Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Coco Chanel | Coco avant Chanel | 2009
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 25.09.2009
CZ premiéra: 25.06.2009
režie: Anne Fontaine
hrají: Audrey Tautou, Alessandro Nivola, Marie Gillain, Benoit Poelvoorde, Emmanuelle Devos

Coco Chanel: Recenze


ikona
marigold
 

Zatímco muži vedli počátkem 20. století své revoluce převážně s puškou v ruce, ženám nezbývalo než sáhnout po ryze ženských prostředcích. Například jistá Gabrielle Chanel obrátila svět naruby jehlou a nití – pozoruhodná osobnost osvobodila delikátní křivky dámských těl od jha korzetů, kázala nesešněrovanou svobodu a elegantní přiměřenost. Její životní příběh přitom obsahuje rysy tolik oblibované různými harlekýnami: prosté děvče, odložené do sirotčince, které dosáhlo světového věhlasu, prošlo fází románků se šlechtici, aby mezi nimi nakonec našlo velkou lásku. Zkrátka podnětů pro životopisné drama více než dost.

Francouzský velkofilm Coco Chanel si bere na mušku přelomové období Gabriellina života na počátku 20. století, těžké působení v druhořadém kabaretu, libertinský vztah s baronem Étiennem Balsanem, pozvolný zrod jejího charakteristického „unisex“ rukopisu a konečně osudové vzplanutí k Arthuru „Boy“ Capelovi, jenž v ní probudil touhu po emancipaci a vlastní tvorbě.

Projekt Anne Fontaine má všechny podstatné rysy milostného melodramatu – jasně narýsovaný milenecký trojúhelník, vedlejší motivy příkrých „stavovských“ rozdílů mezi milenci i dlouhé hovory o citech a emocích opomíjených žen. Bohužel scénář se s atraktivním materiálem popral v kostrbatém duchu červené knihovny. Typická klišé o chudých dívkách a zhýralých boháčích rozvádí do nudně větvených dialogů a jednotvárných epizodek, v nichž se zcela ztrácí vyjasněný autorský záměr. Sledujeme působivou lovestory dle biografie skutečné postavy, nebo drama o zrodu jedné z velkých persón světových dějin? Na první příliš unylých frází, na druhé zase málo psychologické ostrosti.

Mondénnost příběhu a prázdnota promluv se promítá i do celkového pojetí, které se naprosto míjí s tématem. Je mi záhadou, proč příběh o ženě, jejíž životní filozofií byla revolta vůči sešněrovanosti, upjatosti a vězněném ženství, pojala Anne Fontaine v tak okázale manýristickém duchu. Obrazové podání přetéká zbytečnými kudrlinkami a volánky, které se absolutně nepodílejí na stavbě děje či charakteristice hlavní postavy, jen zbytečně sytými barvami dokreslují už tak křečovité melodrama. Vzdušně švenkující kamera za doprovodu klavíru i přepjaté citové výlevy dobarvené strnule neoriginálními kompozicemi utahují kolem filmu smyčku tak těsně, že pro diváka je v něm zcela nedýchatelno, nechce-li přistoupit na účelově zdobný styl vyprávění.

Navíc nažehlená Audrey Tautou přes nesporně roztomilý kukuč nedokáže v charakteru Coco Chanel dostatečně podtrhnout živelné rysy, které by ji vyčlenily z okoukaného schématu o zamilované dívence z chudých poměrů. Její projevy revolty proti snobskému životu zcela postrádají oporu ve formální složce, která sama připomíná afektovanou baronku na odpoledním koktejlu.  Závěr filmu je tak stejně bezradný jako celý jeho průběh – uslzená retrospektiva mechanicky rekapituluje nenápadité výjevy předchozí zápletky a nedovolává se ničeho jiného než vlastní průměrnosti. Obzory filmu Anne Fontaine jsou až dusivě úzké a ověšené lacinými tretkami slov i obrazů.

Z Coco Chanel tak nakonec nevychází vlastně nic – jako milostný příběh ohrané, jako životopisné drama naprosto neobjevné. Zbývá tedy jen nabubřele konzervativní podívaná, která dovede šokovat asi jako hovory o golfových holích na firemním team buildingu. Dokonale středostavovská záležitost; sice kultivovaná, avšak vnitřně vyprázdněná. Což je, přiznejme si, u příběhu o ženě-revolucionářce dosti tristní výsledek.

Verdikt

avatar5/10

marigold

Gabrielle Chanel je kabaretní zpěvačka, která v sobě cítí hrubou nespokojenost se stavem světa. Je jí souzeno vypracovat se na legendu, jež zcela předefinuje ženskou módu. Před tím ji ale čeká určující milostný trojúhelník, v němž se vyhraní její povaha. Anne Fontaine natočila příběh o ženě, která bořila konvence natolik konvenčním a manýristickým způsobem, že osobnost Coco Chanel mimoděk splývá s tím, proti čemu ze všech sil bojovala.



Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    izinka

  • avatar5/10

    Plesky

  • avatar5/10

    Andreweek

  • avatar6/10

    Slarque

  • avatar6/10

    tesia

  • avatar3/10

    JULIUS PONOZKA

  • avatar5/10

    lekr

  • avatar6/10

    KorenCz

  • avatar5/10

    HermyJane

  • avatar4/10

    vimanzen

  • avatar6/10

    jeff87

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace