Muž jménem Otto: Recenze
13:00 | 06.02.2023 |
Když vám zemře milovaná manželka, která pro vás představovala celý svět, a k tomu vás vyhodí z práce, uděláte tu nejrozumnější věc. Koupíte si v Obi kus provazu, seřvete u toho prodavače, nadzvednete mandle nenáviděným sousedům za špatné třídění odpadu a oběsíte se. Tak si to alespoň představoval nerudný muž jménem Otto, pro něhož je život věčným konfliktem s bandou omezených idiotů, ať už jde o lidi v práci, na ulici, v maloměstském sousedství nebo kdekoli jinde. K opětovnému shledání se ženou skrze zhoupnutí se na špagátu ovšem nedojde. Proč? Protože zlomyslný osud postavil Ottovi do cesty poslední velkou překážku. Nové sousedy. Hlučné, neschopné idioty odněkud z Jižní Ameriky. Nezbývá, než aby Otto vyndal hlavu ze smyčky a šel je pěkně seřvat.
Pokud jste nečetli literární předlohu Frederika Backmana Muž jménem Ove, ani jste neviděli stejnojmenný švédský film, budete mít u této hollywoodské verze zkušeného režiséra Marca Forstera (Ples příšer, Světová válka Z) velkou výhodu – užijete si úžasné hulvátství jednoho z nejotravnějších dědků na světě, aniž byste dopředu věděli, jak to celé skončí. A to v podání Toma Hankse, jehož herecké kvality v průběhu let prověřilo mnoho nominací na Oscara, z nichž hned dvě dokázal proměnit (Forrest Gump, Philadelphia). Zlovolného staříka si zkusil už v Elvisovi, ovšem až v Muži jménem Otto mohl podobnou roli dovést do extrému, neboť to role skutečně vyžadovala. Stárnoucí Otto je všechno možné, jenom ne člověk, jehož byste chtěli mít za souseda. Jeho pátravému pohledu nic neujde, všimne si každého vašeho prohřešku a je připravený vám z plných plic vynadat do idiotů. A Tom Hanks se do své role s chutí pokládá a ždíme z ní každou kapku lidského opovržení.
Ačkoli možná ne tak úplně. Otto v podání Toma Hankse je totiž přesně tím prototypem člověka, jenž navzdory hlučnému chrapounství a sprostotě dokáže ostatní nakonec mile překvapit. A tím i sám sebe. Pokud se mu ovšem dřív nepodaří spáchat sebevraždu. Možná za to může Hanksova dobrácká tvář, kterou jsme si zvykli vídat v tolika kladných rolích, že mu jeho obhroublost zas tak úplně neuvěříte. V porovnání s nerudností Clinta Eastwooda v nedostižném Gran Torinu je totiž Otto usměvavý dobrácký dědoušek ze sousedství, co sice hubuje, když mu děti kradou přes plot třešně, ale pak jim sám donese natrhaný kýbl. Sledovat Hanksovo brblání a nadávání je tak podbarveno sladkým motivem blížícího se vykoupení a přeměny v dobráckého svéráze, kterého prostě musíte mít rádi.
Největší slabinou filmu je tak uvěřitelnost jednotlivých postav. Má-li být Muž jménem Otto považován za seriózní drama s prvky černého humoru, je osídlen až příliš nereálnými postavičkami, jejichž nepřirozenost ze scénáře doslova křičí. Tom Hanks z toho pochopitelně pořád vychází jako absolutní vítěz, ale jeho protihráči padají vesměs do pole poražených. Nejzřetelnější je to bohužel u Ottovy největší protihráčky, nové sousedky Marisol v podání Mariana Treviño, jejíž latinskoamerická nátura je sice divokým uragánem přinášejícím Ottovi strašlivý hlavobol, zároveň však její lehké přehrávání činí z excentrické postavy obtížně uvěřitelnou (a lehce otravnou) osobu. To samé platí pro většinu sousedů (Cameron Britton) a dalších postav (Mack Bayda), neboť víc než běžné lidi od vedle připomínají pečlivě vykonstruované karikatury lidských figurek. A to je škoda. Jako vedlejší role v divadelní hře by možná obstály, ale ve filmu, kde se zdrcený starý muž snaží spáchat sebevraždu kvůli ztrátě ženy a zaměstnání, působí až příliš nepatřičně.
Nechci Otta srovnávat s Ovem, protože oba představují adaptaci stejné knižní předlohy, ale nemůžu se zbavit dojmu, že Skandinávci jsou v kombinaci dramatu a černého humoru přeci jenom trochu dál – a švédský Muž jménem Ove je toho příkladem. Dokážou totiž s naprostou přirozeností servírovat lidské utrpení ruku v ruce s nebetyčnou lidskou malostí a blbostí, z níž si s naprosto vážnou tváří dělají srandu. Tohle u Otta nenajdete. Jistě, je tady konflikt mezi světem nebetyčného hulváta a jeho okolím, je ovšem podáván v růžové vatě, jaksi mile a bezkonfliktně, jako kdyby ten špagát, co se na něm Otto hodlá pověsit, nebyl skutečný.
Přehrajte si trailer Na druhou stranu je díky tomu celkové vyznění filmu pro diváky mnohem vděčnější a troufám si tvrdit, že většina bude mít problém nemilovat Otta od prvního okamžiku, co se objeví na plátně. Zatvrzelost a hulvátství je totiž jenom dočasné a vy hltáte každou jeho scénu, protože oprávněně čekáte, až začne skořápka jeho nepřístupnosti pukat a odhalovat citlivé a láskyplné nitro. Protože jak se zdá, ne každý idiot je ve skutečnosti idiotem, ačkoli se tak může na první pohled zdát. Muž jménem Otto tak nakonec nenabízí vůbec žádnou kontroverzi a namísto toho couvá do klidného melodramatu, z něhož už nevybočí ani na sekundu. A diváci ho za to budou zbožňovat.
Verdikt
crom
Muž jménem Otto je nerudný dědek, co se vyžívá v buzerování idiotů. Jenže když se do ulice přistěhuje nová sousedka Marisol, začne se jeho život ubírat zcela jiným směrem. Namísto sebevraždy Otto zjišťuje, že pomáhá lidem kolem sebe a na rychlý odchod ze života mu pomalu nezbývá čas. Tom Hanks exceluje v roli nepřístupného chrapouna, kterého život naučí, že mít někoho rád není zas tak špatné. Nebýt méně uvěřitelných postav, sahal by Otto v hodnocení určitě mnohem výš.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Revan
- 8/10
Slide
- 7/10
Nexus6
- 8/10
malylada
- 6/10
Perun
- 7/10
Maverick
- 7/10
Sub-Zero
- 8/10
Ceslo
- 7/10
slord
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Takto ve stručnosti působí premisa filmu jen jako další z nekonečné řady historek (kolik takových tady už bylo a jistě ještě bude) o dobrákovi se srdcem na tom správném místě, který se rozhodl uzavřít před celým světem a své zklamání, trápení a trauma před ostatními maskuje všemi myslitelnými povahovými rysy, které jsou ve společnosti považovány za ne-až-tak-kladné. Přičemž zasáhne osud a postaví mu do cesty jeho pravý opak - bezprostředního, energického a optimistického jedince (nebo rovnou skupinu takových osob), který mu dokáže, že nikdy není pozdě na přehodnocení přístupu ke světu a ztracené štěstí v životě lze přece jen opětovně nalézt, stačí jen se tomu nebránit.
A ono to tak vlastně z podstatné části i je. Předlohu ani předchozí adaptaci bohužel neznám, takže zda, případně do jaké míry, tady došlo ke zjednodušení, významovému posunu, vypuštění důležitých témat nebo dějových linek a celkovému "přizpůsobení" cílovému publiku (tolik typické neduhy hollywoodských předělávek veškeré ne-hollywoodské produkce) posoudit nemohu, ovšem vzhledem k původu díla (jak knihy, tak filmu) na dalekém severu si dovedu představit, že originál (jak kniha, tak film) zašel stran vykreslení charakteru hlavní postavy, vzájemných vztahů mezi jednotlivými postavami a míchání dojemných, vtipných, smutných a dramatických momentů oproti aktuálnímu převyprávění továrnou na sny přece jen o něco dál a zejména postupná proměna titulní osoby z nepříjemné postavy ve veskrze oblíbenou figuru je v něm podána trochu uvěřitelnějším a nebo přirozenějším způsobem.
Na druhou stranu takové ambice tvůrci předělávky v čele s Forsterem pravděpodobně vůbec neměli s ohledem na fakt, že hlavní role se zde zhostil
nestárnoucíneselhávající sympaťák Hanks (v retrospektivních sekvencích pak Hanks junior, takže jde o takovou malou rodinnou sešlost), u kterého divák hned od samotného počátku příběhu tak nějak automaticky předpokládá, že žádnou rozporuplnou, natož skutečně negativní, postavu ve filmu hrát nebude a je tak jen otázkou času, kdy v průběhu děje prodělá charakterový přerod a "přepne" se zpět do své tradiční polohy velkého sympaťáka a správného chlapa v jednom. A mýlit se pochopitelně nebude, což ovšem není na závadu.Pokud měli tvůrci v plánu doručit divákům ukázkové dramedy představení v klasickém stylu H.L.P. (nebo-li hluboce lidského příběhu), u kterého se člověk místy zasměje, místy dojme a místy si třeba i popláče , tak se jim uvedený cíl podařilo splnit beze zbytku. Všechny povinné propriety jsou zde totiž přítomny a fungují dle očekávání, tj. více než obstojně. Pokud divák přistoupí na zmíněná pravidla hry, dostane se mu příjemného zážitku a spokojeného ujištění, že Hanks na to, utáhnout celý film svým charismatem, stále s přehledem má.
Celkově se jedná o povedenou a nenáročnou žánrovku, která si před divákem nehraje na nic světoborného nebo přesahového, ale to, co divákům předkládá, zvládá přednést v poctivé a funkční podobě, přičemž nemalou zásluhu na tom samozřejmě má samotný Hanks, bez kterého by to celé pravděpodobně dopadlo podstatně méně zdařile. Někdy k divácké spokojenosti stačí jen toto, byť třeba předloha nebo předchozí adaptace je na tom kvalitativně ještě o něco lépe.