Velký flám: V.I.M.
| 18:00 | 20.11.2022 |

Letadla, vlaky a automobily po francouzsku! Ve Velkém flámu sestřelí okupující náckové britský bombardér nad Paříží a prchající letci pořádně zamíchají životem malíře pokojů Bouveta (Bourvil) a operního dirigenta Leforta (Louis de Funés). Muži, kteří by se v běžném životě jen sotva potkali, teď musí při záchraně Britů spolupracovat, což vede k mnoha humorným situacím.
Takhle na papíře to vypadá suše, ale režisér a scenárista Gérard Oury má na svědomí i belmondovského Velkého šéfa nebo další z mých oblíbených funésovek Rabín Jákob. Umí též nezaměnitelným způsobem utrácet peníze, takže v téhle dobovce se už od úvodního sestřelu na ničem nešetří. Jedna úchvatná lokace střídá další, bezchybně prodávajíc kouzla francouzské metropole, ale i spanilého venkova, ale čubrnět budete především na komediální souhru francouzských legend. Bourvila zná u nás většina lidí jen kvůli Velkému flámu, protože v televizi jeden čas běžel skutečně jako na kolovrátku, ale ve své domovině byl uznávanou veličinou, která dovedla udržet krok s titánem Funésova kalibru. Každý z nich má trochu jiný styl a timing, což ve vzájemných výměnách dokonale funguje.
Velký flám má však i potřebné měřítko a dobrodružný flair, protože hrdinové musí utíkat přes celou zemi a roztáčejí tak kolotoč omylů, záměn, šťastných úniků na poslední chvíli, ale i průšvihů, jež díky jejich nesourodým povahám divák vidí na míle dopředu. Po víc než půl století by někomu mohly vtípky připadat vousaté a tempo až staromilsky velkorysé, ale Oury si s dvouhodinovou stopáží poradí a řetěz mu nespadne právě díky rychlému střídání kulis. To jen, že některé situace a skeče jsou prostě vystavěné tak, aby je pochopila skutečně i ta poslední francouzská švadlenka. Což není kritika, protože Ouryho řachanda je srozumitelná a ambiciózní zároveň. Ne nadarmo se stala veleoblíbenou veselohrou všude po Evropě, samozřejmě v čele s Francií, kde držela rekord návštěvnosti v kinech až do roku 1997, kdy ji potopil Cameronův Titanik.
Film mého dětství s nezapomenutelnými francouzskými legendami jsem si před týdnem osvěžil, logicky ve skvělém českém dabingu, a paměťové obvody se ve mně rozsvěcovaly jako vánoční stromeček. Tolik vzpomínek, ale zároveň radosti, smíchu a dojetí z dobové rukodělnosti a obrovského talentu těch dvou komediantů, co vyplní a ukradnou každý záběr. Velký flám je lék na splín, tableta proti uspěchané době a jejím povrchním blockbusterům. Aplikujte podle potřeby, klidně i opakovaně.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry



), vynikající situační/převlekové komedie byly u jmenovaných v 60s a 70s pomalu národním sportem, kombinace hned trojice národních kultur zavdává příležitost k rozehrání spousty zábavných etud a zde přítomný Bourvil byl pro roli "nahrávače na komediální smeče" přímo zrozen (velká škoda, že tohle byla s de Funèsem jejich druhá a poslední spolupráce, protože spolu tvořili skvělý "jin & jang" tandem), tak je jasné, že tady se divákům servíruje vyložená filmová delikatesa, kterou v našich končinách ještě o trochu výše posouvá (jak jinak než) parádní dobový dabing. Když se člověk podívá, s jakou lehkostí a jistotou je podobná "nenáročná" premisa zahrána a natočena, tak si až říká, že pokud jsou po ruce schopní lidé před i za kamerou, tak to přece nemůže být zase tak těžké. Pak se ovšem podívá na něco z ranku Stůj, nebo se netrefím! a vrátí se zase hezky zpátky na zem