Když promluvila: Recenze
09:15 | 30.11.2022 |
Kauza #MeToo před pár lety pořádně zamávala Hollywoodem a nejen jím. Ukončovala kariéry, odhalovala dlouhá léta přehlížené problémy a upozornila na to, že ve filmovém byznysu se dějí věci, jaké by se ve slušné společnosti dít neměly. #MeToo rezonuje samozřejmě dodnes. U soudů, ve společnosti, v televizních a hospodských debatách, ale i ve statusech na sociálních sítích, kde někteří lidé stále rádi tvrdí, že se ty ženské měly ozvat dřív a že věděly, do čeho jdou a že si za to můžou samy. To ukazuje, že ještě zdaleka nejsme tak daleko, abychom mohli #MeToo považovat za vyřešenou záležitost. Na druhou stranu existuje dost lidí, kteří mají vlastně pořád trošku binec v tom, o co v celé kauze šlo a jestli to náhodou fakt není nafouknutá bublina. Drama Když promluvila je ideální způsob, jak si v celé věci udělat jasno. I v tom, že to nafouknutá bublina fakt není.
Maria Schrader začínala jako herečka a i když si občas doma v Německu odskočila k režii, skutečně zvládla zaujmout až v posledních dvou letech. Nejprve seriálem Neortodoxní, poté originální romancí Milujte svého robota, po níž dostala lano z Hollywoodu. Pro spoustu diváků bude její novinka Když promluvila první možností seznámit se s ní. Je to i můj případ. A rovnou řeknu, že Schrader zanechala velmi dobrý dojem a působí jako vyzrálá filmařka, která přesně ví, co a jak chce ve svém filmu ukázat. Jen je možná problém, že to, co ukazuje, není zase až tak divácky vděčné.
Hlavními hrdinkami jsou novinářky Megan Twohey a její mladší kolegyně Jodi Kantor. Pracují pro prestižní New York Times, jsou ve své profesi sakra dobré, mají odvahu věnovat se složitým tématům a za všech okolností si drží profesionální odstup. I u jejich nové reportáže, při níž zjistí že hollywoodský boss Harvey Weinstein, jeden z nejmocnějších a nejvlivnějších lidí filmového průmyslu, rád zval začínající herečky k sobě do hotelového pokoje, měl na sobě pouze župan, chtěl po nich masáže a mnohdy i mnohem víc. Ty, kdo se mu nepodvolily, se mohly rozloučit s kariérou. Ty, co se ozvaly, dostaly náhubek v podobě mimosoudního vyrovnání. Jenže Twohey a Kantor postupem času zjistí, že případů sexuálního obtěžování bylo víc, než by kdokoliv čekal a že Weinstein je predátor a odporný člověk, o jehož činech svět prostě musí vědět. Najít jeho oběti není problém. Teď bude nutné přesvědčit je, aby začaly mluvit. Riskují totiž ponížení, ostudu, ztrátu kariéry i důstojnosti.
Jak to celé dopadlo, dnes víme. A možná i to je důvod, proč Schrader nepojala Když promluvila jako klasické novinářské drama ve stylu klasiky Všichni prezidentovi muži nebo oscarového Spotlightu. Respektive do jisté míry ano. Když promluvila ukazuje mravenčí práci novinářů. To, jak musí jednat s desítkami lidí, získávat si jejich důvěru, vše si ověřovat a později stát proti mocným právníkům lidí, jimž teče do bot. Schrader ale celé tohle pátrání pojímá skoro až dokumentárním stylem. Zaznamenává rozhovory, které jsou často chladné a bez emocí a nedojde tu na scény, kdy by se nějaká herečka dojemně rozplakávala před kamerou nebo bychom dostali až příliš popisné flashbacky. Tady se zkrátka jen mluví s lidmi a krok za krokem skládá obrázek toho, co všechno Weinstein provedl a proč je nutné o tom říct světu. A říct mu o tom tak, aby to k něčemu vedlo.
Když promluvila si drží odstup od obětí i od hrdinek. Nedojde tu na klišé, kdy by se jich případ osobně dotknul takovým způsobem, že by měly (ony, nebo režisérka) pocit, že by měly mluvit za oběti, nebo že by jim to zničilo rodinu a změnilo pohled na svět. Zároveň je ale v herectví a odstupu hrdinek pořád vidět, jak moc jim je jasné, s čím mají co dočinění a že všechny ty emoce, jaké by jiní režiséři ochotně přenesli na plátno, v sobě dusí. Výsledkem je, že Když promluvila není drama snažící se jít divákům nějak extrémně naproti. Jsou tu sice scény (a povedené!), kdy Schrader především s pomocí zvuků a kamery, která ovšem nic neukáže, rekonstruuje několik sexuálních napadení, celkově je však její film jen chladnokrevným záznamem investigace. Obě ženy sice věděly, že mají v ruce případ, který může mít obrovské společenské dopady, ale ony i režisérka tu jsou celou dobu spíše průvodkyněmi spojujícími příběhy skutečných obětí.
Přehrajte si trailer Funguje to. A funguje to dobře, jenže logicky s tímhle přístupem přichází i problém, že Když promluvila je film skoupý na emoce a vděčné herecké scény, u nichž by si člověk řekl „sakra, ta Carey Mulligan by si zasloužila Oscara.“ Bylo by přehnané tvrdit, že tohle drama podle skutečných událostí má blíž k dokumentu než ke klasickému celovečernímu snímku. Na druhou stranu na jeho konci budete mít nejspíš správný pocit, že máte v celé situaci jasno, že Weinstein byl pořádná svině a že je sakra dobře, že někdo vykřičel pravdu o jeho činech do světa. Bez ohledu na to, že Maria Schrader nejde a nechce jít divákům naproti tak moc, jak by si možná fandové podobných dramat přáli.
Verdikt
Mr. Hlad
Dvojice novinářek začala sbírat důkazy o tom, že Harvey Weinstein zneužíval svého postavení a dopouštěl se sexuálního obtěžování. Najít oběti je jedna věc, ale rozmluvit je je mnohem těžší. Komorní drama si drží odstup od hrdinek i od emocí a jen téměř dokumentárním stylem zobrazuje mravenčí novinářskou práci a postupně odhaluje zvrácenost jednoho z bossů Hollywoodu. Divácky by to celé asi mohlo být vděčnější, ale díky dobrým herečkám, zajímavě odměřené režii a nečekaně i tempu je výsledkem hodně nadprůměrné drama.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Revan
- 7/10
cabal
- 7/10
Rokle
- 5/10
malylada
- 7/10
Perun
- 6/10
Ravenous
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Tvůrci filmu v čele se Schrader měli v tomto procedurálním dramatu, pokrývajícím nechvalně známou aféru dekády trvajícího toxického chování Weinsteina vůči opačnému pohlaví ve svém okolí (která následně rozpoutala fenomén #metoo), docela složitou výchozí situaci, ovšem dokázali se s ní vypořádat nejlépe, jak to bylo možné. Tak jako u každé obdobné, společensky citlivé, nebo vyloženě kontroverzní, události totiž šlo i tuto jen pár let starou kauzu pojmout populisticky a tendenčně. Schrader si naštěstí zachovala od samotné látky patřičný odstup a celé téma vykresluje přísně faktograficky, aniž by sklouzávala k lacinému citovému vydírání diváka dojemnými scénami o nebohých obětech, nebo naturalistickými flashbacky na popisované kriminální skutky. Ty jsou naopak zpracovány minimalisticky a svou naléhavostí a výmluvností skvěle slouží celku.
Předmětné vyšetřování případu je vykresleno výborně a přestože jde o doslova úmornou a na první pohled možná trochu nudnou a rutinní práci, plnou pátrání po možných obětech, ochotných o svém osudu promluvit veřejně a opakovaných rozhovorů, které vyšetřování posunou jen minimálně, případně v daném čase vůbec, jelikož obě reportérky neustále u dotazovaných osob narážejí na jejich neochotu spolupracovat (někdy z osobních, traumatických, důvodů, někdy protože došlo na uzavření dohod o mlčenlivosti), tvůrci filmu jej zvládají obohatit jak o emocionálně silné , tak napínavé momenty , ačkoliv výsledek celé aféry je většině diváků předem znám.
Napomáhá tomu rovněž titulní zpravodajská dvojice Mulligan a Kazan, které obě předvádějí civilní a přesné herecké výkony, ať už se věnují zpovídání obětí, nebo účasti na týmových poradách. Weinstein jako takový je ztvárněn , což byl ze strany tvůrců chytrý tah, jak v divákovi vyvolat patřičný pocit odcizení, odosobnění, znechucení a obecně odměřenosti.
Celkově film názorně a zdařile ukazuje, jak důležitou úlohu ve společnosti mají investigativní média a jak i zdánlivě bezvýznamný osobní přínos k odhalení pravdy má svou váhu a za určitých okolností dokáže rozpoutat tolik potřebnou lavinu společenských změn, ke kterým by ještě spousty let (a možná také nikdy) nedošlo. Naštěstí film stojí za pozornost nejen z těchto důvodů, ale zejména díky svým vlastním kvalitám.
P.S. Judd, hrající samu sebe, si nezaslouží nic jiného než obdiv za to, že projevila ochotu se na filmu přímo podílet (byť pro ni jistě nebylo nic příjemného opět se vracet k uvedeným událostem).