Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Terminator Genisys | 2015
csfd  imdb
US premiéra: 01.07.2015
CZ premiéra: 09.07.2015
režie: Alan Taylor
hrají: Arnold Schwarzenegger, Jason Clarke, Emilia Clarke, Jai Courtney, J.K. Simmons

Terminator Genisys: Recenze


ikona
imf
Jaké to je? Pokud to přežijete, můžeme vám slíbit, že to bude bolet. A hodně. 

Občas závidím Frantovi Fukovi, že si do jisté míry postavil image na analytickém pitvání děje některých (převážně českých) filmů. Terminator Genisys si úplně koleduje o spoilery v první větě a totální rozmetání veškeré falešně vystavěné návaznosti, dementních oslích můstků, prázdných dialogů a monologů, prostě toho chatrného hradu, který splácala na pláži banda producentských děcek. Časem ho sice pohltí moře, ale předtím na něm spočinou zraky milionů lidí. A bude to bolet stejně jako když si T-800 v prvním díle operoval bulvu. Sledování Genisys je totiž něco mezi análním sexem a kolonoskopií. Nezažil jsem ani jedno, ale připadá mi to jako trefné přirovnání. A jenom abychom ještě jednou a naposledy emulovali Františka - ve filmu není žádný full frontal (na ten musíte do Hry o trůny, hezky zpátky časem do první série), ale o páření se tu mluví docela hodně, než tedy do hry nastoupí nový druh kazišuka, pardon, tedy terminátora. Ano, v pátém filmu funguje nový model Terminátora jako námět k diskuzi "měli bychom ty děti vůbec mít?" a je tedy ekvivalentem antikoncepce. Ale začněme hezky od začátku, bez zbytečného vyzrazování.

 

Film samozřejmě začíná monologem, tentokrát je na řadě Kyle Reese a trocha bromance s Johnem Connorem. Vnímavějším povahám dojde, že mezi Jasonem Clarkem a Jaiem Courtneym není žádná chlapská chemie a že jsou obsazeni úplně proti svému typu (jestli teda Courtney vůbec nějaký má), ale budiž... v zásadě stejně jen předehrávají to, co už jsme vlastně v útržcích kdysi viděli. Hnutí odporu dobude základnu Skynetu a přispěchá ke stroji času ve chvíli, kdy ho Skynet poprvé použije (pošle T-800 do roku 1984). John Connor tedy pošle o pár minut později do stejného časového pásma Kylea, jenže se těsně před cestou časem NĚCO stane. A to něco s okamžitou platností přepíše všechen doposud známý terminátoří vesmír, takže se Kyle ocitne v jiné časové brázdě a v radikálně odlišném roce 1984, kterým pochoduje nejen T-800, ale taky T-1000 a šedovlasý Arnold ze sedmdesátek, kterému Sarah Connor říká tati.

 

Já vím, příliš informací, ale za tu poslední větu předchozího odstavce to stálo, ne? V téhle úvodní třetině se film snaží zuby nehty držet Cameronova originálu a variuje známé scény, hlášky a dokonce i vedlejší postavy. Snaží se zavděčit a vlézt pod kůži, jenže se není čeho chytit. Osudové hlášky hercům nelezou přes patro, humor chybí úplně a akce je sice dost, ale je mizerně nasnímaná a my vlastně nevíme, komu máme fandit. Kyle Reese vypadá jako nasteroidovaný buran z vidlákova a do původní postavy Michaela Biehna má zatraceně daleko. Sarah Connor si hraje na drsňačku, ale Emilia Clarke má sotva metr šedesát a obličej právě vylíhnuté čivavy, takže to vůbec nezabírá. A Arnold? Ten hraje pořád stejně, čímž se bezpracně pasuje na nejlepšího herce filmu. Ani tentokrát to ale na Oscara stačit nebude.

 

Arnold hraje pořád stejně, čímž se bezpracně pasuje na nejlepšího herce filmu.Netrvá dlouho a film se pomocí sáhodlouhých dialogů a oslích můstků stane ochotnickou verzí sebe sama. Jako byste sledovali partu amatérů, co si točí nového Terminátora tak, jak "by asi měl vypadat". A shodou okolností mají herce, co je děsně podobnej Arnoldovi. Příliš kruté? Ale ze všeho nejhorší je, že to spoustě diváků nebude vadit. Budou Genisys baštit se stejnou ochotou, se kterou dneska baští lidi nové seagalovky. Připustí, že Mistr trochu přibral, ale "pořád je to docela dobrý a střílí se tam". Ano, i v Terminátorovi se hodně střílí a je tam ten týpek, co se rozteče a umí morfovat. Je tam hezká holka, ten týpek vedle ní je nějakej divnej, ale zase vždycky přijde Arnold a řekne něco úplně jako robot. Takže cajk.

Nechci spílat nenáročnému publiku, ale jedině na něj mohou producenti spoléhat. Tragická kamera, režie na autopilota (když zrovna Taylor neopisuje od Camerona, je absolutně nehmatatelný) a CGI tak kolísavé kvality, že ho musely dělat tři různé směny - ani jedna zjevně nepochází z ILM, takže jakmile se od osobních bitek přesuneme k honičkám aut, vrtulníků nebo likvidaci velkých struktur, jde to diplomaticky řečeno do kopru a připomíná to spíš pilot k televiznímu seriálu na nepříliš sledované kabelovce, která bojuje o přežití a všechno outsourcuje do států třetího světa.

 

V tomhle stavu zoufalství film přijde s řešením shora, které umožní změnit kulisy a vytasit zásadní zvrat. Mám ho prozradit, když je v trailerech a na plakátech? Nikoliv, zůstaneme jenom u naznačování. Autoři scénáře ve snaze zaujmout zmlsané fandy sci-fi vyrobí hned dvojitý otcovský komplex, nechávají potkávat dvě verze stejných postav a dokonce povolají do boje hláškujícího J.K. Simmonse. Všechno ovšem selhává, protože i letmo nahozené chytřejší myšlenky končí na podlaze, když filozofující postavu v půlce přeruší příchod dalšího terminátora. Ze všeho nejsmutnější fail je v závěru nahozená a posléze zahozená myšlenka, která ovládnutí lidstva ohýbala úplně jiným směrem a téměř se jí povedlo propojit terminátoří svět s matrixovským, jenže... jako by scenáristé zapomněli, že se jim kdy rozsvítilo, v další scéně tenhle mozkový pšouk zastíní hláška o skladu, ve kterém je dostatek kalhot pro všechny. Jediná rozumně mluvící a uvažující postava, co chce divákům sdělit něco koherentního, je ve finální scéně neustále umlčována, a já se ptám proč? Tam, kde Skynet nabízel na rozdíl od Ultrona dialog, bylo mu odpovídáno výhradně olovem a lidští hrdinové tak ztratili i zbývající stopové prvky sympatií a zdravého rozumu.

 

Skynet přitom jako by byl filmovým ekvivalentem lidské blbosti. Je totiž stejně nesmrtelný, pokaždé se najde postava, která rozfouká uhasínající jiskřičku jeho naděje. A stejné to bude s filmem samotným - pokaždé se najde konzument, co na tenhle film přes všechna varování půjde do kina a dá producentům na pivo. A ti dají jednu zlatku ke druhé a dojde jim, že když to příště natočí za polovic, tak zas bude dobře. A Skynet povstane znovu. A zas bude hůř, protože jakmile tuhle sérii nekormidluje duchovní otec, prostě není schopná dostát očekáváním. Kdo jsem, že už nechci další díly? Někdo, kdo na ten opravdu dobrý sequel čeká skoro čtvrt století. A už mám dost. Ať teď čeká někdo jinej! Trojka byla komediální vsuvka a celkem efektivní úskok stranou. Čtyřka je solidní akčňák se zbytečnou licencí.

Ale pětka je jen skrz naskrz zoufalým a průhledným pokusem vyprázdnit vaše peněženky, sebrat vám opečovávanou nostalgii a znásilnit vzpomínky přepisem operační paměti. Ty nejlepší scény z jedničky vám totiž Alan Taylor sebere a nahradí je svými vlastními, mnohem unylejšími. Přirovnání k análnímu sexu pořád sedí, a jestli to někomu nedošlo, nejste při tomhle styku ten aktivní člen. Co může přinést šestka? Raději nedomýšlet. Jsem rozumný recenzent, mám rád dialog, ale v tomhle případě už opravdu "kill it with fire". V době, kdy seriály a minisérie předvádějí řemeslo ve špičkové kvalitě, není v blockbusterovém rybníčku pro tuhle rutinu omluva.

 


Přehrajte si trailer
A ať se nikdo ani nepokouší naznačovat, že lepší je nějaký Terminátor než žádný Terminátor. Terminátor už totiž není. Dokonce už není ani Skynet. Oba druhy vyhynou v průběhu filmu a jsou nahrazeny něčím, čemu kvůli neschopnosti scenáristy nikdy nenahlédneme pod povrch. Dojde vám to až po skončení závěrečných titulků... restart systému byl dokončen. Původní spolehlivou verzi nahradil updatovaný bazmek, kterého už se nikdy nezbavíte. Downgrade není možný a zakoupením lístku jste souhlasili s licenčními podmínkami. Tak si to teď hezky vyžerte až do dna. Hezký den a modrou smrt na každé stříbrné plátno, které tyhle splašky promítá.

P.S. Každej, kdo do komentářů napíše, že to čekal horší, kouká dodnes na filmy Stevena Seagala nebo má rád anální sex. Vyberte si sami, do jakého tábora patříte.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (177)

Verdikt

avatar4/10

imf

Arnold se proměnil v robotaťku, co se snaží Sarah Connor neustále přesvědčit o tom, aby se s tím Kylem už konečně vyspala a všichni jsme mohli jít domů. Proč ho nikdo neposlouchá? Proč to sem vlastně píšu? Protože popis děje je mnohem banálnější a nudnější než tahle naprosto nepodstatná, ale alespoň trochu šťavnatá informace.



Hodnocení redakce

  • avatar4/10

    Cival

  • avatar5/10

    Spooner

  • avatar6/10

    KarelR

  • avatar5/10

    Gonzi

  • avatar6/10

    Rimsy


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    ghostrider

  • avatar8/10

    Ravenhorn

  • avatar5/10

    Lewis

  • avatar6/10

    Jeržik

  • avatar6/10

    acheron

  • avatar6/10

    RoBo

  • avatar5/10

    yeniczek

  • avatar6/10

    Revan

  • avatar4/10

    PharaoX

  • avatar7/10

    Snura

  • avatar7/10

    cabal

  • avatar6/10

    RainMakeR

© copyright 2000 - 2020.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace