Osvobození: Recenze
17:00 | 20.12.2022 |
Normálně bych napsal, že Will Smith chce Oscara. Ale vyhrál ho už vloni a on, Chris Rock a přinejmenším ostatní akademici si to budou ještě pár let pamatovat. V každém případě po fackovačce na pódiu má Smith zákaz vstupu na předávání těchto filmových cen a teoreticky by ho to mohlo mrzet. Zvlášť, když letos posílá do světa drama o velkém tématu s ambicemi nějaké ty ceny pobrat. Smutný však nemusí. Pokud je realista, nejspíš ví, že těmi ambicemi to u Osvobození končí. Tady to totiž smrdí spíš Zlatými malinami.
Přitom papírově mohlo jít o jasného kandidáta na Oscary. Příběh vychází ze skutečných událostí, věnuje se vážnému tématu, na rozpočtu se nešetřilo a Will Smith rozhodně umí hrát dost na to, aby to celé utáhl. Děj se točí okolo otroka Petera, kterému se během americké občanské války povedlo utéct z krutého pracovního tábora a toužil se dostat k seveřanům, protože ti na rozdíl od svých protivníků z jihu brali vážně fakt, že se otroctví zrušilo. A Peter se tak mohl dostat na svobodu a třeba najít i svou rodinu, od níž ho odloučili. Jenže než se mu povede dostat se do bezpečí, musí spolu s několika dalšími otroky přežít kruté pronásledování skrze bažiny, kde smrt číhá na každém kroku.
No, kde začít? Asi u režiséra, protože ten je největším a možná vlastně jediným problémem celého Osvobození. Zato ale problémem fakt pořádným. Antoine Fuqua se specializuje na akční žánr a co se týče jeho schopností, tak přinejlepším rutinér. Když má k ruce šikovného herce a dobrý scénář, zvládne natočit nadprůměrný nebo třeba i skutečně dobrý film, většina jeho filmografie se však skládá ze snímků, které jsou více či méně OK. Takový Shawn Levy akčních thrillerů. Jenže Levy, ať už si o něm myslíme cokoliv, pravděpodobně ví, kde jsou hranice jeho schopností a hlídá si, aby je nepřekročil. To Fuqua u své novinky neudělal. A strašlivě si nabil držku.
Jeho snaha o „umělecké dílo“ tu totiž působí občas až jako parodie z SNL. Režisér se rozhodl krutost tehdejšího světa a brutalitu otrokářů zobrazovat tak, že natočil Osvobození prakticky bez barev. Převládá tu šedá, světle šedá, temně šedá, šedavá a když se v záběru objeví oheň, tak trošku oranžová. Chvilku možná budete váhat, jestli se vám nerozbila televize a začnete se vrtat v nastavení obrazu, ale dřív nebo později se musíte smířit s faktem, že Osvobození je jednoduše hnusný film. A sám sobě tím podráží nohy. Scény z pracovního tábora, kde Peter a ostatní otroci staví koleje a jsou pravidelně ponižováni, bičování nebo střílení do hlavy za jakoukoliv neposlušnost, jsou totiž hodně výpravné, bohužel atmosféru krve, bláta, potu a strachu se absolutně nedaří na diváka přenést. Je dost smutné sledovat, jak si někdo musel dát práci s tím to celé postavit a jak kameraman vymýšlí, jak tohle peklo uprostřed bažin dostat celé do záběru, aby vynikla jeho velikost, když se nakonec dostaví jen šeď. Vizuální i emotivní.
Fuqua dovede alespoň trošku zaujmout v akčních scénách a při naháněčkách skrze divočinu, dost mu pomáhá i pohrdání hodný záporák Ben Foster, ale film zkrátka nikdy i přes veškerou snahu působit epicky nezačne vypadat jako to, čím chce očividně být. Fuqua tlačí na pilu a hrozně „tvoří umění“, přitom kdyby stál za kamerou někdo, kdo k tomuhle žánru a velkoleposti, jakou nabízí, přistupoval tradičněji, mohlo to celé skutečně emočně rezonovat a ne jen se stoupajícími minutami nudit. Kolikrát mě napadlo, co by s tímhle scénářem zvládl udělat třeba Edward Zwick nebo někdo podobný. Fuqua tu evidentně tápe a vůbec neví, jak si poradit s žánrem ani jako vypravěč, ani jako realizátor obrázků.
Přehrajte si trailer Sledovat Osvobození je unavující. A smutné, protože samotný příběh Petera je dostatečně zajímavý na to, aby okolo něj šlo postavit strhující velkolepé drama, které by fungovalo i na osobní úrovni. Místo toho ale tahle výprava do kruté minulosti nudí a čím víc se blíží závěrečné titulky, tak i dost otravuje. Na Osvobození se do roka zapomene. Pamatovat by si ho měli jen producenti, za nimiž by v budoucnu mohl přijít Fuqua s tím, že místo dalšího Equalizera chce natočit nějakou Oscarovku.
Verdikt
Mr. Hlad
Otrok Will Smith utíká za svobodou a za svou rodinou. Čekají ho bažiny plné nebezpečí a na záda mu dýchá Ben Foster. Touha po svobodě je ale silnější než všechny překážky, které ho čekají. Potenciálně zajímavé historické drama sice nabídne pár vcelku výpravných scén a solidní akci, ale audiovizuálně jde o bez přehánění odpudivou podívanou, která s postupem času víc a víc nudí a ke konci už regulérně otravuje. Antoine Fuqua by se měl držet akčních filmů a krotit svoje ambice. Na tohle nemá.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 2/10
Revan
- 5/10
cabal
- 6/10
Ragnarok
- 6/10
Spiker
- 6/10
malylada
- 3/10
Ravenous
- 6/10
NevimJakejNick
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry