Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Slyšíš mě? | Sorda | 2025
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 09.10.2025
režie: Eva Libertad
hrají: Miriam Garlo, Álvaro Cervantes, Elena Irureta, Joaquín Notario

Slyšíš mě?: Recenze


ikona
Rimsy
eva libertadmiriam garlorecenzeslyšíš mě
Vztah a práci lze bez sluchu ještě zvládat. Ale co rodičovství? 

Téma neslyšících a jejich nevyhnutelně odlišného pohledu na svět oproti většinové společnosti to v posledních letech dotáhlo k metám nejvyšším – konkrétně k oscarovému překvapení v podobě zdatně realizovaného, přece jen však především rutinního dramatu V rytmu srdce. Už o pár let dříve jsme obdivovali výkon Rize Ahmeda v o poznání syrovějším Zvuku metalu a vedle množství využití neslyšících postav v rámci thrillerů a kriminálek se téma dočkalo i důstojného uchopení v trochu pozapomenutém melodramatu Bohem zapomenuté děti z 80. let.

 

Právě k němu má novinka španělské režisérky a scenáristky Evy Libertad nejblíže. Filmařka v něm rozpracovala motiv ze svého stejnojmenného kraťasu z roku 2021 – v němž rovněž hlavní roli ztvárnila její skutečně neslyšící sestra, umělkyně Miriam Garlo. Tato sesterská spolupráce se pro snímek, jež po řadě menších úspěchů na festivalovém okruhu nedávno vstoupil i do tuzemských kin, ukazuje jako klíčová – dílo totiž osobní zkušenosti tvůrkyň zvládá přetavit v sympaticky civilní podívanou plnou subtilních náznaků a nedořečeností, díky nimž je realita protagonistů velmi snadno uchopitelná i pro publikum bez poruch sluchu.

 

V příběhu, kde má každá scéna své místo a kousek po kousku úspěšně zprostředkovává náhled do světa, jenž je pro většinu z nás (naštěstí) nedostupný, se seznamujeme s mladým párem tvořeným Ángelou a Héctorem. Zatímco Héctor je vykreslen jako bezproblémový, pečující a skoro až ideální muž, neslyšící Ángela každodenně svádí drobné boje o udržení svého vydobytého místa ve světě. To se jí vcelku daří, jelikož vedle láskyplného vztahu se může opřít i o chápající kolektiv umělecké dílny, kde pracuje. Střety s rodiči však připomínají, jak je pro slyšící většinu složité (ba nemožné) plně chápat, jak je hrdinčin svět odlišný a specifický.

Hned zkraje se dozvídáme, že Ángela a Héctor čekají dítě, u něhož dlouho není jasné, zdali bude slyšet, anebo nikoli. Vydržet takovou nejistotu není nic jednoduchého, avšak ani poté, co mají novopečení rodiče jasno, jejich starosti zdaleka nekončí – a zatímco Héctor se do otcovské role zvládá naplno ponořit, Ángela se vinou svého handicapu cítí izolovanější než kdy dřív. O sebe se starat naučila a ve světě, kde zvuky hrají velmi důležitou sociální roli, si zvládla vytvořit strategie a mechanismy k prožívání spokojeného života. S příchodem dítěte se však veškeré jistoty bortí a je nutné se sebou i svým okolím pracovat zcela odlišně; což běžně zažívají i rodiče bez podobných problémů.

 

Filmařka Libertad a herečka Garlo vytvořily Ángelu coby plastickou postavu, nedefinovanou pouze tím, že neslyší. Tento stav však samozřejmě zasahuje do všech součástí hrdinčina života a snímek dobře předává pocity bezmoci, které emoční izolace od vlastního dítěte vyvolává. Zároveň však nejde o světici, a tak se Ángela leckdy chová vcelku nesympaticky – lze soucítit s jejím údělem, přesto se těžko zbavuje dojmu, že s trochu jiným (a její situaci možná více odpovídajícím) rozpoložením by mohla značně zpříjemnit život sobě i svému okolí. Což se z nadřazené divácké pozice samozřejmě snadno hodnotí, každopádně je sympatické, že dílo ke své protagonistce nepřistupuje tak blahosklonně a přezíravě, jak ona sama některým postavám vyčítá.

Výsledku sice trochu škodí zrychlený a ne úplně motivovaný konec, přesto jde o snímek méně slzopudný než V rytmu srdce a zároveň civilnější než Zvuk metalu. Zdrcujícího obrázku mezilidské mizérie se nedočkáme, jelikož do trápící se hrdinky beztak úplně nepronikneme, není to ale na škodu. Díky spoustě velmi dobře odpozorovaných momentů, pohledů a pohybů totiž jde o sympaticky citlivé dílo, jež připomíná, že zatímco některé stavy můžeme změnit jen těžko, život nás stále vybízí k novým a novým rolím, v nichž se se svým údělem můžeme (ba musíme) popasovat.

Verdikt

avatar7/10

Rimsy

Ačkoli velké části stopáže dominuje příslovečná blbá nálada hlavní hrdinky, film procítěně a přitom subtilně ukazuje vztahovou dynamiku proměňující se s příchodem dítěte – a to neokoukanou perspektivou neslyšící ženy.


Podobné filmy


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    pepo

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace