O FILMU
Objevil světu Tošira Mifuneho, s americkou kinematografií a vůbec západní kulturou dlouho úspěšně hrál něco jako mezikulturální ping-pong (aneb „já se inspiruju u vás a vy pak zase budete napodobovat mě“) a Japoncům docela trvalo, než začali opravdu chápat, co v něm mají. Ve VIM ale zatím nemá ani jedno zastoupení. Je nejvyšší čas to napravit. Dámy a pánové: Akira Kurosawa. V případě podobně plodných autorů samozřejmě není snadné vybrat reprezentativní kousek, ale proč bychom z toho měli dělat vědu. Hned první ze série jeho nejproslulejších děl má tolik rysů velmi důležitého filmu, že není nutné hledat dál.
Rašomon vznikl podle povídek Rjunosukeho Akutagawy a vypráví o zločinu spáchaném uprostřed lesů. Samuraj, který cestuje spolu se svou ženou, se tam střetne s lupičem Tadžomarem, je zabit, jeho žena znásilněna a Tadžomaro zajat a souzen. To všechno se ale dozvídáme až později a zprostředkovaně, od mnicha a dřevorubce, kteří se zúčastnili soudu. Teď se v dešti potkali u opuštěné brány Rašomon, ze které prý i její démon uprchl v hrůze před lidskou zkažeností, a skládají si dohromady nejasné okolnosti případu.