M3GAN: Recenze
13:00 | 12.01.2023 |
M3GAN je dokonalý marketingový produkt. Míněno panenka i film samotný. Po několika dnech od zhlédnutí je pro mě už skoro těžké oddělit jedno od druhého, ale jakkoliv musím vyseknout poklonu produkujícím hororovým ikonám Jamesi Wanovi a Jasonu Blumovi, samotný výsledek na plátně je opravdu spíš jednohubkou a příslibem věcí budoucích. Což není nutně na škodu, protože každá generace zjevně potřebuje vraždící panenku a po Chuckym nebo Annabelle to bude pro aktuální tiktokovou omladinu právě M3GAN, metr dvacet vysoká titanová barbína poháněná umělou inteligencí.
Úvodní výkop zápletky je jednoduchý jako facka sněžnou rolbou, ostatně právě ta smete ze silnice auto rodičů desetileté Cady. Ještě třesoucího se sirotka dovezou k tetě Gemmě, třicetileté programátorce ze Silicon Valley, která víc rozumí vývoji programů než rozvoji dítěte, takže zahrnuje nebohé dítě spíše hi-tech hračkami než pozorností. Allison Williams a její chladný kukuč jsou pro tuhle roli jako stvořené. Od plyšového tamagoči je už jen krůček k prototypu holčičího androida jménem M3GAN (Model 3 Generative ANdroid) - ideálního společníka pro adoptivní dceru. Co by se asi tak mohlo pokazit, že?
Kombinace tragickou nehodou rozhozené holčičky a pokročilého androida, jemuž někdo zapomněl naprogramovat tři zákony robotiky, by v japonské anime vedla k vraždícímu sirotkovi, co se chce s pomocí své vlastní terminátorky pomstít světu, ale M3GAN se vydává schůdnější PG-13 cestou (necenzurovaná verze prý existuje a dočkáme se jí na VOD), v níž se okatě rozestaví figury na šachovnici dostatečně předem a zbytek stopáže je vyplněn maximálně kritikou softwarových inženýrů. Odfláknutý scénář bych mohl krýt právě tím, že v nejrůznějších startupech se na bezpečnostní protokoly a plány B moc nehledí. Jak kdysi říkal Zuckerberg při vývoji Facebooku: Move fast and break things. To M3GAN skutečně umí, a protože holčička se na ní upne a ono pouto funguje i zpětně, přijme tříčtvrteční android za svou životní misi ochránit Caddy před čímkoliv a kýmkoliv – od dětské šikany, Karen ze sousedství nebo novou maminkou, co se jí moc často nevěnuje.
M3GAN logicky sahá k čím dál tím drastičtějším řešením, přičemž roztomilou panenku nikdo nepodezírá. Tady ve třetím dějství už budete muset trochu zapojit fantazii, protože jakmile se v okolí začnou ztrácet zvířata i lidi, policie by zřejmě prototyp chytrého androida trošilinku podezírala. Když se pak v závěru M3GAN rozjede do plného terminátořího módu, je třeba zahodit logiku úplně, protože jsme ve slasherovém vesmíru, kde se snaha bavit musí odpoutat od zákonů reality.
Kdo od M3GAN očekává horor, když už ne plný gore, tak alespoň nějaké tísně (a nemluvím o uncanny valley při pohledu na panenku zpívající hity Taylor Swift), ten by se měl pravděpodobně poohlédnout jinde. Tohle je produkt často balancující na hraně jemného násilí a černého humoru, mixovaného halabala tak, aby se nikdo moc nebál, ale spíš si užíval jemné znepokojení v době, kdy se začínají objevovat hračky poháněné různými algoritmy, umělá inteligence nabírá konkrétních obrysů a fotorealistické panenky a panny jsou běžnou součástí kulturního prostoru nejen ve filmech, ale i na online shopech a v youtuberských videích (ano, některé ty panny si lze splést s lidmi, např. na Twitchi, ale to už je jiná hororová story). Není divu, že v kinech se o premiérovém víkendu objevili hlavně teenageři, protože těm mladším je snímek určen především, což není nutně kritika, mnohem spíš jemné varování.
Přehrajte si trailer Režírující Gerard Johnstone odvedl solidní rutinu, ale upozornit bych chtěl hlavně na scenáristku Akelu Cooper. Ta má na kontě už loňské Zhoubné zlo, kde se nemusela tolik krotit a po M3GAN završí hattrick holčičích hororů pokračování Jeptišky. Cílení na dívčí publikum – v hororech málokdy vídané – je v její tvorbě jasně patrné, vede k novým chutím a odstínům. Jen čas ukáže, zda to horor jako žánr jednoznačně obohatí. Jakkoliv u M3GAN lavíruji mezi šestkou a sedmičkou, tenhle aspekt mě nutí sáhnout po vyšší číslovce. Už proto, že v případném sequelu by se tvůrci mohli pěkně rozjet a probudit skrz umělou inteligenci nejen panenky, ale celou propojenou domácnost. Takové Sám doma s inteligentními spotřebiči bych si dal moc rád.
Verdikt
imf
Jednoduchý nápad a jednoduchý film se solidním tahem na branku. Přesně takové by ty malé horory měly být. Kdo od zlobivé panenky M3GAN nebude očekávat víc než povedenou žánrovku, ten odejde z kina spokojený.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 6/10
Mr. Hlad
Hodnocení čtenářů
- 7/10
b1aster
- 6/10
Slide
- 6/10
Phil cze
- 6/10
the dark knight
- 6/10
Tyller
- 5/10
krumlajs
- 6/10
ragnar.
- 5/10
malylada
- 5/10
Perun
- 6/10
Maverick
- 5/10
holub109
- 6/10
Sub-Zero
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
CopLolita (nejen marketingově smrtící kombinace ), vybavit jej umělou inteligencí (průběžné sebezdokonalování a dříve nebo později nevyhnutelné sebeuvědomění zdarma v ceně!), okamžitě jej betatestovat na skutečných dětech (zvířata už nejsou v módě a dospělí lidé stojí majlant, tak co kravaťák nadělá) a neobtěžovat se při tom mu do firmwaru během vývoje naprogramovat alespoň základní zákony robotiky (nepodstatné softwarové bugy a glitche má dnes přece kdeco a neexistuje nic, co by nespravil malinký update, nebo ne?).Režírující Johnstone se k filmu navrací po téměř dekádu dlouhé pauze a čistě po řemeslné stránce tady odvádí standardní práci, jejíž výsledkem je slušná a místy docela zábavná žánrovka, ve které je sice od každého filmařsky vděčného příběhového prvku (strach, drama, akce, napětí, humor) něco, ale vlastně nic z toho není zpracováno dostatečně do hloubky jak co do vyhrazeného prostoru ve filmu, tak co do rozvedení tématu jakýmkoliv neotřelým způsobem (strašidelné scény nejsou až tak strašidelné, jak by mohly být, napínavé scény nejsou až tak napínavé, jak by mohly být, dramatické scény nejsou až tak dramatické jak by mohly být, akční scény nejsou až tak akční, jak by mohly být a tak by se dalo v popisu filmu ještě nějakou dobu pokračovat), takže v souhrnu se jedná o ničím nevynikající, ale na druhou stranu nenáročnou a vcelku obstojnou spotřební záležitost, ideálně vhodnou na jeden víkendový večer.
Film zkrátka působí jako průměrná - celovečerní - epizoda v 90s (respektive v 60s) populární fantasy/sci-fi/hororové série The Outer Limits jen s několika dílčími rozdíly, které ovšem, možná trochu překvapivě, příliš nehovoří ve prospěch Johnstoneova filmu. Daná série se ve většině svých epizod pyšnila na poli zmíněných žánrů již mnohokrát prozkoumanou premisou, očekávatelným/předvídatelným rámcovým dějem, nízkonákladovým zpracováním (většina děje se odehrávala v interiérech, exteriérů bylo nemnoho a nepůsobily nijak honosně) a s tím souvisejícími průměrnými produkčními kvalitami (kamera, střih, hudba, triky, výprava, kostýmy, atd.).
