The Words: Recenze
17:59 | 19.09.2012 |
Jak dopadlo výborně obsazené drama od absolutně neznámých režisérů?
Základem úspěchu nenápadného dramatu The Words je skutečnost, že NEVZNIKL podle knižní předlohy. Málokdy totiž ze zámoří připluje takhle ambiciózní drama se srovnatelně čistou, a přesto poměrně spletitou a sofistikovanou scenáristickou strukturou. The Words chytnou a nastolí palčivé otázky už na první stránce, rozuměj v první minutě, naznačí dráždivý konflikt, a ten poté poutavě rozvíjí ve třech časových (fikčních?) rovinách se třemi různými mileneckými páry.
Přehrajte si trailer The Words si nenechte ujít i proto, že navzdory tématu, které k tomu svádí, neuvízlo v audiovizuální manýře. Je to špičkové řemeslo, na pomezí svižného popíku a přemýšlivé artovky, které se naštěstí netváří jako filozofický opus, ale prostě jen mluví o důležitých věcech poutavě, se zájmem i s přesahem.
Přestože film rozmlouvá o slovech, není tu žádný slovní balast. A ačkoliv připomíná nejen svou stavbou úctyhodný literární kus, nejsou tu žádné složité vysvětlovačky a nutné epizodky, klopotně tlačené na plátno. The Words mají opravdu hladce „kinematografický“ tvar.
Debutující autorská dvojice Lee Sternthal a Brian Klugman, která má za sebou vlastně jen nástřel příběhu Tron: Legacy, se chopila dost amorfního tématu, ale zpracovala jej s velkou suverenitou. Story o průměrném pisálkovi, který se proslaví skrze cizí román, je rozehrána do tří niterných mileneckých dramat, do sebe nezvykle zaklesnutých a organicky propojených. Režiséři mají technickou stránku v malíku, takže jejich film úctyhodně klouže a nerozpadne se ani ve chvíli, kdy se napříč liniemi konají velká odhalení a kdy jednotlivé herecké tváře mizí na dlouhé minuty z plátna. Návaznost se daří držet nejen voice-overy, ale i celistvým audiovizuálním řešením, takže se vzpomínky a „vyprávění ve vyprávění“ bezešvě slévají dohromady. Klobouk dolů.
The Words imponují ale i tím, jak moc se tvůrci se slovy mazlí, aniž by přitom ztratili cit pro filmovou akci. Zkrátka, nekecá se nikdy tolik, aby se zapomínalo na činy - i když se postavy vyznávají ze svých pocitů, pořád nemají daleko k jejich tichému, třeba tělesnému vyjádření. Je to další důkaz rovnováhy, jakou si pohlídají jen opravdu vyspělí autoři.
Debutující autorská dvojice zpracovala téma s velkou suverenitou.Přitom ona SLOVA nabývají mnoha podob a v pestrém klubku významů zraňují i hojí, jsou bezcenná, ale i život měnící, jsou vším, aby o chvíli později vyjevily svou bezcennost. Ústřední téma je účelně otisknuto do samotného konceptu „knihy opsané z knihy v další knize“ (zní to složitě, ale na plátně vám to dá po minutě smysl), přitažlivě rozvíjeno a navíc podnětně vypointováno ve finále, které motivy propojí, a přesto nechá dost prostoru divákům.
Není překvapením, že tenhle symbolický začátek nabitého podzimního sběru roku 2012 (dobrých filmů bude podle všeho až do jara hrozně moc, i když nepůjde o blockbustery), táhne kupředu Bradley Cooper. Sympaťák s rošťáckým kukučem je zjevně jedním z mála herců Hollywoodu, kteří opravdu pozorně čtou scénáře, a tak si po originálním Všemocném a před nejžhavějším oscarovým kandidátem letošního roku The Silver Linings Playbook připisuje další levný (rozpočet jen šest milionů dolarů!), a přesto vizuálně vtahující a myšlenkově podnětný titul. Navíc ho sám Cooper produkoval. Přesto se film nesmrskává na nějaké okázalé herecké sólo, ale zůstává jistou týmovou práci, v níž Jeremy Irons připomíná časy, kdy sbíral sošky a nešklebil se v béčkových trapárnách, ve které je i Dennis Quaid OK a všechny tři půvabné herečky ne-jen-na-ozdobu.
Přehrajte si trailer The Words si nenechte ujít i proto, že navzdory tématu, které k tomu svádí, neuvízlo v audiovizuální manýře. Je to špičkové řemeslo, na pomezí svižného popíku a přemýšlivé artovky, které se naštěstí netváří jako filozofický opus, ale prostě jen mluví o důležitých věcech poutavě, se zájmem i s přesahem.
Na základě příběhu The Words můžeme pochybovat, jestli vůbec ještě můžou existovat velcí spisovatelé. Jestli romantický ideál rozervaného psavce s citem pro dokonalá slova neodvál čas, nezničila ho doba, kdy je psaní knih tvrdý byznys. To ať si proberou v literárních přílohách. Pro nás je podstatnější, že pokud tihle dva debutanti ještě vydrží a stejným umem vybaví i své příští filmy, můžeme si být jistí, že romantický ideál velkých filmařů ještě zdaleka zapomenut nebyl. A brzo se může zase jednou naplnit.
Verdikt
8/10
Cival
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 8/10
k0C0UR
- 4/10
duro
- 8/10
KarelR
Hodnocení čtenářů
- 4/10
luksa
- 7/10
Revan
- 7/10
mcb
- 6/10
Snura
- 10/10
verbst
- 8/10
cabal
- 8/10
pytlik
- 6/10
kyller
- 8/10
lipi
- 9/10
eviczka
- 8/10
radekch
- 8/10
Bagr007
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry