O FILMU
U filmů, které jsou na filmových databázích v první desítce a jsou už více než třicet let adorovány nespočetnými diváky, máte tu nevýhodu, že cokoliv o nich řeknete nebo napíšete, už někdy někdo někam zvěčnil. Což na druhou stranu neznamená, že je na místě jen chvála a citoslovce uznání. Mnohé ve své době přelomové filmy své novátorství, která předběhlo dobu, kdesi na trati ztratily a dnes už jen zaclánějí. Což naštěstí není případ trojdílného epického díla režiséra Francise Forda Coppoly, Kmotr, u nějž se nedokážete rozhodnout – a je to tak dobře – zda je lepší nebo horší než jeho oslavované válečné drama Apokalypsa, na něž se ročníkové práce a diplomky píšou přibližně stejně často. Kmotr líčí vzestupu sicilské mafiánské rodiny Corleonů, která dokáže v Americe tahat za ty správné nitky, aby mezi ostatními klany vynikla. Coppola detailně líčí vztahy v klanu, způsoby, jimiž bossové dosahují svých cílů, předávání tradic z otce na syna i každodenní okamžiky, kdy se zdánlivě nic neděje, aby se později ukázalo, že šlo o naprosto zlomovou chvíli, která rozhoduje o bytí a nebytí. Při tom měl ku pomoci mnoho skvělých herců, kteří podávali své životní výkony. První díl mafiánské ságy Kmotr (další následovaly 1974, 1990) tedy po právu získal Oscara v kategorii Nejlepší film. Možná se teď ošíváte… ale před 35 lety to ještě byla záruka kvality.