To vše je přítomno i zde, ale zatímco charakteristiky Johnstoneova filmu tímto v podstatě končí, uvedená série nadto divákům nabízela snahu o určitý myšlenkový přesah, nebo alespoň pokus o zpracování tradičního tématu (robotika, umělá inteligence, lidské vědomí, morálka, spravedlnost, společenské zřízení, zákony, duch ve stroji, atd.) nějakým novým/jiným/zajímavým způsobem, častokrát zábavný plot twist a v mnoha případech skvělé finále, které korunovalo příslušnou epizodu překvapivou/neobvyklou/výmluvnou/nadčasovou pointou. Nic z toho tady divák, bohužel, nenalezne a jedinou oblastí, ve které film svého sériového konkurenta převyšuje, je triková stránka, což je (vzhledem k časovému rozestupu obou děl) vcelku pochopitelné.
Příběh i samotný děj nemá, bohužel, diváka moc čím překvapit, protože podobná látka se dočkala zpracování v nejrůznějších filmech i sériích už nesčetněkrát a tvůrci k dosavadní šabloně nedodávají prakticky nic navíc, což je nemilé překvapení a nemalé zklamání zároveň, jelikož scénář zde měla na starosti Cooper, jakožto autorka předloňského, parádního, hitu Malignant. Totéž se naneštěstí týká i technicko-realizační stránky věci a divák se tak ve filmu nedočká žádných povedených kamerových záběrů, nápaditého střihu, nebo nějakých audiovizuálně stylových scén. V traileru proklamovaná taneční vsuvka je v tomto ohledu sice světlá/stylová výjimka, ale ve filmu působí poměrně samoúčelně vzhledem k tomu, že její přítomnost v ději nemá vlastně žádné logické opodstatnění a navíc se ve filmu vyskytuje v přesně té samé podobě, v jaké byla prezentována v traileru .
K tomu ve filmu není nouze o spousty klišé všech podobných žánrovek , konkrétní důvody, jak přesně dojde ke "zkratu" (a z nevinného ochranitelského androida, určeného pro hlídání dětí, se najednou stane záporácká figura, vyznávající koncept "konečného řešení" vůči všem lidem ve svém okolí, přičemž průběžně s tím se ze opět znenadání stane ), nejsou pro tvůrce natolik zásadní/důležité, aby jim ve filmu věnovali alespoň stručný dialog, natož rovnou obsáhlejší scénu a prostomyslnost prakticky všech přítomných postav (od hlavní postavy v roli nezkušené dětské opatrovnice, přes sociální pracovnici až po policejní složky) vůči neotestovanému prototypu s extrémní fyzickou silou (!) a inteligencí (!!) a jeho nekontrolovaných interakcích s dětmi (!!!) je vskutku neuvěřitelná (jelikož není v ději dostatečně zdůvodněna/vysvětlena).
Vyslovenou pochvalu si tak, kromě uvěřitelného zpodobnění zdejšího umělohmotného antagonisty, zaslouží snad jen obsazení. Titulní dvojice Williams a McGraw předvádí zdařilé herecké výkony, zábavnou figuru vystřihl Chieng v roli ukázkově bezskrupulózního/oportunistického/kapitalistického šéfa korporace a taktéž Donald představující Model 3 Generative ANdroida se náramně předvedla (zvláště v taneční scéně, ve které naplno zužitkovala svou pohybovou průpravu), nicméně zdaleka nejlepší herecký projev má na svědomí rozhodně Davis, která se zhostila elektronicky "vylepšeného" hlasu vzpurného androida. Celkově jde o slušnou práci, ale po více než povedených trailerech jsem doufal v malinko vytříbenější zážitek.