Beethoven není další díl dobrodružství uslintaného bernardýna, ale sleduje krušné životní období jednoho z největších hudebních skladatelů všech dob. Hlavní hrdinkou je však mladá studentka vídeňské konzervatoře Anna, která má za úkol stárnoucímu skladatelovi pomoci s pracemi na jeho životním díle – deváté symfonii. Vztah génius/pomocnice se ale brzy změní v opravdovou spolupráci, když Beethoven zjistí, že Anna má skutečný hudební talent. Postupně se Beethoven stává čím dál tím víc závislým na jejich radách, ale oba zjišťují, že každý má na společnou budoucí spolupráci trochu jiný názor. Co všechno budou muset obětovat, aby vzniklo jedno z největších hudebních děl? Agnieszka Holland v Copying Beethoven už poněkolikáté pracuje s vždy skvělým Edem Harrisem a k ruce bude mít i talentovanou Diane Kruger. Podle prvních reakci po projekcích na festivalech stojí film za shlédnutí, ale je otázkou, do jaké míry si ho užije někdo, kdo neholduje klasické hudbě a filmům o životě umělců. Snad bude Copying Beethoven něco víc než jen dalším životopisným dramatem o těžkém údělu geniálních hudebníků.