Rašomon: V.I.M.
03:51 | 27.10.2007 |
Pokud má smysl u tohoto filmu něco dedukovat, pak určitě ne to, jak se události skutečně seběhly. Měli byste sice zdánlivě z čeho vycházet, s logickým myšlením tu ale příliš nepochodíte a vaše detektivní schopnosti nebudou k ničemu. Rašomon nepátrá po tom, co je pravda, je to studie přirozeného sklonu, který nutí člověka interpretovat svůj život tak, aby on sám pokud možno v závěru vyšel s čistým štítem. Kdo ví, možná nám opravdu nezbývá nic jiného, než si skutečnost trochu upravit, aby nám sebevědomí dovolilo se na sebe každé ráno podívat do zrcadla. Rašomon ale identifikuje, že způsob, jakým člověk lže, o něm nakonec vypovídá mnohem víc, než kdyby mluvil pravdu. A pro filmaře je to samozřejmě skvělá příležitost, jak si pohrát s vyprávěním. Když podává svoji verzi událostí jeden účastník, nemusíme mu věřit, ale je pro nás jediným zdrojem informací a tak jeho verze dává smysl. Jak ale následují další, všechny dohromady se brzy prokáží jako navzájem neslučitelné, takže s každou další výpovědí nastává v celkovém obraze události jenom větší zmatek.
Bez velké nadsázky můžeme říct, že Kurosawa byl filmový revolucionář, a to nejen ve svém prostředí. Za dlouhý samostatný text by stála jenom práce kamery v Rašomonu, použití světel a stínů, to, jak nás kamera vede spolu s lidmi, kteří se pomalu nebo bleskurychle pohybují lesem. Málokdo ve filmu tak dobře dokázal, že progrese nemusí mít nic společného s agresí. Přeloženo do lidštiny, že moderním a svébytným způsobem můžete natočit i filmy, které nesou docela prostá a tradiční humanistická poselství. Kurosawa neváhal využívat roztomilé malé děti jako symbol nezkaženosti a potřeby citu (plačící nemluvně nalezené na konci Rašomonu patří k nejslavnějším exemplářům) a v jeho snímcích jsou obvykle dobře rozlišitelné pozitivní morální hodnoty. Rašomon není výjimka. Přestože se nikdy nedozvíme pravdu a zůstane nám skryta i míra prolhanosti jednotlivých aktérů, poselství zdůrazněné závěrečnou scénou s dítětem je dostatečně jasné; hlásá nesobeckost, ohled ke druhým a schopnost oželet vlastní výhody. A je to geniální podívaná.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Toshirô Mifune je (byl) japonský Jack Nicholson