Dobových filmů je u nás přehršel, ale žádný ještě neměl Marka Najbrta. Na duševní poselství jeho předchozího filmu Mistři můžete mít jakýkoliv názor, před jeho řemeslným umem se ale neschováte. Ten je hlavní devizou a tahákem i pro Protektora, což opravdu není pokračování toho filmu s Tonym Jaa, nýbrž další setkání s nacistickou érou a jejími specifickými pohnutky. Uvnitř pošahané mašinérie se tentokrát zmítá Marek Daniel jako muž, který obětuje všechno pro svou lásku. Opus hodně připomíná něco mezi tmavomodrým Svěrákem a Strachovou Operací Silver A, přičemž z obou si bere to nejlepší – a všechno tohle zdůrazňuje v traileru, který po ukrutně dlouhé době nenutí schovávat se do kouta a stydět se za „české umění“. Střihově precizní klip úměrně dávkuje napětí mezi nacistickou a mileneckou linii a stačí prodat to pocitově nejlepší z obou za podporu výtečné dobové skladby, která sem padne jako zadnice na hrnec. V cestě za ještě lepším výsledkem mu stojí pouze dvě věci: 1) to, že graduje do prázdna a neotiskne do diváka ten dramatický chuťový jazyk s mnohem větší vervou 2) průvodní textové titulky působí v kontrastu s vycizelovanou vizuální stránkou filmu otřesně amatérsky, což je velká škoda. Když už film vypadá tak dobře a stylově, jak vypadá a v kinech ho rozhodně vyhlížet budeme! (lepší 3*)