Temný rytíř povstal: Blu-ray
15:00 | 06.12.2012 |
Majestátní finále Nolanovy netopýří trilogie je konečně za námi. Ne že by ho ještě nečekal nějaký ten technický Oscar a spousta budoucího velebení a vzpomínání. Právě ona chvíle, kdy si třetího Batmana hrdě postavíte na poličku vedle jeho dvou starších bratříčků, se ale zdá být definitivní tečkou za koncem jedné éry. Éry, v níž Christopher Nolan pozvedl comicsové filmy i hollywoodské blockbustery na nový level, kterému vládne návrat k praktičtějším trikům, opravdu tvrdě testovaným hrdinům a možnosti vložit sociální přesah do filmu za víc než 150 mega.
Nolanova trilogie vypovídá o muži, který dobrovolně strávil sedm let života zocelováním se, aby porozuměl špatně nastavenému systému a pokusil se ho rozbít na padrť nehledě na to, jaký dopad to může mít na něj samého. To, co začalo jako Caprovina v moderním hávu, se v Temném rytíři transformovalo do plnokrevného mafiánského filmu se dvěma výraznými padouchy - nepočitatelným milovníkem chaosu a dobrákem, který bohužel neměl sebekontrolu Bruce Waynea - v němž jsme zjistili, že spravedlnost není zadarmo a její dosažení často nebývá tak očistné, jak asi mnozí doufají. O čtyři roky později se ale Nolan vydal ještě dál a naservíroval nám jednu z nejdražších sociálních studií všech dob.
Po čem že to volá lid ze států nynější západní civilizace? Že jsou vlády neefektivní, policie je neschopná a vůbec je to celé na houby? No dobře, nejspíš je to i pravda. Tak tady máte svět bez dohledu autorit (alespoň na oko) a hodně štěstí, aby se v něm kolem vás rojili ti správní lidé. Právě s touhle ideologií táhne do boje fanatický terorista Bane, se kterým musí Batman tentokrát změřit síly. Baneův plán je možná až příliš komplikovaný, a když v něm budete půl odpoledne hledat díry, najdete jich tunu. Pokud ale odhlédnete od detailů, které často stejně jdou jakž takž vysvětlit, a necháte se vtáhnout do Nolanovy hry o osud jednoho města a jednoho muže, odměnou vám budiž tříhodinová filmová nirvána, na jejímž konci nelze nepodlehnout jednomu magickému pokývnutí.
Temný rytíř povstal je totiž vskutku kolosální drama. K první netopýří scéně se film dostává neskutečných 45 minut, během nichž představuje nespočet nových postav a naplno diváka noří do světa milionáře-superhrdiny, jehož sen o energickém převratu se začíná měnit v noční můru pro milióny lidí (Tony Stark zdraví a Greenpeace opět nevěří vlastním očím). Vedle budování obří hrozby, která má za úkol pokořit americkou vládu, a tedy celou ideu západní civilizace (ehm, nevyjednáváme s teroristy... ale myslíme na vás!), se však zároveň rozevírá příběh stárnoucího ztroskotance, který se musí naplno vrátit do života. Bez nejdůležitějšího lidského pudu totiž nikdy nemůže zachránit lidi, které ohrozil, se ctí zakončit kariéru a naplnit tak poselství, nad kterým sám před lety tolik jásal.
Naštěstí má po boku neselhávajícího Michaela Cainea, jenž mu to vždycky rád promluví do duše (a zasloužil by si za to alespoň nominaci na Oscara!), a tak se může vydat na pouť, na které za všechno špatné můžou ženy, pro zhojení páteře stáčí pár měsíců klikovat a všechno pochopitelně vede na začátek, protože osudovost si člověka vždycky najde. Obzvlášť pokud se ocitne v technicky dokonalém veledrámu s tisícovkami statistů, které ale neopomíná zdůraznit, že síla a morální odolnost jednotlivce je a navždy bude tím jediným, co rozhoduje o dočasném vítězství dobra nebo zla. Ano, je to motivační pohádka. Ale tak geniálně podaná, že ji nejde nemilovat. (9/10)
DALŠÍ DOPORUČENÁ LISTOPADOVÁ BLŮČKA
Gratulace, jestli jste se prokousali předchozími odstavci a máte k nim poznámky jen přes půl A4ky. Za odměnu vám potvrdím, že to, co vás oslnilo v kině, se ladně dostalo i na modré placky. A znovu a znovu si tak můžete připomínat přátelský duel, který mezi sebou svádí Nolanovi dvorní spolupracovníci. V červeném rohu se rozcvičuje kameraman Wally Pfister se svojí láskou k celuloidu a schopností ji dokazovat v každém filmovém políčku. Samozřejmě má za sebou ohromnou práci trikařů a Nolanovo trvání na maximalizaci praktického natáčení, kteréžto činí požitek jak z velkých trikových scén (neskutečná show s letadly, závěrečná naháněčka s Batem), tak z těch čistě davových (na Wall Street vážně spočítáte každého snaživého komparzistu). I v intimnějších scénách ale vypadá třetí Batman velice dobře. Nemá vážnější potíže s pleťovkami ani slušně podchycenou černou (v IMAX scénách je pochopitelně o něco důraznější) a nikdy ve vás nevyvolá dojem, že tenhle detail nevypadá přesně tak, jak Pfister chtěl. Paráda, ať už zkoumáte opulentní "roztažené" scény (tvoří třetinu filmu... ale těžko nebudete mít dojem, že to je daleko víc), nebo klasickou širokoúhlou nudli se svižnými dialogy.
Ještě o něco hlasitější potlesk by si ale zasloužil pán v modrém rohu, Hans Zimmer. Největší skladatelská superhvězda současnosti se totiž opět překonává a přichází s podobnou dardou, jakou bylo svého času první netopýří dobrodružství. Tentokrát ale Zimmer topí pod kotlem především novými "baneovskými chorály,", které stojí nad tradičním Batmanovým motivem i hravým Catwomaniným piánkem a dodávají filmu epičnost, jaká tu dlouho nebyla. Už úvodní přepadení donutí sousedy, aby si koštětem vymlátili díru do stropu. A ani s přibývajícími minutami Zimmer nepolevuje a halí Temného rytíře do emocemi nabitého kabátku, který z něj po třech hodinách serve při možná nejvydřenějším úsměvu v dějinách kinematografie. Ano, pořád zamrzí, že Nolan vyměknul a Bane je (hlavně ze začátku filmu) maličko hlasitější než ostatní. I tak jsou ale zvukové dojmy z DTSkového šestikanálu absolutní a budete se u něj telelit blahem.
Že už jsem vyplýtval všechna superlativa, která se Batmanovým směrem dala poslat? Dost pravděpodobně. Dál už je ostatně nebudu potřebovat, jelikož bonusová výbava i přes to, že film vychází na dvou discích, krapet zaostává.
Audiokomentář snad nečekal ani ten největší naivka (Nolan se jim od prvního Batmana vyhýbá jako čert kříži). První disk tak bonusy neoplývá a sluší se zdůraznit jen jeden malý neoblíbený detail - český dabing. Ten je v současnosti často nenáviděn jen z principu (hlavně těmi, kteří ho už roky slyšeli maximálně dvě minuty na Youtube), tolerantnější jedince ale snad bude zajímat, že se bez debat povedl. Bane Zdeňka Hrušky sice logicky přišel o špetku osobitosti v hlase (zní přesně tak, jak jste si ho vysnili přes Hardyho úkrokem), urodilo se pár překladových podivností ("Oheň povstal"?!) a počeštění filmu tradičně trochu otupuje zvukový mix. Jinak si dabing ale drží stejně vysokou kvalitu jako u minulých filmů, a za pomoci současné hlasové špičky (Novotný, Oliva, Pyško, Rímský, Špráchalová, Ježková...) přibližuje neangličtinářům originál, jak jen to jde. Dokonce bych se nebál poznamenat, že je Marion Cotillard v češtině tak nějak... snesitelnější.
Veškerou zákulisní výbavu (kompletně česky otitulkovanou!) tak najdete na druhém disku, který začíná vydařeným pohledem na historii Batmobilu. Jeho tvůrci kupodivu nezůstali jen u filmových inkarnací, ale předvedou vám i ty comicsové nebo animované. Technické pasáže uspokojí sebevětšího technického geeka, těch pár osobnějších pak spolehlivě vyčaruje úsměv na tváři zbytku fanoušků. Vidět Nolana, kterak se prohání v kostře Tumbleru nebo zbožně civí na Batmobil ze seriálu s Adamem Westem, je zkrátka k nezaplacení.
Tenhle hodinový film ale stojí tak trochu bokem a bonusy, na které jste se těšili nejvíc, najdete o záložku vedle. Dvanáct featurettů techničtějšího rázu (celková stopáž zhruba 68 minut) rozebírá nejvýraznější scény filmu a Nolan a jeho tým vám v nich ochotně povypráví, jak se připravovalo to či ono. Obsahově tedy fajn, bohužel ale trochu kulhá samotné podání. Nolan je pověstný tím, že si nerad nechává koukat přes rameno, takže se zřídkakdy podíváte přímo na plac. Většinu videomateriálu proto musejí obstarat fotky, anebo záběry z doby, kdy se scéna teprve připravovala, takže pana režiséra ani jeho ovečky v akci nečekejte. Jedinou výjimkou je výborný featurette o hudbě, kterým vás provede sám Hans Zimmer a který tudíž lehce trčí nad ty ostatní. Nu což, třeba se za x let dočkáme nějaké ultimátní megaedice "Nolan odhaluje vše!".
V podobně fotkoidním duchu se pak nese i trojice featurettů o postavách (zhruba 3x10 minut), ve kterých si užijete výrazně víc Balea, Hardyho a Anne Hathaway. Stručné, ale celkem dostačující. Největším zklamáním je tak finální rozpůlená čtvrthodinka, v níž Wally Pfister nejprve kvapně zavzpomíná na natáčení v IMAX formátu, a posléze se herci a štáb rozloučí s celou ságou. Nutno říct, že jsem po kliknutí na "The End of a Legend" čekal něco víc než pár minut poplácávání po zádech. O komplexnějším dokumentu, ve kterém by se Bruce Wayne probíral stejně podrobně a zábavně jako jeho auta, si tak zatím můžeme nechat jen zdát.
Pokud se vám poslední Batman líbil, není co řešit. Koupě blůčka je povinností, i když vedle samotného filmu nedostanete bůhvíjak propracovanou bonusovou výbavu. Pořád je to totiž zásadní a neskutečně vtahující počin ve stoprocentním provedení, který si zatím nemusíte koupit v modré krabičce s nic moc přebalem, protože máte šanci ulovit neodolatelný steelbook. Nečekejte dlouho, vánoční nákupy letos určitě budou brutální.
Obraz: 2,40:1 + 1.78:1 (IMAX scény) 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD MA 5.1 - anglicky, DD 5.1 česky
Titulky: české
Datum vydání: 28.11. 2012
Cena: 533,- (627,- za steelbook)
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry