Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Tajemný let | Flightplan | 2005
csfd  imdb
US premiéra: 23.09.2005
CZ premiéra: 17.11.2005
režie: Robert Schwentke
hrají: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Erika Christensen, Sean Bean, Jesse Burch

Tajemný let: Recenze


ikona
Cival
 

Tajemný let může jako jeden z mála podzimních titulů přesídlit z Ameriky do zbytku světa s dobrou náladou. Kvalitní trailery a modré oči Jodie Foster mu totiž vydobyly už na domácí půdě dostatek financí i divácké přízně, aby se s druhým letadlovým thrillerem závěru roku 2005 muselo i u nás počítat do horních pater návštěvnosti. Otázkou je, jestli se obyčejným divákům vyplatí zakalkulovat do měsíční útraty vstupenku na tenhle film. Něco málo napovíme. :-)

Líbivá zápletka o ztracené dcerce a její (možná) paranoidní matce, toho času traumatizované a zoufalé ze ztráty manžela, se nutně musí v určitou chvíli zlomit a na půdorysu překvapivého odhalení vypiplat drama bez zastávky a bez chvíle na inhalaci čerstvého vzduchu. Už z traileru lze vyčíst, že v zásadě existují pouze dvě cesty, kterými se můžou Jodiiny hysterické kroky ubírat - je potom trochu škoda, že jednu z nich (ne, nebudu spoilovat :-) předem zavrhuje velice volná a posmutnělá expozice. Každého totiž napadne, že pokud se jí tvůrci přidrží, vysměje se jim celý svět a ještě do nich budou kolemjdoucí řezat deštníkemm snažíc se z nich dostat chechtáky za lístek. Scenáristé si naštěstí vybrali realističtější a nutno říct, že i logičtější směřování svého napínání, které sice stále v mnoha směrech hapruje, ale alespoň neotráví.

V první řadě se nabízí malé srovnání s Cravenovým Nočním letem, který určitě mnohem lépe využívá charakteristik omezené interiérové kulisy. Zatímco Cillian Murphy si hrál na bubáka na dvou sedadlech a záchodku, což napomáhalo navodit pocit údernosti a scenáristické efektnosti, Jodie Foster pobíhá letadlem pořád a pořád dokolečka. Sem tam nakoukne do zavazadlového prostoru, do tajné skříně nebo očichá pár latrín, takže výsledek vypadá spíš jako okresní soutěž v přespolním běhu, jenž by mohl s lehkými korekcemi odstartovat z luxusního hotelu nebo zaoceánského parníku. A největší deviza tak upadá.

Teoreticky může tenhle odstavec vyhlížet jako výčet prkotin (neférový takhle zkraje), ale vzhledem k tomu, že zápletka není sama o sobě z dramatického, natož filozofického hlediska zrovna nosná, s každým dalším sprintem napříč uličkou a s každým dalším psychopatickým výlevem ztrácí dějová konstrukce procenta ze svého kouzla. Bylo úkolem bývalého scenáristy německého Místa činu, Roberta Schwentkeho, aby tenhle postupný propad zakamufloval. Z traileru jste mohli vyčíst, čím se o to Schwentke jako režisér pokusil: Do modra filtrované vizuály, kamerový jeřáb se stovkami najetých kilometrů a od konkurence okoukaná kombinace zpomalovaček a táhlých švenků, to jsou Schwentkeho zbraně, které se po hříchu ztupí, dřív než dojde na finální zúčtování.

Už úvodní desetiminutovka není zrovna záživná. Pak sice Schwentke rozdivočí obsluhu kamery a nechá ji po ?fincherovsku? poletovat mezi sedadly, z čehož občas vyplyne pozitivní čárka do notýsku, postupem času ovšem stejně mezi letušky vypluje režisérova průměrnost. Barevně sladěné obrázky totiž jen pěkně v řadě odeznívají, bez většího vypíchnutí nebo důrazu na rytmus vyprávění, ba bez patrné touhy uhranout tou kterou scénou a utvořit z ní alespoň dočasný emoční vrchol filmu. Bez invence řazené kamerové jízdy se navíc rozlézají i do sekvencí, kde je jejich užití spíš kontraproduktivní a nemístně rozmělňující napětí. Schwentkemu možná přijde cool udělat při hádce s kapitánem okolo Jodie kamerovou vrtulku, ale když jí oponuje Sean Bean - nebo ještě lépe cynický Peter Sarsgaaard - každý lepší režisér by plynulým střihem vykouzlil na palubě aeroplánu nesnesitelnou atmosféru. Schwentke ji jenom přidusí a zaobalí podle chuti kamerových kouzelníků. A to nestačí.

Tajemný let naštěstí nepsal úplný babral, a přestože mám k Schwentkeho osobě (slabé to náhražce za vysněný rukopis Davida Finchera známý z ?příbuzného? Úkrytu) spoustu výhrad, do kastlíku vedle Uwe Bolla bych si ho určitě šoupnout nedovolil. I o regál výš by bylo málo? Schwentke totiž představuje klasickou a ničím výjimečnou střední kvalitu. Nepřekvapivé zjištění, že klišé převažují nad originálními postupy a že se Jodie Foster se chová jako John McClane pak naštěstí neutralizuje excelentní herecký tým. A koneckonců i fakt, že nás nic nenutí nasedat do tohohle letadlo podruhé, kdy by se hvězdičkový příděl začal bleskurychle propadat.

Verdikt

avatar6/10

Cival


Hodnocení redakce

  • avatar5/10

    k0C0UR

  • avatar5/10

    Mr. Hlad

  • avatar6/10

    Shushika


Hodnocení čtenářů

  • avatar5/10

    luksa

  • avatar7/10

    TomHardy

  • avatar6/10

    RoBo

  • avatar7/10

    blaster

  • avatar6/10

    MAJkLSON

  • avatar6/10

    sidda

  • avatar6/10

    cabal

  • avatar7/10

    hughhh

  • avatar6/10

    pytlik

  • avatar7/10

    Fluke

  • avatar6/10

    TeePee

  • avatar6/10

    revelation

© copyright 2000 - 2019.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace