CZ premiéra: 08.04.2022
režie: Janus Metz
hrají: Chris Pine, Thandiwe Newton, Laurence Fishburne, Jonathan Pryce

Všechny staré nože: Recenze

amazonchris pinevšechny staré nože
Připsal si Chris Pine po druhé Wonder Woman a akční nudě The Contractor konečně pořádnou roli?

Špionážní žánr je v posledních letech zatraceně ohroženým druhem, na který v celovečerní podobě narazíte čím dál méně. A na opravdu povedený a napínavý kousek obzvlášť. Proto já osobně kvituji každý tvůrčí pokus o nabídnutí alespoň mírně nadprůměrné žánrovky. Snímek od Amazonu Všechny staré nože pak podle námětu a traileru naznačoval, že by tyto atributy mohl splňovat. Už jenom kvůli poměrně sympatickému obsazení. Jenže nakonec to s novinkou s Chrisem Pinem tak snadné není a fandové špiónů budou uspokojeni spíše napůl.

Henry je špičkový agent CIA, který dostal od svého nadřízeného velmi důležitý úkol – má zjistit, co se skutečně stalo při tragickém teroristickém únosu letadla před několika lety v Rakousku, kde zrovna v té době pracoval i Henry. Nyní se však objevily informace, že jeden z členů jeho týmu ve skutečnosti pomáhal teroristické organizaci. A jednou z hlavních podezřelých je i jeho bývalá láska Celia, jež po tragédii odešla z tajných služeb. Hlavní hrdina se tedy se svou ex-partnerkou setkává na zdánlivě nevinné večeři, při níž vyjde najevo mnoho tajemství.

A nutno říct, že se na Všechny staré nože kouká vlastně hezky. Jedná se totiž v jádru o velmi svižnou konverzačku prokládanou flashbacky z minulosti, která si právě i díky přeskakováním mezi jednotlivými časovými liniemi udržuje nejen divákovu pozornost, ale zejména drajv a efektní tah na branku. Tempo je poměrně svižné, dialogy příjemně odsýpají a mezi Chrisem Pinem a Thandiwe Newton to hezky jiskří a zároveň oba vědí, že si vůbec nemohou věřit. Režie pak sice nikdy nevystoupí z žánrového průměru a servíruje „jen“ poctivé řemeslo, vztah mezi ústřední dvojicí ovšem umí prodat docela šikovně.

Jenže i přesto nemá film protřelého diváka špionážních kousků vlastně čím překvapit. Může za to hlavně scénář, jenž rozhodně nevytěžuje potenciál látky na maximum a příběh je i přes odsýpající dialogy a ústřední duo ve svém základě vlastně dost prostinký a snadno čitelný. Vyústění dojde divákovi poměrně rychle a stejně tak snadno zachytí i různé „nenápadné“ náznaky, jež ke konci směřují. Budování napětí tak úplně nefunguje a to zejména ve druhé půlce, kdy už divák pouze čeká na očekávatelné. A to opravdu dostane a navrch s tím i dávku vztahových emocí, které ovšem příliš nefungují a asi bych je v tomto přeci jen chladnějším žánru oželel. Ale zase se u filmu bude aspoň trochu bavit i dámské publikum.

Všechny staré nože jsou ve výsledku zcela neurážející jednohubkou, v níž si herci poctivě odehrají to své a člověk se kvůli svižnému tempu i slušnému režijnímu řemeslu nenudí. Jenže zároveň tak nějak cítí, že s inovativnějším scénářem, který nezapomene víc využívat i vedlejší postavy, a dravější či zkušenější režií z toho mohl být mnohem výraznější žánrový zářez. Takhle si příznivci thrillerů s tajnými agenty sice malinko ukojí své špionážní choutky. Nic jiného než sympaticky obsazenou oddychovku ale nakonec nedostanou.

Agent CIA Henry má zjistit, kdo před lety z jeho oddělení pomáhal teroristům. A jednou z hlavních podezřelých je jeho bývalá láska. Svižná špionážní jednohubka s neselhávajícím obsazením a rychlým tempem, která doplácí na jednoduchý a snadno čitelný scénář, v němž se všechno semele přesně tak, jak čekáte.

Ravenous