Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Tání | Het smelt | 2023
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 25.01.2024
režie: Veerle Baetens
hrají: Rosa Marchant, Charlotte De Bruyne, Sebastien Dewaele, Spencer Bogaert, Naomi Velissariou

Tání: Recenze


ikona
Rimsy
recenzetání
Některé démony minulosti lze nechat za sebou, ale jiní nás stále pronásledují – a nakonec ženou až k extrémním činům. 

Uprostřed zcela prázdné místnosti se houpe oběšenec, pod nímž se nachází kaluž vody. Co se stalo? Jak se muž zabil? Tuhle hádanku řekne třináctileté Evě (Rosa Marchant) její otec a dívka s ní pak slaví spoustu úspěchů mezi kamarády. Křehké vazby mezi sotva dospívajícími dětmi však čekají těžké zkoušky, které skončí velmi traumaticky a bez přehánění hororově.

To je patrné už od úvodní scény, kde se setkáváme s dospělou Evou (Charlotte De Bruyne). Žena už před lety odjela ze své vesnice do Bruselu, kde pracuje jako asistentka sympatického fotografa, který jí opakovaně a bez úspěchu zve na rande. Eva má ráda svou mladší sestru, zato s rodiči už dlouho nevychází. I když tedy vidíme depresivní a letargickou mladou ženu, na první pohled se nic až tak zásadního neděje – to skutečné drama však dříme pod povrchem a pozvánka na večírek v rodné vesnici se stává katalyzátorem hluboko pohřbené bolesti.

Belgická herečka Veerle Baetens na sebe dosud upozornila především ve filmu Přerušený kruh z roku 2012, za který si odnesla i Evropskou filmovou cenu. O pět let později si u seriálu Tabula rasa vyzkoušela i scenáristickou práci a nyní si do svého portfolia připsala další funkci. Tání totiž nejen psala, ale i režírovala a je vidět, že trendy současného festivalového artu má velmi dobře nakoukané. To se ostatně projevilo i hereckou cenou pro mladičkou Rosu Marchant na loňském festivalu Sundance, kde byl snímek poprvé uveden.

Baetens natáčení konzultovala s řadou psychologů, aby nedošlo k traumatizaci mladých herců a především hereček, jež se museli potýkat s řadou velmi nepříjemných scén. Ty však rozhodně nejsou samoúčelné a naopak ukazují emocionální sílu konstruktu, který Baetens se spoluscenáristou Maartenem Loixem vytvořili. Film opravdu působí důsledně vysoustruženě, každá scéna má svůj smysl i místo ve vyprávění a diváci si tak střípek po střípku mohou dotvářet značně znepokojivý obrázek.

Tato preciznost je největší předností, ale zároveň i slabinou. Na jednu stranu je totiž nezpochybnitelné, jak citlivě se tvůrcům podařilo vykreslit křehkou psychiku dětí na prahu puberty, které se jen těžko a neohrabaně pokouší zorientovat v přátelských vztazích i na povrch se deroucí sexualitě. Dochází ke spoustě chyb, nešťastných výroků a nejistého chování, což v důsledku vede k sebeobviňování a snižování vlastní hodnoty. Zažila to většina z nás a poměrně snadno se lze na patálie mladé Evy napojit.

Jak se ale postupně dozvídáme o stále temnějších konturách její životní nespokojenosti, snímek může působit až vykonstruovaně a uměle. Polarizující je i samotný závěr, jež lze vykládat několika způsoby a snadno si jde představit, že co bude někdo považovat za vychtěně melodramatické vyvrcholení, jiného odrovná jakožto osudově nevyhnutelná katarze. Každopádně však slouží Baetens a jejímu dílu ke cti, že nechce všechny nuance doříct a ponechává nemalý prostor pro diváckou interpretaci.

Důsledná vypracovanost díla na sebe však poutá pozornost hlavně kvůli tomu, že spoustu Eviných rozhodnutí a specifik jejího prožívání nelze jednoduše chápat rozumem – musíme se napojit na emocionální logiku její postavy a s ní souvisejících traumat. Některé moderní festivalové hity se snaží citlivost a abstraktnost těchto témat podtrhnout spíše lehkonohým vyprávěním s řadou digresí a zdánlivých zbytečností, díky nimž vynikne zmatek v duši zraněných postav.

Baetens však volí jinou cestu, a tak každé gesto, každý pohled zde má svůj význam. Jde o trochu staromódnější přístup, jehož důsledkem je však skutečně drtivý emocionální dopad klíčových momentů. Ten je ještě umocněn tím, jak nevinné a nahodilé krůčky vedou k těm největším životním tragédiím. Nemůžeme dohlédnout všechny důsledky svých činů a člověk se tak leckdy ocitne ve spirále viny a sebelítosti, z níž není (zdravé) cesty ven. A tyto neveselé pocity se debutu Veerle Baetens i díky skvělým výkonům obou hereček v hlavní roli daří předat velmi zdařile.

Verdikt

avatar7/10

Rimsy

Precizně vystavěné artové drama o tom, jak nečekaně a nenápadně se mohou vztahové záležitosti vyhrotit – a v křehkém období dospívání dvojnásob. Je dobře, že si belgický snímek našel cestu z festivalů i do běžných kin, jelikož rozhodně stojí za vidění.



Hodnocení redakce

  • avatar9/10

    crom


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Slide

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace