Takové krásné šaty: Recenze
09:09 | 13.08.2019 |
Tabuizovaná sexualita, vtahující atmosféra, hororové kulisy a šokantní vyjádření ke stavu společnosti. Rysy, které jsme u britského samorosta Petera Strickland mohli pozorovat už delší dobu, jsou přítomny i v jeho novince, která se 12. září objeví v našich kinech. Obdobně jako dříve, a přece trochu jinak zpracovává Strickland tyto motivy v nadžánrové hříčce, která si tentokrát bere na paškál hlavně módní svět. Pro koho je ale určena?
Bez jakýchkoli pochyb je třeba hned na začátek podotknout, že se jedná o výraznou artovku, kterou sváteční návštěvníci kin jen tak nezkousnou. Jistě, předchozí Stricklandovo dílo Pestrobarvec petrklíčový obsahovalo o něco méně příběhu; tady je základní narativní linka patrná, stejně jako témata, jež autor kritizuje. Cesty, kterými těchto cílů dosahuje, jsou však značně neortodoxní a vedle výrazné barevné stylizace, již dominuje červená a černá, a kamerových hrátek s všudypřítomnými zrcadly hraje zásadní roli také žonglování s žánry a diváckým očekáváním.
Strickland totiž zručně balancuje mezi černou komedií, místy ne nepodobnou Nezvratnému osudu, tradičním krvavým giallo hororem a sexploatací (zde jsou podobnosti s Pestrobarvcem nejvýraznější). Žánrovou spleť drží na uzdě všeprostupující kritika konzumerismu a povrchní nableštěnost módního světa, pod jehož slupkou se skrývá prázdnota či přímo perverze. Přestože se ale oháním množstvím vzletných a pěkně znějících slov, raději ještě jednou zdůrazním, že se jedná o těžko přístupný film a člověk musí mít sakra dobrou motivaci do něj pronikat. Jestliže nepřistoupíte na režisérovo dávkování děje, který leckdy jen přešlapuje na místě a snaží se bavit formální vycizelovaností, čeká vás docela utrpení.
Abychom se vrátili trochu na zem, podívejme se na to, o čem příběh vlastně je. Ve slavném obchodním domě se prodávají krásné červené šaty, kolem kterých se vznáší mystická aura čehosi nadpřirozeného. Postupně se dostanou hned k několika majitelům, jimž však štěstí rozhodně nepřinesou – naopak, šaty jsou totiž nenápadným zabijákem. Ano, tentokrát žádný tajemný maskovaný vrah, jak velí giallo tradice, leč pouhý svůdný hadřík je na vině. Dozvíme se přitom naprosté minimum o historii šatů, enigmatické majitelce obchodu (uhrančivá Sidse Babett Knudsen) či dalších figurách (z nichž zaujme hlavně Gwendoline Christie, Brienne ze Hry o trůny, ztvárňující gotickou nymfu); příběh je totiž zcela podřízen autorské vizi a předání poselství. Tyhle šaty prostě nepadnou každému, ale kdo se do nich nasouká, ten jejich vrstevnatost docení.
Verdikt
Rimsy
Další kousek do svébytné mozaiky britského podivína. Peter Strickland představuje formálně vycizelovaný (místy možná až moc) žánrový mix, snažící se pomocí hororových a komediálních prvků upozornit na hrozby konzumerismu. Náročné dílo, které však stojí za vidění.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 7/10
jarmil
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry