O FILMU
Až vyjde první trailer, pravděpodobně se v něm zjeví hláška „podle knihy držitele Pulitzerovy ceny.“ Nebude přitom řeč přímo o povídce Eisenheim the Illusionist, nýbrž o jiné knize Stevena Millhausera Martin Dressler: Příběh amerického snílka. Marketing potřebuje vykutálené nakládání s fakty, tím spíš The Illusionist, jenž se od první klapky jeví jako neprodejný filmový kousek. Po delší době sice přispívá velkou rolí Edwarda Nortona opepřenou účastí sexbomby Jessicy Biel a bodrého bokovkáře Paula Giamattiho, ale něco mi říká, že drama situované na přelom 19. a 20. století, navíc do Rakouska-Uherska, komerční transfúzi americkým kinařům nepřinese. Přitom první výraznější počin Neila Burgera (kterého Variety zařadilo do prestižní skupinky tvůrců, na něž si máme dávat letos pozor) operuje s velmi zajímavým námětem. Nortonův pódiový čáryfuk Eisenheim se zakouká do princezny Sophie (Biel), jejíž zásnuby s napomádovaným princem donutí Eisenheima pokusit se překlenout proluku ve společenském postavení pomocí svých iluzí... a možná i kouzel. Následky? Snad Sophiina láska, snad rozklad mocnářství, kdo ví. Film se natáčel převážně u nás, zejména v Praze, takže v roli vídeňského dvora znovu uvidíte chodníčky, na nichž se běžně válejí čeští houmlesáci. Snad si Rakušané nebudou stěžovat tolik, co slovenští soukmenovci. :-)