Working Man: Recenze
13:00 | 27.03.2025 |

Working man je ideální název pro film Jasona Stathama. Krátký, úderný, navazuje na jeho sérii akčňáků o pracujících, kam patří i Kurýr, Mechanik či Včelař, hlavně ale perfektně vystihuje celou jeho kariéru. Statham je dříč. Už přes dvacet let dělá víceméně to samé, točí malé akční filmy, a i když si od nich občas odskočí do velkých projektů nebo třeba i jiných žánrů, vždycky se k nim vrátí. Superhrdinské role ho nelákají, vyšší herecké ambice nemá a jednoduše jednou za pár měsíců vleze před kameru, zmlátí pár lidí, zatváří se u toho drsně a začne se pomalu chystat na další podobnou štaci. Fandy to stále baví, mě vlastně taky a Statham si pozici poslední opravdové akční hvězdy starého střihu očividně pořád užívá. A při pohledu na seznam jeho chystaných snímků ještě pár let asi bude.
No jo, to je všechno hezké a já Stathamovi pořád fandím, i když už se nehýbe tak elegantně jako v dobách Kurýra, ale přeci jenom by to možná chtělo zabrat, protože Working Man ukazuje, že tu jisté limity jsou a potíže mohou přijít dřív, než by se milovníkům akčních béček mohlo líbit. Naštěstí jde o potíže, které lze vyřešit poměrně snadno – stačí se začít trošku víc snažit.
Problém poslední stathamovky totiž tkví v tom, že od začátku působí, jako kdyby byla každému jedno. Jako kdyby si Statham herec sedl ke stolu se Stathamem producentem, přizvali tam spoluscenáristu Sylvestera Stallona a režiséra Davida Ayera, s nímž si britská holohlavá mlátička rozumí, a dali si pár piv. A u toho vymysleli film. Můžeme si na jednu stranu říkat, že Working Man chce být oldschoolová podívaná, která svou zápletkou o bývalém vojákovi, jenž hledá ztracenou dívku a při tom vykydlí ruskou mafii, je pomrknutím na akčně naivní osmdesátá léta. A je. Jenže mně osobně to nepřipadá jako tak důležitá věc, abych kvůli tomu film bůhvíjak chválil. Jo, potěší vidět, že Statham podobně jako Reacher tak trochu kašle na trendy a jde plus mínus jen o to vymyslet jednoduchý příběh, dát do něj pár přestřelek a bitek a pospojovat to rvačkami. Nic proti tomu, na něco takového se já osobně podívám vždycky rád. Jenže tady jakoby si s tím tvůrci chtěli vystačit.
Pokud jsem u Včelaře od částečně stejné bandy měl s něčím opravdu velký problém, tak s Ayerovou režií. A tady to není o nic lepší. Working Man v první půlhodině nabídne jen jednu kraťounkou bitku na staveništi, jinak se pokouší tvářit spíš jako drama. A bohužel mu to vůbec nejde. Levon Cade tu řeší fakt, že spí v autě, pak se náhle střihne na stavbu, kde dře jako mezek, potom do luxusního domu, kde ho buzeruje tchán a miluje malá dcera, pak k právníkům, pak se řeší jeho posttraumatický syndrom a celé to působí, jako kdyby se někdo pokusil zfilmovat článek TOP 5 traumat, které musí mít béčkový hrdina. Možná šlo o snahu udělat z Cadea komplexní charakter, ale zcela to nefunguje a v reálu jen zdržuje od toho podstatného, tudíž od akce.
Bohužel u ní se ukáže, že snaha namíchat koktejl z osmdesátkové brakovosti, typicky stathamovských propriet a marné snahy o drama a komplexnost hrdiny vede k průšvihu. Akce je nečekaně málo a Ayer se bohužel nezmůže na žádný skutečně atraktivní nápad, ale ani po samotné řemeslné stránce nenabídne nic, co by vyloženě vyčnívalo. Hodně se stříhá, občas v té změti těl není poznat, kdo zrovna koho mlátí, a vše se vyřeší až nepříjemně rychle. Navíc tu Levon nedostane žádného důstojného protivníka a v akci ho nejvíc zpomalí jeho úvahy o tom, že už nerad zabíjí a že je trochu smutný, když zabíjet musí. Potenciálně zajímavý souboj s šéfem motorkářů se odbude asi za šest vteřin a nikdo další, kdo by mohl Levonovi zatopit a přitom to celé trochu nakopnout, tu není.
Přehrajte si trailer Akce málo, snaha o reálnost hlavního hrdiny nefunkční, střih zmatený, děj předvídatelný… no tak co pochválit? Popravdě nic mě nenapadá a z Working Man si nakonec budu nejvíc pamatovat asi jen to, že podle titulků má Jason Statham kadeřníka a že Ayer se pravděpodobně rozhodl, že dostane na plátno ten vůbec největší úplněk, jaký jsme kdy viděli (takhle vypadal Měsíc naposledy ve Twilightu). Jenže ono tu zároveň není nic tak špatně, aby z toho byl člověk nějak zásadně naštvaný. Jen rutina, u níž je vidět prakticky absolutní absence snahy o cokoliv nad rámec „hlavně, ať to je prostě stathamovka.“ Zamrzí to. Poslední akční hvězda má teď rozdělaných hned několik filmů a u žádného nefiguruje David Ayer, tak snad zjistíme, že za to mohl on a ne fakt, že už dochází dech i Stathamovi. Moc lidí, kterým by mohl předat žánr akčních béček, v Hollywoodu bohužel nevidím.
Verdikt

Mr. Hlad
Jason Statham se tentokrát vydává po stopě obchodníků s bílým masem a ruská mafie pořádně prořídne. Jenže to není taková zábava, jak by se mohlo zdát. Stylovost osmdesátých let je sice pěkná, ale překvapivě málo akce, která navíc za moc nestojí, je pro akční béčko docela problém.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
4/10
Spooner