Michael Jackson´s This Is It: Recenze
17:39 | 29.10.2009 |
Král popu odešel a intenzita, s jakou se do kasičky sypou miliony, šla zase prudce nahoru. Proběhl i průvan v naší paměti – jedni si náhle „rozpomenuli“, jaký že génius to byl a začali vyřvávat obdivná hesla, druzí si uvědomili, že pecky typu Thriller, Billlie Jean a Beat It tvořily zvukovou kulisu posledních dekád. Kulisu, za jejíž pobrukování se člověk nemusí stydět. Což není málo, jako občané dlouhodobě terorizovaní Michalem Davidem a Vondráčkovými v několika generačních provedeních to musíme vědět. A vážit si odkazu padlého kinga. Koneckonců, Jacksona si najednou váží úplně všichni. Smrt to špatné smazala a smýšlení veřejnosti se zázračně obrátilo vzhůru nohama, takže jej jako titána náhle oslavují nejen věrní fanoušci, ale i média a 90% veřejnosti.
V takové atmosféře může v kinech zbýt místo i pro film, který připomíná spíš celuloidového Frankensteina. Sešili jej narychlo ze střípků, na nichž jsou zachyceny přípravy velkého plánovaného turné This Is It. K jejich oživení nebyl použit elektrický výboj, ale prostá vidina další dolarové smršti. Tesknící dav byl vždycky náchylnější k utrácení, a tak se naposledy podívá na hudební legendu...
Zprvu to ovšem není pěkný pohled. V showbyznysu se stárnout nesmí. Ví to jeho hvězdy a podprahově to tuší i diváci a posluchači, navyklí na věčnou záři svých idolů. Madonna proti času bojuje v upnutých trikotech, ve kterých tragikomicky roztahuje nohy. Ostatní se rvou pod skalpely plastických chirurgů. Šťastní ti, kteří můžou „zavčas“ umřít a navždy se zakonzervovat v paměti jako mladí, krásní nebo upřímně zdeptaní. Jackson neměl takové štěstí jako Elvis, Kurt Cobain nebo Marylin Monroe. A tak se před osvalenými top tanečníky kroutí jakýsi churavě vyhlížející človíček, pohublý, shrbený, s umělohmotnou pusou a nosem v pozdním stádiu rozkladu.
Pryč je jeho výbušnost a taneční energie. I když to má Jackson evidentně stále v nohách a v hrdle, padesátku neobelže. Zvlášť když je nadopovaný léky a odtikávají mu poslední týdny života. This Is It Králi popu skládá medvědí službu, protože jej odhaluje v podobě, v jaké jej asi viděli jen nejvěrnější fanoušci. Rozhodující mase zůstal zafixovaný v hlavě z 80. a 90. let, kdy jako vitální showman udával krok. Teď se vlastně znenadání představuje v jetém vydání, k němuž by klidně pasovalo slovo zombie - pokud by neznělo tak neuctivě, nactiutrhačně a vlastně celkově morbidně. Jenže exhumace zpěváka, který během příprav turné tancoval a zpíval na půl plynu, de facto mimo záznam, a pak byl prodán světu kvůli ještě jednomu protočení dolarového kolotoče, je vlastně morbidnější mnohem víc.
Nejsme tu kvůli comebackové show. Ta by na plátně neoslnila ani v plném provedení, natož aby ozařovala smysly ve fázi příprav, zkoušek a testů. Nejsme tu ani kvůli dokumentární výpovědi. Obvykle se říká, že dokumenty vznikají až ve střižně, že tam nacházejí svůj smysl, pevný tvar a přesné scenáristické vyznění. Materiál na This Is It šel do střižny s mnohem přízemnějšími ambicemi, s prostou snahou slepit z něčeho, co mělo posloužit maximálně jako bonus k DVD, celovečerní film. „Drama“ leží mimo snímek samotný, píší jej okolnosti jeho vzniku. Na plátno se prostě jen nahodily dvě hodiny zkoušek a pochvalných výroků, které režisér Kenny Ortega (spolutvůrce koncertního turné, eso mezi choreografy a režisér Muzikálů ze střední) pospojoval s evidentní řemeslnou zručností. Hity zní v celé délce, díky elegantnímu vyhlazování zvuku v rámci postprodukce se stihnou rozjet i v momentě, kdy Jackson na pár veršů vypadne, anebo opakovaně zkouší jednu a tu samou pasáž se sólovou kytaristkou.
V This Is It tak špičková banda černošských muzikantů odehrává jedny z největších popových hitů historie. Nadupaný setlist podbarvují animace a krátká videa, ukutěná speciálně pro turné. Za takové konstelace snad ani nemůže vzniknout něco, co by vyloženě iritovalo nebo nudilo. Funkrocková rytmika donutí k podupávání, i když se třeba jenom cvičně zahřívá. Tohle navíc není investigativní dokument, ale pietní oslava. Štítí se kontroverze a vyzobává ty nejlepší momenty, takže Jacksona nikdy neuvidíte unaveného, tápajícího nebo třeba rozhádaného. Naopak se odhaluje jeho duše, čistší a jemnější než maxibalení plenek Pampers. Padají velká slova o záchraně planety, o kráse přírody. Lásce, svobodě, rodině. Co chvíli má Bůh požehnat tanečníkům nebo bedňákům, co chvíli Jackson říká, že je miluje a že i kvůli nim chce udělat svět lepším. Klasická sluníčková show se vším jejím nabubřelým pokrytectvím? Stačí vidět Jacksona, jak v padesáti cumlá lízátko, a je jasné, že tenhle tvor to myslí všechno až vražedně upřímně.
I v téhle splácanině proto nakonec může zůstat za svérázného Krále. A naposledy odehrát svoje best of.
Verdikt
Cival
Historicky první dokument o přípravách velkého koncertního turné, ve kterém na samotný koncert nakonec ani nedojde, je propagován jako rozloučení Michaela Jacksona s fanoušky. Ve skutečnosti má jen zmírnit ztráty pořádající agentury. Což nic nemění na skutečnosti, že tenhle dokument je prošpikován nejchytlavějšími písněmi popové historie ve zkušebních interpretacích samotného pana Krále, který, jsa unaven, se dobelhal ke sklonku své vlády. Naposledy zamávejme...
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 4/10
Mr. Hlad
Hodnocení čtenářů
- 10/10
Ravenhorn
- 8/10
Tuxedo
- 8/10
novoten
- 8/10
kryšpín
- 6/10
Jeržik
- 6/10
Crawler
- 9/10
mgb
- 6/10
yeniczek
- 4/10
Revan
- 5/10
MAJkLSON
- 8/10
cabal
- 8/10
Charlotte
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry