LukasMa
Soundtrack
03:55 | 01.05.2011 |
Clint Mansell
Stopáž: 52:28
K nepřeslechnutí: A New Swan Queen, Stumbled Beginnings..., A Swan Song (For Nina)
Skladatel Clint Mansell je učiněný „chameleon“, jehož tvorba se společně s každou novou příležitostí posouvá směrem k neotřelému a neoposlouchanému hudebnímu výrazu. Rockové variace (Sejmi eso) střídají křehké, melancholické hudební plochy (Fontána), a tomu všemu předchází neučesaný mix elektroniky a smyčcových melodií v podání vlivného souboru Kronos Quartet (Requiem za sen). Soundtrack k dramatu Černá labuť představuje další nevšední polohu Mansellovy tvorby. Tou je velmi organické propojení vlastní kompozice s fragmenty a variacemi na Labutí jezero – hudbu k baletu, kterou napsal před více než sto třiceti léty přední ruský skladatel Petr Iljič Čajkovskij.
Není jednoduché hodnotit hudbu, která je - více, než jak tomu obyčejně bývá u jiných soundtracků - natolik úzce spjata s rytmem vyprávění a jednotlivými, byť drobnými změnami v obraze. Mansell opustil jednoduchost melodií a soustředil se na zachycení rozpadu osobnosti hlavní hrdinky, na hudební ztvárnění rozporu, který dohání mladou baletku na hranici šílenství. Odtud tedy náhlý zlom něžné melodie v dramatickou kakofonii či „nahodilé“ výkyvy v rytmu a intenzitě přednesu (Nina´s Dream, Night Of Terror). Vrcholem toho je skladba Night Of Terror – suita, která by klidně obstála jako klasické dílo, moderní doprovod k baletu samotnému. Na ploše osmi minut je s patřičnou dramatičností vylíčen „souboj nevinnosti a temnoty“ - křehké klavírní pasáže střídají hlasité žestě a křiklavá elektronika. Noční můra se prohlubuje, k proměně plaché baleríny ve smyslnou a temnou ženskou povahu nelze dojít bez zuřivosti a citové destrukce.
Mansell složil hudební doprovod, který si zaslouží pozornost, ale bez patřičného kontextu mu uniká část svého kouzla, dost možná i smysl. Oproti předchozím kompozicím (přednostně uvádím Fontánu) se nelze ubránit ani pocitu určité mechaničnosti, s níž jsou hudebně formulovány emoce a zásadní dějové zvraty ve filmu. Nejméně banální okamžik se tak dostaví až v závěrečné skladbě A Swan Song (For Nina), kdy jde stranou orchestrální okázalost a ke slovu přichází zajímavá, dosud nevyjádřená síla hudebního doprovodu. Vzletné, nenápadně gradující klavírní téma pozvolna zaniká v pochmurné atmosféře elektronických tónů. Ambientní melodie pak z celého soundtracku nejlépe vystihuje sebedestruktivní povahu hlavní hrdinky a důsledky oběti, kterou musela kvůli své ctižádosti přinést.
Jestliže Mansellova hudba dodává filmu na atmosféře opravdu nezvyklými prostředky, na samostatný poslech může místy působit takřka bolestivým dojmem, jelikož i tesknota a křehkost melodií je vždy vyvážena dramatičností a krajní přepjatostí. Chladné a poněkud vykonstruované dílo plné rozporů, důkaz toho, že krása bez temnoty být zkrátka nemůže.
Hodnocení: 6/10
seznam skladeb:
1. Nina's Dream (2:48)
2. Mother Me (1:06)
3. The New Season (2:39)
4. A Room Of Her Own (1:56)
5. A New Swan Queen (3:28)
6. Lose Yourself (2:08)
7. Cruel Mistress (3:29)
8. Power, Seduction, Cries (1:42)
9. The Double (2:20)
10. Opposites Attract (3:45)
11. Night Of Terror (8:01)
12. Stumbled Beginnings... (3:51)
13. It's My Time (1:30)
14. A Swan Is Born (1:38)
15. Perfection (5:45)
16. A Swan Song (For Nina) (6:23)
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry