Mel Gibson se krátce po svých protižidovských eskapádách pokouší přebít pověst ožungra a násosky prvním regulérním trailerem na potenciální prosincový hit. Analytici filmového trhu si nejspíš už teď ťukají na čelo pro případ, že by se „obyčejně“ vyhlížející drama z jihoamerické džungle skutečně prodralo mezi hity jen díky jménu Mela Gibsona a jeho ortodoxní víře. A mě osobně zase, upřímně řečeno, vůbec nenapadá, co o ukázce napsat, protože její střih je skrz naskrz standardní, což zahrnuje jak dvě minuty atmosférického víření, tak i závěrečnou akční koláž, která je vyloženým darem z nebes. Z příběhu jsem ani napodruhé mnoho nepobral a možná se mi úplně pomátly zorničky, ale vsadil bych se, že Gibson po Mannově způsobu občas nasadí digitální kameru. I když, třeba to jsou opravdu jen náhodně vychýlené odstíny – klidně mě opravte.:-) Nebýt náramné podobnosti hlavních hrdinů k zabijákům v Posledním Mohykánovi, nebylo by vůbec co řešit. Uvidíme, co nabídne prosinec.
Apocalypto: Trailer
23:53 | 14.09.2006 |
Apocalypto: Teaser
03:13 | 21.12.2005 |
Co si budeme namlouvat, Mel Gibson je za vodou. Díky mimořádnému úspěchu Umučení Krista je v pozici George Lucase, jehož Hvězdné války jsou – ať si to přiznáme nebo ne – nezávislými snímky, a může si jako on až do smrti točit filmy tak, jak si to trpně přeje mnoho dosud závislých režisérů. Tj.: když se snímku nenajde publikum, tak si je tvůrce natočí jen sám pro sebe, z vnitřního přetlaku a takřka božské potřeby vytvořit svůj malý fungující svět. Mel Gibson se však o diváky Apokalypta bát nemusí, jakkoli příběh není o žádné mesiášské persóně (a ani o původně plánovaných bojovnících z židovské pevnosti Massada), dá se očekávat, že velká část diváků se do kina dostane samospádem („líbilo se mi Umučení, jdu i na Apocalypto“), ačkoliv se film z katolických kazatelen už zdaleka tak vehementně doporučovat nebude. :-) Z teaseru jako takového se toho o zápletce mnoho zjistit nedá. Vodítkem jsou jen průvodní nadpisy o hroucení civilizace Máyů, cestě odněkud někam a vztahu vnějšího a vnitřního nepřítele. Z honiček před kamerou, záběrů na mladý pár a těhotnou ženu, které feelingem trochu připomínají trailery na Malickův Nový svět, se dá vyvodit, že nepůjde jen o zobrazení pádu nadosobních státních struktur, ale hlavně o osobní příběh exodu. Formální experimentátor Gibson obsazuje naprosto neznámé tváře, dává jim promluvit v neznámé řeči (i líné americké publikum opět dostane jen titulky), zasazuje je do autentických lokací (úvodní záběry na pyramidy jsou stylově jako vystřižené z nedávné Šifry mistra Leonarda), které vypadají jako exponáty z vitrín Náprstkova muzea, dostavují se i „výtvarné záběry“ na jakýsi chór pro změnu vystřižený z filmů Petera Greenawaye. A aby toho nebylo málo, na konci u pyramid zaúřadují počítačoví mágové a blue screen. Prozatím se při vší snaze o nezaujatost nedokážu zbavit pocitu, že Gibson je nejen velký experimentátor, ale hlavně kýčař, který nechá bujnou vegetací běhat černé pantery, křižovat nebe blesky, dramaticky zapadat slunce…a vůbec celek „vypígluje“ k takové divácké vstřícnosti, že chybí nějaká ta „špinavá“ a tedy autentická emoce. Výroba stezek spásy na máyský způsob však nadále pokračuje a proto nesuďme, abychom nebyli souzeni. :-). Uvidíme za půl roku.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry