Ghosted: Recenze
17:00 | 26.04.2023 |
Po oznámení nové romantiky Ghosted se zdálo, že má streamovací služba Apple TV+ všechny trumfy na své straně. Před kameru se jim podařilo dostat diváckého oblíbence Chrise Evanse a čím dál žádanější Anu de Armas, z níž se Hollywood snaží udělat novou hvězdu – tedy dvojici, která si díky kriminálce Na nože a Grey Manovi před kamerou docela rozumí. Na režijní židličku se pak posadil talentovaný Dexter Fletcher, jenž má za sebou pohodového Orla Eddieho či chváleného Rocketmana a předpovídaly se mu hvězdné zítřky. Kvalitní scénář pak měli zajistit autoři, co mají na kontě prvního Deadpoola či Zombieland. Zdálo se tedy, že svižná romanťárna s vděčným akčním bonusem a instantní hit je na světě. Jenže místo toho tu máme dalšího typického zástupce generické streamovací výroby, co už za pár týdnů upadne v zapomnění.
Už samotný příběh přitom nutí diváka malinko pozdvihnout obočí. Máme tu beznadějného romantika a snílka Colea, který coby ideální moderní muž prodává organické potraviny, a tajemnou Sadie, jež nemá na vztahy čas, protože pořád někde lítá. A už při prvním setkání na trhu to mezi nimi jiskří. Tedy aspoň to říká jedna z vedlejších postav, protože vy si toho pod nánosem opravdu krkolomných a smysl nedávajících dialogů nevšimnete. No a pak si vyjdou na rande, které samozřejmě skončí v posteli a Cole si začne myslet, že konečně potkal tu pravou a jako správný romantik ji bombarduje textovkami. Jenže ona ani na jednu neodpoví, a tak se rozhodne, že bude ještě větší romantik a vysleduje ji až do Londýna, kde se ji chce překvapit. Stane se ovšem terčem neznámých únosců a brzy zjistí, že jeho drahá je tajnou agentkou. A poté se rozjíždí akční zápletka, kterou si po pár dnech už vůbec nepamatuju.
Ghosted se nepovedlo v tolika věcech, že vlastně ani nevím, kde mám začít. Ale vezmu to od již naťuknutého scénáře. Ten je totiž tou nejjednodušší směsicí nezávadné romantiky, jednoduché hlavní zápletky a rádoby romantického špičkování. Jenže ve všech rovinách je tak neuvěřitelně sterilní a nenápaditý, že jen po celou stopáž nudí a nemá šanci plně zapůsobit ani na jedinou cílovku. Hašteření a tokání mezi ústřední dvojicí je většinou otravné než scenáristicky vypointované a humor se tu díky nefungující dynamice mezi postavami prakticky nevyskytuje. Když už pak na nějaký pokus dojde, má z něj divák často solidní bolehlav (rádoby vtipná camea).
Ještě podivnější je však scenáristická práce s postavami a volbami, které tvůrcům přišli z nějakého důvodu vtipné a roztomilé. To je zejména případ postavy Chrise Evanse, jehož snaha o romantiku se tu vyznačuje stalkingem, uvažováním 14letého panice či poměrně solidním toxickým chováním, jež sice občas ostatní charaktery „vtipně“ okomentují, to ovšem nemění nic na tom, že celou dobu působí značně slizky a až strašidelně. Je to prostě idiot, co není roztomilý či srandovní, ale pouze otravný. A vy vlastně nevíte, proč byste mu měli držet palce. O nesourodém scénáři, který ho představí coby joudu, aby z něj velmi brzy udělal akčního borce v pohodě střílejícího z brokovnice a mlátícího záporáky (na střední totiž dělal wrestling a to stačí!), raději nemluvím.
Člověk se pak ani nemůže divit, že Chris Evans je i přes jisté snahy ve své roli totálně ztracený. Ve filmu proto prakticky bojuje sám se sebou a na budování funkční chemie mezi ním a Anou de Armas není čas. Herečka pak sice poměrně stíhá akční rovinu, v romantických pasážích je však absolutně mimo a upřímně doufám, že do tohoto žánru už nikdy nevkročí. Chemie mezi hlavní dvojicí proto vůbec neexistuje a je poměrně úsměvné, že na sexuální jiskření musí několikrát upozornit vedlejší figurky, protože jinak byste ho vůbec nezaregistrovali.
Ani sázka na poslední možnou jistotu bohužel nezabrala. Dexter Fletcher si vybral svou prozatím nejslabší chvilku a servíruje nám film bez jakéhokoliv tvůrčí zápalu, nápadu, drajvu či jakého většího zaujetí. V akci si sice i přes obludné digitální pozadí občas vybere světlejší moment, jinak ovšem snímek postrádá jeho tvůrčí rukopis a působí stylem, že natáčení Fletchera ani nebavilo a film točil pouze z povinnosti. Radši se pak ani nezamýšlím nad tím, zda je to tím, že tento žánr mu zkrátka nesedl, nebo za to může fakt, že za zády poprvé neměl produkční dohled šikuly Matthew Vaughna a jeho společnosti Marv.
Přehrajte si trailer Ghosted asi nebude patřit mezi největší filmová pekla roku, aspoň ta akce je totiž v rámci mezí fajn a sympatický Adrien Brody jako jediný poznal, v jaké blbině to hraje. I přesto je „jablíčková“ novinka typickým příkladem rutinní pásové výroby streamovacích služeb, kdy se vyhodí oknem velká suma peněz pro počin, na němž se nikdo nedá ani pořádně záležet. Protože proč, když prachy i sledovanost jsou díky slavným jménům jisté. Jedná se pak o titul, který i přes své pozlátko stejně jako Red Notice či Grey Man brzy vyšumí a kvůli unylé snaze o naplnění žánrové škatulky nepřináší nic nového.
Verdikt
Spooner
Nezajímavá akční romantika o dvou nesympatických lidech, z nichž jeden je toxický idiot a druhý nezajímavá tajná agentka. Jiskření mezi Chrisem Evansem a Anou de Armas byste nenašli ani pod mikroskopem a mám podezření, že za Fletchera snímek zrežírovala buď uklízečka, nebo umělá inteligence. Film, který si zaslouží být „vyghostován“.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 4/10
Cival
- 6/10
do_Od
Hodnocení čtenářů
- 5/10
scroochy
- 4/10
Revan
- 7/10
Robur
- 5/10
Ragnarok
- 6/10
starpep
- 5/10
Nexus6
- 5/10
Palo111
- 7/10
Spiker
- 4/10
malylada
- 4/10
Perun
- 5/10
pytlak15
- 5/10
Maverick
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Dějově se tady samozřejmě žádné velké překvapení nekoná. Osvědčená šablona podobných historek je použita i tentokrát. Zase se zachraňuje celý svět před zničením, zase všichni hledají nesmyslného MacGuffina ( ovšem pobavil, byť neúmyslně) a zase hlavní postavy v situacích, kdy jsou v bezprostředním ohrožení života, se železnou pravidelností řeší raději své vztahové problémy, než způsoby, jak se z nich dostat. Příběh není silnou stránkou filmu, takže zachránit to mohly jen sympatické postavy, humor a akce. A jak to dopadlo?
Evansovi jsem jeho prostého farmářského hocha věřil asi tak minutu, de Armas její super špiónskou silno-žensko-hrdinku jen o něco málo déle (zhruba tak minutu a půl) a jejich společná chemie nefungovala snad ani na tom papíře, přičemž ten postupný citový přerod z hádavého páru, ve kterém se mají vzájemně plné zuby, k ochotě obětovat za toho druhého bez váhání vlastní život, je na tom stran věrohodnosti totožně, čili neslavně. Brody má ve filmu příliš málo prostoru na to, aby předvedl něco více než jen obskurní přízvuk (proč musejí mít postavy původem odjinud pokaždé tenhle prapodivný "benefit"?) a standardní záporáckou polohu. Zbytek castingu pak nestojí vůbec za řeč.
Rychlé dialogové výměny mezi ústřední dvojicí, na čemž podobné akčně komediálně-romantické žánrovky obvykle stojí a padají, fungují tak nějak na půl. Zatímco de Armas i zde ukazuje jistý komediální potenciál, protože má o něco lépe napsané repliky (ale zase ne o moc) a sem tam se jí podaří u pár hlášek docela dobře trefit i načasování, Evans je scénářem odsouzen stylizovat se do role neškodného losera, předstírat na střídačku zamilovaného a uraženého sidekicka a papouškovat při tom rádobyvtipné dialogy, což se mu daří s proměnlivou úspěšností (častěji moc ne).
Akce je po většinu času jak po obsahové, tak formální stránce bez energie a bez nápadu. Úvodní a poté sice nestojí za moc, ale říkal jsem si, že pokud bude akce ve filmu opravdu hodně, může to být nakonec fajn. To jsem ještě netušil, že největší balík peněz se vyplýtval na , takže namísto potenciálně napínavé akční sekvence se dočkám . Na nějaké asi podle tvůrců není nikdo z řad diváků zvědavý a odvede stejně kvalitní službu. Nepovedlo se, protože je fádní jako všechny ostatní.
Krátká je takový osamocený ostrůvek alespoň mírné nápaditosti v moři naprosté obyčejnosti. Velká škoda, že podobných věcí není ve filmu (mnohem) více. Finále v je bohužel zase jeden obří digifest od začátku do konce a stejně matné je i . Celkově to není vyloženě průser, ale také nejde o nic, za co by se dal kdokoliv na place uznale poplácat po ramenou. Pokud se Apple nově rozhodl konkurovat rutinní pásové výrobě Netflixu, tak je na nejlepší cestě k tomu, aby se mu to podařilo.