Manželské etudy: Nová generace: Recenze
08:30 | 13.03.2019 |
Začátkem loňského roku se Helena Třeštíková v třetím běhu vrátila ke svému největšímu projektu a Manželské etudy po 35 letech tak představovaly (pravděpodobně) završení unikátního nápadu. Na něj však navázala její dcera Hana, která v roce 2011 začala natáčet svůj vlastní vztahový časosběr. V něm se zaměřila celkem na pět párů, jejichž osudy budou postupně představeny v klasickém televizním formátu na podzim. Už teď však do kin přichází celovečerní dokument s nadějným podtitulem Nová generace.
Společenská a generační výpověď původních Manželských etud stála na výběru šestice párů, variabilita byla klíčová. Nová generace na tento přístup nyní rezignuje, když nabízí pohled jen na jednu domácnost - což je poměrně zvláštní rozhodnutí. “Sólovky” hrdinů původních Manželských etud byly úspěšné jen díky tomu, že diváci už postavy znali ze seriálu, a tak se o nich rádi dozvěděli něco navíc. Teď ale dostáváme rovnou celovečerní nálož pouze o jednom sledovaném páru a nutno říct, že i zkrácení ze současných 91 minut na hodinový formát by jistě prospělo; je tedy ve hvězdách, jak tento obrácený přístup sedne divákům.
Jinak se ale Hana Třeštíková se do žádné revoluce nastaveného formátu nepouští, a tak ve zhruba půlročních intervalech (někdy ale i častěji) navštěvuje mladý pár a povídá si o jejich aktuálním místě v životě. Své dílo i produkovala, v čemž už nemalé zkušenosti má. Na pomoc si vzala kameramana Davida Cysaře a střihače Jakuba Hejnu, s nimiž dříve spolupracovala i její matka; kontinuita teda zůstává zachována.
Jakub a Mirka se tak na začátku filmu berou po šestiletém vztahu, z něhož už mají malou dcerku. Jakub je potetovaný a pracovně nestabilní pankáč se zájmem ve vojenství, Mirka zase bodrá moravská sociální pracovnice. Jejich vztah je po letech vztahu relativně poklidný, zásadnějších emocí se tedy překvapivě dočkáme až ke konci filmu. V průběhu času prodělají poklidnější i náročnější chvíle, což pro účely filmového vyprávění funguje poměrně dobře. Dočkáme se i několika postřehů, jež nejsou banální a lze je považovat za přenositelné.
Samozřejmě vzhledem k sociálnímu kontextu, jelikož Jakub s Mirkou bezesporu nepatří mezi horních deset tisíc, a tak se jejich vztah musí vypořádávat i s odpojením elektřiny či dlouhodobou nezaměstnaností. Postupem času tak řeší především svou sociální situaci a na jejich příkladu je dobře vidět, jak problémy s financemi dokáží nadělat paseku i mezi lidmi, kteří se jinak mají rádi. A jak naopak respekt jde ruku v ruce se skutečnou láskou.
Pozorný divák však může mezi řádky vyčíst i komentář k případné krizi mužství. Nepřísluší mi ale aktéry dokumentu soudit, jsou to bezesporu slušní lidé, kteří se snaží proklestit nástrahami života, jak to jen jde. V tomto ohledu tedy Hana Třeštíková navazuje na tradici své slavné matky, je však otázkou, zdali taková snaha přináší něco opravdu nového či objevného. Čas ukáže, zdali se bude jednat o stejně zásadní dílo, jakým byl originál; zatím to tak ale nevypadá.
Verdikt
Rimsy
V pokračování časosběrné metody navazuje Hana Třeštíkovou na svou matku Helenu, a vybírá si k tomu jen jeden mladý pár. Generační výpověď s přesahem se tudíž nekoná, ale jako lidský, sociálně laděný dokument o řadě vztahových problémů Nová generace funguje.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 6/10
vana008
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry