Matrix Reloaded: V.I.M.
18:12 | 30.04.2006 |
I tenhle film mám spojený s konkrétní projekcí. Ač se to nezdá pravděpodobné, den před oficiální světovou premiérou nevcházel do útrob multiplexu na Andělu ortodoxní zažranec do Matrixu. Prostě jen skončila přednáška, a tak mě nenapadlo nic lepšího, než si jak největší asociál koupit bednu popcornu a sednout si sám doprostřed vyprázdněného sálu. Za sebou rozpaky novinářů, okolo sebe tuny plakátů, před sebou rozdělení diváků na hardcore fanoušky a karatele. Příslušnost do první skupiny jsem mohl odvodit už z leckdy proklínané tanečně-sexuální sekvence. Už ta mě absolutně pohltila (slině mezi Neem a Trinity bych klidně věnoval hvězdu na chodníku slávy). A bylo mnohem hůř.
Předpokládaný mesiáš začal tápat, pochybovat a poprvé v životě mě i doopravdy lidsky zajímat (mimochodem, naprosto stejným způsobem jakým mě o pár měsíců později uhranulo Poslední pokušení Krista), motivy z jednotky nebyly rozmělňovány ani variovány, ale rovnou radikálně prohlubovány o další rozměry i netušená východiska. Z přímočaré řežby o třech silách (Vyvolený – zlé stroje – povstalci) se vykulil svět mnohem širší, komplexnější a relativnější, pro mě tedy i o mnoho podnětnější než ten, který jsme znali z úderného a dokonale uhlazeného prvního Matrixu.
Dvojka Matrixu není v tomto smyslu tak vypreparovaná: Dialogy jsou leckdy příliš klopýtavé a samonosné pasáže (typu pokec s Architektem, honička, bitka se Smithovými klony) Wachowští nespojili s takovým citem pro rytmus jako v roce 98. Přesto mě Reloaded, i kvůli své těžší stravitelnosti, ba nedokonalosti, bavilo vždycky mnohem víc než první díl. Příběh Nea váhajícího, jenž bere poslání spíš jako břímě, je mi o mnoho bližší než úvodní zájem o hackera-supermana. I obraz Matrixu jako ne zcela zmapovaného prostoru, k němuž musí hledat přístup i hrdinové vedení prozřetelností, prostor překvapivě komplikovaný a nejednoznačný, mě v Reloaded doslova fascinuje. Trvalým bonusem jsou pak akční scény, v hollywoodském kontextu nenahraditelné exkluzivní zboží, jehož choreografii, hudebnímu provedení i celkovému drajvu se nepřiblížil ani velkohubý Quentnin v Kill Bill, natož McTeigue v čerstvé Vendetě. Ale to už jsou vlastně jen „detaily“... základem je mnohem méně hlouposti, než kolik by se za odsudky (po mém soudu spoluzpůsobenými nevkusnou megakampaňí) dalo očekávat. V redakci máme Reloaded rádi všichni a na rozdíl od náklonnosti k hruškovému džusu se za to ani trochu nestydíme. Nuže, klidně nám dejte na zadek, my, čtyři matrixovští mušketýři, to už nějak snesem.:-)
P.S.: Pokud mohu, prosil bych jen omezit odsudky se slovy „komerční slátanina“ a „Wachowští to natočili jen kvůli penězům.“ Působí poněkud nepatřičně (nebo spíš nejapně), pokud diváci odrostlí na komerčních filmech (tj. prakticky na všem z Hollywoodu, viz průměrný user MZ) znenadání přidávají k tomuto přívlastku pejorativní význam. Druhé tvrzení je spíš krátkozraké – moc dobře známe „zaručený“ recept na dvojku, v němž se sice píše o větší porci akce i triků, zároveň ale i o povrchnějším ději, který spláchne audiovizuální kanonáda. Wachowští se téhle cesty předem zřekli, a mj. proto dostali těžce přes prsty. I když ne od všech.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Nejvetsi debilita celeho filmu je nasilne roubovana romanticko-eroticka dejova linka mezi Neem a Trinity, coz me privadi k tomu, ze nechci videt tu Irackou gay romanci, protoze tohle jim opravdu nejde (to roubovani bylo i v jednicce, ale nastesti to nemelo takovy prostor jako tady).
Jeden priklad za vsechny: Neo a TRinity spolu ocividne spi na lodi ve vlastni kajute, po vylodeni v Zionu jsou po pul hodine tak nadrzeni, ze se na sebe zacnou sapat ve vytahu... WTF?! A dialogy typu "zase se ti neco spatneho zdalo, povez mi o tom at vsichni divaci vi, co te trapi" jsou scenaristy mor.
Co se tyka akcnich scen, tehdy jsem z toho byl posazeny na prdel, ale dvojka diky pritomnosti CGI zestarla mnohem vic nez o 4 roky starsi jednicka a zamrzi to nejvic u Burly Brawl sceny se stovkou Smithu, nekdy je holt mene vice. Kdyby ta stylizace byla pouzita vice, tak se to da uznat ale ve srovnani se zbytkem souboju, ktere jsou vice mene bez CGI a jsou ocividne kontaktni, je to smutne (i ve srovnani s anime scenou z trojky). Coz me taky odvadi k tomu, ze v tomhle ma Speed Racer vyhodu, ten nezestarne, vypadal jako z jineho sveta tehdy a bude i za deset let.
Za tyden se podivam na trojku a za par let sem zase neco napisu