Crash Road: Recenze
11:28 | 23.11.2007 |
„Někdy je potřeba, aby sis vyčistil svět.“
To je mi zase komédie. Když už si člověk odfrkne, že ve zdraví přežil Poslední plavky a že nemusí na projekci Chyťte doktora, vrazí mu domácí divize Warnerů kudlu do zad. Do kina totiž vpustí kompostového krakena, který bourá i nejtěžší předsudky a ničí všechno dobré, co jsme v posledních týdnech a měsících na plátně viděli. Dobře, přeháním, Crash Road Kryštofa Hanzlíka za sebou nenechává zemi spálenou a ani k smrti neurazí. Prostě jen divoce rozvibruje bránici, zkroutí jí do neuvěřitelných tvarů, a pak jí nechá vyprávět v ozvěnách, po několik dalších týdnů. Crash Road jde prostě dál než všechny Velké bijáky. Napovídá, že i česká krajina jednou dostane svého Eda Wooda, že se zabaví nad svým Uwe Bollem. To je velký příslib.
„Hele, vzpomeneš si na nejhorší věc, co se ti stala v životě?“
Nelze při tom pochybovat, že Kryštof Hanzlík tuhle zvrácenost myslel upřímně a že jej do výhně pekelné dotlačily dobré úmysly. Jen díky nim se dostáváme na kůži mladé rebelky, která má nejen postavu bulvární princezny Agáty Hanychové, ale i její prořízlou pusu a nutkavou potřebu si na něco hrát. Chápu, že její život nebyl dvakrát veselý. Máma pila, táta se jí zabil a barákem od tý doby prolejzal jeden ohavnej šamstr za druhým. Není divu, že z takhle harmonického prostředí vylezla svéhlavá sexbomba, která si po nocích představuje, že lítá. Která touží vyjet do krajiny a najít hodné lidi ... uff.
„To je nějaký drsný.“
Na začátku její cesty byla nehoda jednoho z matčiných amantů, který spadl ze střechy jejich paneláku držkou přímo na beton. Nejen že to nepřežil, navíc za sebou nechal třicetitisícový dluh. Dívku o Agátiných proporcích by to obvykle donutilo pořídit pár vnadných fotek, splatit dluh a zamávat vymáhajícímu gaunerovi pá pá. Hrdinka Crash Road – VERONIKA - naštěstí volí jinak, čímž přináší do českého filmu spoustu nových a dosud netušených elementů. Ne že by Praha neměla co nabídnout, vždyť i tady se najdou oplzlí profesoři plížící se do Veroničiných kalhotek, které musí naše hvězda likvidovat kopancem do rozkroku (a ve zpomaleném záběru!), i tady jsou dospělí buď ožralí, nadržení, agresivní nebo všelijak jinak slizcí... ale na venkově je prostě větší sranda.
„Tři dny ty zasraná inteligence!“
VAROVÁNÍ! Recenze obsahuje spoilery! Nechcete-li si pokazit surrealistický zážitek ze sledování Crash Road, nečtěte dál!
Třeba hned na nádraží potká Veronika bodrou babičku s pistolí, která svým suverénním verbálním projevem zpacifikuje partu nácků. Hned nato se na scéně vynoří potulný prodavač léčivých mastí, nadopuje se viagrou a předvede, že pro postavy některých slabomyslných tvůrců představuje neřešitelný problém i manipulace se žárovkou. Veronika naštěstí pokračuje dál v cestě. Když takhle sedí na pařezu a rozmlouvá s pavoukem (!), zjeví se moudrý poutník sbírající houby, pohostí ji polévkou a zasvětí jí do učení starých templářů. Veronika na to reaguje tím, že se ve vesnici ožere s jakousi opuštěnou nevěstou, kterou „tady zapomněli“, a pak si v noci nechá zdát sen o tom, jak se za dotyčnou nešťastnicí provdává! Ani tohle Veronice nestačí, touží přeci najít ty hodné lidi a lítat. Ještě že tu jsou vykradači chat a jejich úchvatná automobilová honička, zakončená adrenalinovým nárazem rozhrkané škodárny do stromu. Spokojená Věronika pokračuje dál. Na poli potká rytíře v kompletní zbroji (definitivní „What the Fuck“ moment), pročež jí už nepřekvapí ani taneční výstup šlapek, pasáků, policajtů a řidičů kamionů nebo náruživý manželský pár. Tož tak.
„Ty malá děvko, ty mě chceš vydírat!“
Mě překvapil. Definitivně jsem totiž pochopil, že se Kryštof Hanzlík doopravdy pokusil o postmoderní „nadfilm“, který sbírá veškeré cool elementy z amerických bijáků a cpe je do jednoho celku, jenž podchycuje jednoduše VŠECHNO: Rodinu, ekologii, politiku, přátelství, víru, sny, touhy, civilizační odcizenost 21. století, lásku. Naivně se při tom domnívá, že může dělit svět na zlé (= všichni) a hodné (= Veronika, její babička a potulný houbař) a že se publikum s jeho viděním světa ztotožní. Pochopí jej totiž skrze svou novou generační ikonu, Agátu Hanychovou. Kdo si dělal chutě, toho musím zklamat – Agáta Hanychová se českým Jamesem Deanem doopravdy nestala. Nemíním na ní svalovat vinu za kolaps celého filmu, vždyť její postavu snad ani nešlo hůř vyprofilovat i obsadit, i tak bych ale ve Veroničiných kostýmcích viděl radši rozesmáté sestry Olsenovy. Světobol, metafyzické úvahy nad smyslem našeho bytí a rozhovory se svatými by se v rozmarné komedii vyjímaly pořád líp než v Hanzlíkově kaši.
„Zlato, neříkej mi zlato. Já jsem VERONIKA a rozhodně nejsem zlatá!“
Na druhou stranu v tak umírněném žánru by se Kryštof Hanzlík určitě nesnažil o tak výbušné formální zpracování. A to by mrzelo. Hanzlík předvádí voňavou ukázku české videoklipařiny, jež silně evokuje práci senilního stařečka, do něhož nahustíte filmy Tarantina, Guye Ritchieho a Ridleyho Scotta, proložíte je Moulin Rouge a Across the Universe a doplníte o libovolný soutěžák ze Sundance festivalu, pak mu vrazíte do ruky kameru, šíleného scenáristu a zdrogované herce a zařvete „Akce“. Agresivní audiovizuální styl se stává zbraní hromadného ničení, což možná není poznat z televizních obrazovek (konec konců, moc znalých filmových diváků na vlastní tvorbu ČT nekouká, ryze v zájmu svého zdraví), na plátně to ovšem už definitivně nijak neokecáte. Zmatený režijní styl se topí v křeči ještě před tím, než fiasko završí nemotorný střihač (podívejte se třeba na tuhle sekvenci – nedovedu si představit nic moc horšího) a stává se historicky bezprecedentním projevem dokonale netalentovaného tvůrce, který tolik tolik chtěl a který si snad fakt myslí, že výstižně pojmenoval dnešní dobu. Ve své podstatě je to smutná podívaná.
„Seš z Prahy?“ – „Praha je mrtvá!“
Nač však chmuřit čelo. Přichází vrcholně zábavná podívaná, z níž září neuvěřitelné dialogy a ve které nechybí ani postava hodného školníka pana Vaška, jenž od Veroniky odebírá trávu a dává jí své manželce na léčení Alzheimera. Prostě všechno hezky po kupě, od sexu, přes ty nejnitěrnější existenciální pocity, až po „haluze“ z rodu Catwoman a explodující babičky. A v tom nejhorším možném balení.
„Dvě kila v hajzlu.“
No neberte to.
Verdikt
Cival
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 2/10
imf
- 1/10
KarelR
Hodnocení čtenářů
- 1/10
kryšpín
- 1/10
Silence
- 1/10
Natascha
- 1/10
Great.Escaper
- 1/10
Charlotte
- 1/10
Sentido
- 1/10
botič
- 1/10
tusik
- 1/10
Sebastian
- 1/10
KrálovnaAlžběta
- 1/10
Barbosa
- 1/10
Krasa
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
oči… bolí...
smiley | 24. 11. 2007 | 195.22.48.xxx
Je to nářez!!! Je dobře, že vzniknul už proto, že to štve tolik pitomců, co se v tom filmu poznali. Všem doporučuju, zítra jdu podruhý!!!
Hata | 25. 11. 2007 | 84.42.225.xxx
Film je fajn a ma uroven. A je videt, ze na mnohych zanechal hluboky dojem, kdyz i ti, s negativni kritikou, vyhledavaji www stranky filmu a jeste pisou do diskuze.. Takze vlastne asi ani tak spatny nebyl, ze
jimmy | 27. 11. 2007 | 88.101.199.xx
poslouchal sem muziku a pak sem si dal film. voboji skwjely!!! nema to konkurenci aspon ne tady. prestante plivat blbeckove me se libi ze nechali forum aspon se odreagujou ty kluci co nikdy nebudou mit tak hezkou holku a vadi jim ze neco je jiny. tak si je honte a smirte se s osudem
eliska | 27. 11. 2007 | 83.208.171.xxx
mě se ten film líbil, našla jsem v něm něco hrozně překvapivého a něco co mě moc těší...