
Tlumočník: Recenze
19:00 | 06.03.2018 |

I přes neúspěch pět let starých Donšajnů nelze pozici Jiřího Menzela v tuzemské kinematografii podceňovat. Jedná se o jednoho z našich nejúspěšnějších režisérů, a tak by každé dílo, s nímž je výrazně spojen, mělo být i přes určitý tvůrčí pokles událostí. V rakousko-slovensko-české koprodukci Tlumočník má Menzel jednu ze dvou hlavních rolí a tentokrát ho režíruje Martin Šulík, zkušený na poli dokumentů i hraných filmů. Jeho asi nejznámější kousky Zahrada a Sluneční stát jste ale stejně nejspíš neviděli. A Tlumočník to rozhodně nezmění.
Menzel si zavzpomínal na svůj mladistvý kukuč nesmělého ťunti a ztvárnil stárnoucího slovenského překladatele, který má rád své jistoty a rozhodně se nechce pouštět do žádných dobrodružství. Navzdory své přirozenosti se však dá do kupy s rakouským bonvivánem v sympatickém podání Petera Simonischeka. Ten je totiž synem nacistického důstojníka a chce se dozvědět o otcově ošklivé minulosti. Menzel mu má dělat průvodce po pochmurném slovenském venkově, kde Simonischekův otec za války působil. A tak společně plní žánrovou škatulku nepravděpodobné dvojice, která se během cesty poznává i vzájemně obohacuje.
Šulík však žánr road movie velmi zpomaluje a v souladu se stářím hlavních hrdinů předkládá velmi, opravdu velmi pomalu plynoucí cestu. Ta stojí především na dialozích, v nichž se zdlouhavě dozvídáme životní reálie obou rozdílných osobností, které jsou však překvapivé jen minimálně. Zároveň je však ústřední zápletka dost podivná a motivace obou hrdinů k uskutečnění celé cesty jsou vpravdě pochybné; mění postoje tak rychle, jak je pro účely příběhu potřeba, a jejich informovanost o světě a vlastně i svém vlastním životě je docela nepochopitelná.
Před pár dny jsem relativně chválil Tátovu volhu za to, že aspoň jakž takž vypadá jako film, a stejný úspěch musím přiznat i Tlumočníkovi. Mezinárodní koprodukce mu sluší a parametry evropského snímku bez problému naplňuje. Jenže co je to platné, když se dvě hodiny vlečou jako čtyři! A opravdu nejde o to, že těžká témata stárnutí či holocaustu vyžadují klidnější pojetí; jakkoli Šulík obstál v rovině režisérské, část scenáristická se prostě tolik nepovedla. Což nezachrání ani vděčná titulní role, ani pár silných momentů.
Verdikt

Rimsy
Zpětně mám pocit, že byl Tlumočník jednou dlouhatánskou jízdou autem, během níž si Menzel stěžoval a Simonischek dělal vtípky. Tato nepravděpodobná dvojice se totiž vydává na cestu za poznáním své minulosti a… zív. Moc se toho nedozvíte a ani se nepobavíte. Ale aspoň to vypadá docela slušně.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
6/10
Snura
6/10
Atchyroz
8/10
slord
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry