Mladí zabijáci: Recenze
17:00 | 16.11.2018 |
Režisér a scenárista Sam Levinson se zatím nejvýrazněji zapsal do historie jako syn slavného řemeslníka Barryho - sám má totiž na kontě jen nepříliš povedený Další šťastný den. Jeho Mladí zabijáci měli premiéru letos na Sundance a prostřednictvím satirického žánrového mišmaše se pořádně kriticky opírají do současné instagramové kultury.
V centru dění jsou čtyři kamarádky, které si žijí standardním středoškolským životem na americkém maloměstě s nenápaditě symbolickým jménem Salem. Poetika ve stylu Báječných let je však dávno ta tam, dnes si osmnáctiletá omladina hojně posílá hanbatá selfíčka, chlubí se nechutnými sexuálními praktikami a žije si ve svých hipsterských bublinách. Roztěkanou homeostázu moderní doby naruší neznámý hacker, který začne zveřejňovat konverzace, maily i fotky spousty obyvatel městečka, čímž rozjede bez přehánění šílený kolotoč událostí, paranoii a násilí.
Leckteré epizodky jsou černohumorné, jiné thrillerově nekompromisní, především však vládne přepálená satiričnost, hyperbolicky upozorňující na rizika spojená s dnešní dobou. Levinson využívá frenetické vizuálnosti ke zdůraznění pokrytectví, jež se projevuje nejen v instagramových filtrech, ale i licoměrnou morálkou celé společnosti. I hudební složka využívá aktuálních hitů a společně s řadou dlouhých (a nápaditých) kamerových jízd dává Levinson najevo, že talent na vystižení trendů rozhodně má. Problém je však jinde.
Konkrétně v tom, že je příběhová linka v podstatě neuvěřitelná plochá. Divák je zahlcen dílčími linkami koketujícími s definováním mileniálů, feminismem a girl power, LGBT problematikou, informační přehlceností, davovými psychózami, obavami kolem soukromí a tak dále a tak dále, což vede jen k tomu, že se klouže po povrchu a žádné téma není smysluplněji rozpracováno; stejně jako žádný z využitých žánrů (černá komedie, horor, coming-of age drama, teen romance, brutální akce...) nemá dostatek prostoru, aby zapůsobil. Možná se jedná o podvratnou práci s materiálem, v němž se povrchnost obsahu a formy snoubí pro dosažení trefného pocitu zahlcenosti a zmatenosti, tak typickému pro dnešní generaci. Anebo je to prostě odfláklá filmařina stojící na myšlence, že čím víc témat, tím víc zábavy pro každého. Takhle to však bohužel nefunguje.
Mladí zabijáci tak ztroskotávají na tom, co se sami snaží kritizovat. Pokrytectví a povrchnost jsou sice odsuzovány, zároveň s nimi Levinson sám nešetří; výsledek tak náročnějšího diváka neuspokojí intelektuálně a tomu popcornovému zase bude chybět akce, s níž se roztrhne pytel až v závěrečné půlhodince. Velkému potenciálu na multižánrovou černotu s myšlenkovým přesahem se tak dostát nepodařilo a zbytečně bezpečný konec jen potvrzuje nedotaženost a chybějící silnější vizi. Průšvih to není a hezky (i když místy poněkud zdlouhavě) se na Mladé zabijáky dívá, ničeho obohacujícího jsme se však nedočkali.
Verdikt
Rimsy
Přepálená satira, která má na povrchu pěkné pozlátko zakrývající vnitřní prázdnotu. Ploché postavy vyjadřují banální pravdy o dnešní společnosti a nedotaženost ve všech směrech sráží jinak formálně zajímavý pokus o nezvyklý žánrový mix.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Tomino
- 5/10
malylada
- 8/10
CAPS_LOCK
- 5/10
Livia
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Jiný význam tam asi není, když první hodina vypadá jako chytře natočená sonda do generace mladých vyrostlých na internetu, a pak se vše místo jakékoli gradace změní na Purge lusknutím prstu.
Žádný postupný přerod do chaosu, který by nějakým punkovým způsobem aspoň trochu dával smysl, jen čistý What the fuck did just happend!? moment.
Prostě další díl Očisty, jen točený partou postmoderních hipsterů - kde místo vybíjení si potlačované agrese se tu věší na kandelábrech za memy na facebooku. A celé je to jakože kritika Trumpovy bílé hetero ameriky, kde ženy a LBQT jsou tu čistě za objeti, které celý život všichni ojebávají, a pak je ti mávači americkou vlajkou ještě chtějí postřílet. Ne nerozumná myšlenka, ale zpracovaná satirou tak přízemně "shove it down your throat" primitivní, až je to vlastně docela otravné. Ale snad by to i fungovalo, kdyby film s takovým gustem nevyužíval zbraně které kritizuje. Protože když kritizovat objektivizování žen a tlak na to aby byly neustále sexy, tak proč to nedělat tím, že budeme objektivizovat ženy a ukazovat je permanentně co nejvíc sexy. To prostě dává smysl, ne? V tomto mám v podstatě stejné výtky jako v případě Sucker Punch.
Za dravou režii palec nahoru, za všechno ostatní... meh. I ten samotný 4chan bývá trefnější a hlubší kritikou společnosti než tohle. 6/10