Polar: Recenze
18:00 | 31.01.2019 |
Koukat na Polar je jako skočit v lednu do Vltavy. Ve chvíli, kdy to uděláte, začne vás tisíc neviditelných nožů bodat do všech částí těla, než vystřelíte z vody jako namydlený blesk a slíbíte sobě i světu, že takovou blbost už nikdy neuděláte. Přesto ale při sledování traileru na tenhle “trhák” s Madsem Mikkelsenem plně chápu, proč jsem skákal tak odhodlaně. Ono to totiž vypadá zatraceně cool.
Zápletka je jednoduchá, přesně v duchu komiksové předlohy, která sází na rychlý vizuál, drzou brutalitu a krátké story, jež končí dírou v hlavě. Black Kaiser je elitní zabiják pracující pro organizaci, která svým zaměstnancům oplátkou za roční příspěvek slibuje bezstarostný důchod. Nový šéf organizace, povoláním syn, pan Blut, se ale rozhodne nešťastnou účetní závěrku řešit tím, že úspory svých svěřenců anuluje. Jak? Jednoduše je pozabíjí dřív, než dosáhnou padesátky, jež symbolizuje odchod na odpočinek. Místo flakání se na Floridě tak řada Kaiserových kolegů putuje do penálu, kam je posílá Blutův A-Tým.
Tohle všechno se dozvíte během prvních pěti minut, což je vlastně docela škoda, protože ono budování asasínského univerza po vzoru Johna Wicka mělo jakž takž potenciál a pevně věřím, že v komiksu je podobných detailů na rozdávání. Tady ovšem máme jen rozprsklou hlavu Johnnyho Knoxvilla a tým cosplayerů, co si na elitní zabijáky spíš hraje, včetně nadšené rozkuřovačky, která bude pro nevybouřené teenagery snad jedinou vzpruhou celého snímku. Než tyhle béčka dorazí ke Kaiserovi, sledujeme herecky úsporného Mikkelsena, jak si koupí psa, poseká na tajňačku sousedce dříví, pohřbí psa, podstoupí kolonoskopii a snaží se neuchlastat k smrti. Tenhle slow burn na americkém zapadákově mne bavil o dost víc než tragicky přepjaté výstupy pana Bluta. Toho hraje Matt Lucas z Malé Velké Británie a těžko si představit bolestnější karikaturu. Katheryn Winnick se třemi vrstvami rtěnky vedle něj vyloženě trpí a já se vždy rád vracel k Mikkelsenově venkovské pohodě, kterou rozbíjela snad jen elektronická hudba od Deadmau5.
Zhruba v půlce, těsně po nejlepší scéně, ve které Mikkelsen v mateřské školce dětem předvede, jak místo kuřete ze školní jídelny vykostit spolužáka, se bohužel oba světy protnou a film se definitivně rozsype na nepovedené akční skeče. Mikkelsen během několika minut vystřílí celý A-Tým, ale pohoří při střetu se stopadesátiletým Richardem Dreyfussem. No a pak už to jde z kopce tak rychle, že to ani nemá cenu komentovat nebo spoilerovat. Zasloužilý videoklipový režisér Jonas Akerlund naslepo vystřelí snímek do třetího aktu, kdy už jen zohavený Mikkelsen (další oční tuning, jak to má ostatně Mads v každé smlouvě předepsané) likviduje jednu vlnu pěšáků za druhou.
Přehrajte si trailer Jsou to pěkné akční scény, plné digitální, ale poměrně přesvědčivé krve, headshotů a v rámci možností i solidní choreografie. Bohužel ale nemají žádnou vnitřní strukturu a neposouvají hlavní děj ani samy sebe z A do B. Spíš jen tak otravně tancují na místě, aby se bodycount zvyšoval, často až parodicky, kdy Mikkelsen vystřelí jedním směrem a na povel spadnou pěšáci ve všech rozích místnosti. Akerlund v tu chvíli už hraje jenom na efekt a z každého záběru crčí, že císař je nahý. Mohl bych se ještě věnovat maniakálnímu zvratu v poslední scéně nebo devadesátkově kýčovité likvidaci hlavního záporáka, ale nebudu přihazovat polínka na hořící vatru. Akerlundovi by se daly ke cti připsat alespoň ty akční scény, kdyby si film nezalidňoval trapnými postavičkami typu Bluta nebo falešné Lucy Liu, obojí v podání herců, kteří možná uhrají dvouminutový stand-up, ale v celovečeráku nemají co dělat.
Je tedy co chválit? Snad jen litovat. Akerlunda, který s padesátkou na krku nedokáže vyrobit nic víc než pár cool záběrů a ještě je obaluje do rádoby trendy vizuálu á la jeho videoklip Telephone s Lady Gaga a Beyonce. Vlastně si můžete ušetřit čas a podívat se na ten klip. Má devět minut, je plný bizarních postaviček, otravně kulometného střihu a poslouží jako učebnicový příklad dějového vakua k smrti nazdobeného kýčovitou formou. Polar není ničím jiným a vlastně dost lituju zejména Mikkelsena, že si to všechno uvědomil až na place. Kopírka Johna Wicka? Ne, Polar je průšvihem v očích všech, kdo mají oči. A to včetně kravaťáků z Netflixu. Ti si rychle uvědomili, co jim přistálo na stole. Jenže každé zboží si najde kupce, ne? A ke smůle nás důvěřivých je v Polaru přesně dost cool záběrů, aby z nich šel sestříhat lákavý trailer. Ten na mě i po zhlédnutí finálního produktu docela působí. Bohužel už jen jako smutná připomínka toho, co mohlo být a není.
Je mi jasné, že Netflix potřebuje obsah a tuhle odhadem třicetimilionovou trachtaci nikdo nespláchne do záchodu. Přesně tyhle produkčně nezvládnuté počiny ale streamingovému gigantovi dělají medvědí službu. Na jednu Romu totiž připadá pět rychlokvašek. Můžeme jen doufat, že se ten poměr v budoucnu , když už ne obrátí, tak minimálně vyrovná. Do té doby naštěstí máte nás, abyste neplýtvali časem.
Verdikt
imf
Nesourodé ingredience v čím dál tím rychleji se roztáčejícím mixeru. Je to barevné a hýbe se to. Jestli jsou tohle ambice, které stačí, abyste prolezli schvalovacím systémem Netflixu, potřebuje dnešní divák filmové recenze víc než kdykoliv dřív.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 4/10
Mr. Hlad
- 4/10
Gonzi
Hodnocení čtenářů
- 7/10
speedy.mail
- 8/10
8Paul
- 4/10
Clavius
- 7/10
Muf
- 3/10
Nexus6
- 4/10
JohnnyCrash
- 7/10
Spiker
- 6/10
mkubalikova
- 4/10
malylada
- 5/10
PamPero
- 1/10
MartinS96
- 7/10
Silwer
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry