Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Influencerky | Dziewczyna influencera | 2024
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 12.09.2024
režie: Szymon Gonera
hrají: Karina Rezner, Olga Kalicka, Kamil Wodka, Mateusz Banasiuk

Influencerky: Recenze


ikona
crom
Dziewczyna influenceraInfluencerkySzymon Gonera
Další peklíčko, tentokrát z Polska. 

Když se řekne sociální sítě, představí si každý trochu něco jiného. Pro některé naprostá zbytečnost, pro jiné celý jejich život. Nezáleží na tom, kolik vám je let nebo kolik času tam trávíte – podstatné je, jak hluboko ve vašem životě sociální sítě zakořenily. Přinášejí zábavu, nekonečnou časovou výplň, ale i prostředek pro sebeprezentaci. A právě ta hraje čím dál tím větší roli. Protože vytváření vlastního obsahu a sbírání lajků se pro mnohé lidi stalo novodobým náboženstvím, kterému podřizují úplně vše. Existují v honbě za followery nějaké hranice, nebo je svět sociálních sítí natolik zrádný, že se člověk nezastaví před ničím? O tom všem chce vyprávět polský snímek Influencerky.

 

Pro mladou hrdinku Sofii jsou sociální sítě okrajovou záležitostí – sem tam něco hodí na Instagram, dostane za to pár lajků, a to je asi tak vše. Není to zkrátka žádná influencerka. Český distribuční název je v tomto směru lehce zavádějící, neboť ústřední zápletka se točí právě kolem ní. Jediné, co ji s nablýskaným světem influencerů spojuje, je její přítel, známý influencer a gamer Komfi – odtud původní polský název Dziewczyna influencera. A je to právě on, kdo se dopustí něčeho velmi odporného, čímž Sofii vyšle na vlastní trajektorii za on-line úspěchem. Cesta to ovšem bude velmi zrádná a plná úskalí, protože přízeň publika je vrtkavá a nudné fotky z dovolené vám lajky nenaženou. Před Sofií se tak otevře celý nový svět, v němž se může velmi snadno ztratit, protože těch nástrah je skutečně hodně.

Pro polského režiséra a scénáristu Szymona Goneru představují Influencerky hned druhý letošní debut – tím prvním byla krimikomedie Wieczór kawalerski o rozlučce se svobodou. Zajímavá žánrová kombinace bohužel vyzněla v obou jeho prvotinách nastejno, protože jak gangsterská komedie, tak sonda do příšeří sociálních sítí nedokázala spolehlivě vykreslit filmový svět tak, aby diváka zajímalo, co bude dál. V případě Influencerek je to kombinace hned několika faktorů. Samotná ústřední zápletka je velmi jednoduchá a točí se kolem svodů, kterým lidé na sociálních sítích podléhají. Potud dobrý, ačkoli k celkovému vyznění filmu se ještě vrátíme. Herečka Karina Rezner v roli „influencerovy holky“ Sofie je na svůj první filmový zářez správnou kombinací naivity, nezkušenosti a nově nabyté touhy po úspěchu na sítích. Jako novodobý gladiátor vstupuje do on-line arény a doufá, že palce nahoru se jenom pohrnou. Pořád ještě dobrý.

Problém je, že počáteční Sofiina roztomilost a poznávání světa věčného streamování se brzo přetaví v naprostou apatii utopenou v nepřeberném množství rádoby exotických destinací, kde se Sofie s kamarádkou Violou neustále fotí v plavkách a honí lajky. Občas utečou bez placení z restaurace, jindy na hotelu oberou nějakého toho ženáče, co podlehne jejich svodům a nechá se opít do němoty. Epizodní vykreslení děje naprosto rozbíjí jakýkoli vztah diváka k hlavní hrdince a velmi brzo to dospěje tak daleko, že vám bude úplně jedno, co se na plátně děje. Protože vás nic z toho nebude nezajímat. Nepřispívá k tomu ani volba filmového žánru. Influencerky mají být zřejmě dramatem, ale na to nejsou dost dramatické. Komedie to také není, ačkoli se autoři snaží vměstnat do děje i ledasjaké absurdity, jako je farář s největší farností v Minecraftu nebo nejrůznější ulítlé nápady na zvýšení sledovanosti. Konfrontace s nedávnými německými Fakjů princeznami, tak vychází jednoznačně pro bundesrepublikový tým.

O největší drama se měla postarat Olga Kalicka jako Sofiina nejlepší kámoška Viola. Ta se před pár lety mihla jako jedna z luxusních „děvčat“ v jiném polském filmu na podobné téma (Krásky z Dubaje), nicméně až Influencerky pro ni představovaly první velkou hereckou příležitost. Scénář jí přiřkl roli Jidáše, co za třicet stříbrných udělá prakticky cokoli a jehož temná minulost hrozí zničit nově nalezené přátelství k Sofii. Tady se ovšem naprosto odhalí největší slabina filmu, a tou je zbytečně moralizující poselství. Závěrečné defilé důvodů, proč jsou sociální sítě špatné a nikdo by je neměl používat, musí zarazit snad úplně každého. A finální varování, kolik lidí tráví na sociálních sítích 25 hodin denně a že se to týká i dětí pod 13 let, přičemž 83 % z nich se chce stát influencerem, má sloužit jako tečka za poučným filmem ze života obyčejné slečny, co sejde na scestí. Smutné je, že je tato strohá statistika je zajímavější než celých předchozích 95 minut filmu.


Přehrajte si trailer
Co Inluencerky vystihly celkem hezky, je naprostá šílenost, s jakou se každý uživatel Instagramu a podobných sítí vrhá do tvorby obsahu a shromažďování followerů a lajků. Ať už jde o profesionála, nebo o uklízečku v baru. Tady se skutečně Gonera dotkl něčeho velmi zajímavého – fenoménu současné rozkolísané doby, z čehož mohl vytěžit prakticky cokoli. Jenže nevytěžil. Nejenže na sebe vrší jedno fousaté klišé za druhým, včetně závěrečné scény se zlým ruským mafiánem. Ale jeho černobílá mravokárnost se nakonec obrátí proti němu, když ve vás vybuduje lhostejnost k ději a hlavním hrdinkám. Výsledný dojem už nezachrání ani snaha vměstnat do filmu všechny možné aspekty fungování sociálních sítí, od příjmů z reklam přes algoritmy až po působení na OnlyFans a účast pohasínajících hvězd na MMA zápasech. Na povedený film Szymona Gonery si zkrátka počkáme minimálně do příště.

Verdikt

avatar3/10

crom

Bahno sociálních sítí jako ring na cestě za slávou a bohatstvím. Atraktivní téma je bohužel pojato příliš ploše a nezajímavě. Příběh o tom, jak nenažrané sociální sítě spolkly jednu slečnu i její naivní ambice, aby ji následně zase vyplivly zpět do skutečného světa, mohl být poutavou jízdou napříč žánry se vztyčeným varovným prstem na konci. Bohužel kromě nepřeberné řady focení v plavkách není tahle jízda dost atraktivní na to, aby vás osud Sofie začal zajímat. A vztyčený varovný prst na konci vyznívá zbytečně starosvětsky a profesorsky. Jednoznačně promarněná příležitost.


© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace