Představa, že by vám někdo vytrhnul kudlu z ruky se slovy "Jste zatčen za budoucí vraždu své manželky", zatímco ona by se v klidu válela v posteli s nějakým cizím chlapem, asi není moc příjemná. Co kdybych se do ní netrefil? A vůbec, třeba jsem jí zabít vůbec nechtěl, ne? Precrime v čele s Tomem Cruisem se stará o to, že ať už zněla vaše verze jakkoliv, na světlo se nikdy nedostane. A vy taky ne. Život ve světě, kde se nemusíte bát vražd, protože je předpoví trojka zfetovaných dětí a o něco méně zfetovaný policista vás pak zatkne dřív, než stačíte říct "Já bych neublížil ani mouše", zní jak z nějaké sci-fi. Třeba z té z pera Philipa K. Dicka.
Hollywoodská verze o hledání chyby v tomhle neprůstřelném systému je samozřejmě oproti původní povídce legendárního autora obohacená o několik dalších dějových linek. Pod dohledem Stevena Spielberga se z ní ale rozhodně nestává další zprzněná žánrovka. Naopak, jeho Minority Report je výbornou temnou podívanou, v níž se tvůrci se svými hrdiny vůbec nepáře (snad krom přepísklého happy-endu). Spielbergova vize budoucnosti ani po letech neztratila ze své působivosti, což je u sci-fi, která většinou zvětrá rychleji než pivo na sluníčku, docela ojedinělý jev. Minority Report nestárne, zvlášť jako futuristický film-noir s naprosto geniální kamerou Janusze Kaminskiho. Kaminskiho práci je nutné obdivovat snad v každém filmu, v Minority Report nicméně dosahuje tenhle velikán vrcholu.
Cruisova star-power dneska možná upadá, před deseti lety o ní ale mohl pochybovat málokdo a tak se tahle scientologická chlouba filmem prohání plná energie, nabitá charismatem, bez kterého by několik Spielbergových úletů nebylo tak snadno zkousnutelných (etuda s kutálejícím se okem, zbytečná popisnost poslední patnáctiminutovky...). Slavnému režisérovi jinak nelze moc vyčítat, protože Minority Report je jinak ve všech směrech vynikající, po vizuální stránce naprosto podmanivá a zubu času odolávající mňamka, která nepřestává oslňovat ani po letech(snad jen ta futuristická dálnice bude - zvlášť při pohledu na naše okresky - nejspíš působit absurdně i za tři sta let). Radost pohledět.
Na Blu-rayi obzvlášť. Film prošel 4k remasteringem pod dohledem režiséra i kameramana a výsledkem je naprosto úchvatná podívaná, která předčí veškerá očekávání. Těžko si představit, že by obrázek mohl být ještě ostřejší, což potvrdí především pohledy na detaily tváří. Přenos detailů je zvlášť v případě takových záběrů naprosto famózní a - co potěší milovníky věrných přepisů - na Blučku se neztrácí ani skvěle vypadající zrno. Zvlášť na menších uhlopříčkách by se mohlo zdát, že je ho tu až moc, ve skutečnosti je to ale naprosto ideální množství, díky kterému si člověk stále uvědomuje, že kouká na film, a ne nějaký digitální animák. Možná právě při pohledu na množství zrna člověk ocení, že si studio při masteringu pozvalo tvůrce - nebýt po jejich, zřejmě by byl obrázek vyhlazený jak HD porno. Špičkový kontrast, studené barvy a absolutně nulová známka komprese (na študování screenů se vykašlete) jen podtrhují famózní look filmu. Škoda jen o něco slabší kresby ve stínech, to ale přičtěte spíš Kaminskiho kontrastní kameře. Jinak Minority Report hlavně díky přítomnosti hrubšího zrna vypadá podstatně lépe než kdejaké novinky. Jednoduše proto, že do našich domácností přenáší trochu toho pocitu, který máme jen při sledování analogové projekce - ten film je plný analogového života i v digitální podobě.
Bonusovým materiálem je disk doslova nařachaný. Sice chybí audiokomentář, ale ten se neobjevil ani na DVDčku, ze kterého je na Blučko portovaná většina bonusů (v SD). Krom trailerů, concept-artů a storyboardů doporučuji především náhled pod pokličku digitálních efektů od ILM, které jsou tu rozebrány mimořádně podrobně, a to rovnou v rámci konkrétních scén. Mimo to na disku najdete i několik dokumentů, jež se věnují knižní předloze a jejímu převodu na plátna, nebo třeba rozhovorům s Cruisem, Spielbergem, Kaminskim a dalšími. SD bonusy z DVDčka to ale nekončí, pro Blu-ray release byla přichystána solidní dávka dokumentíků nových, tentokrát samozřejmě v HD.
Některé jsou úplně zbytečné, jako třeba "Inside the world of Precrime", které víceméně opakuje to, co všichni pochopí z filmu (jak systém funguje apod.). Všechny ostatní (Phillip K. Dick, Future Realized, Props of the Future a Commercials of the Future) jsou krátké a moc toho nezmůžou. Navíc se velká část z nich opakuje v hlavním HD lákadle: Steven Spielberg and Minority Report, což je půlhodinový monolog režiséra, kde vypráví o všech možných stránkách filmu. Jakmile se dotkne nějakého tématu, objeví se HUD, ve kterém si můžete kliknout na doplňující materiál - concept arty, fotografie z natáčení, nebo krátké (30 sekund až 3 minuty) dokumentíky, většinou formou interview, kde se rozebírají všechna možná témata. Necelou hoďku nad tím posedíte, takže celkem solidní bonus. Jen trpí tím samým, jako celé special features menu, tedy nepřehledností a špatnou přístupností. Proto je projíždění bonusů docela solidní hlavolam. Pokud se skrz něj dostanete, čeká na vás každopádně velice solidní nálož.
Obraz: 2.40:1 :: 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD 6.1 - anglicky, DD 2.0 česky
Titulky: české...
Datum vydání: 26 . 4. 2010
Cena: 799,-
MR samozřejmě pecka za každé okolnosti.