Soundtrack
23:20 | 09.12.2011 |
Autor: John Williams
Stopáž: 67:32
K nepřeslechnutí: Dartmoor 1912, The Charge and Capture, The Death of Topthorn, Remembering Emilie, and Finale
Zatímco soundtrack k filmu Tintinova dobrodružství spíše dokresloval příběh a „otrocky“ kopíroval dílčí dějové zvraty, hudba k dramatu Válečný kůň nabízí ambicióznější doprovod, který daleko intenzivněji naléhá na emoce. Williamsovo dramatické cítění však dosahuje pouhého standardu a po většinu času se omezuje na reprodukci časem prověřených postupů a forem. Nutno podotknout, že identický soundtrack by v podání jiného, méně schopného skladatele vzbuzoval přinejmenším nadšení, ale standardy Johna Williamse jsou přeci jen poněkud odlišné. Je to v určitém slova smyslu daň za genialitu a zároveň i výzva k tomu, aby každé následující dílo posouvalo hranice originality a kvality.
Soundtrack protínají dvě základní hudební polohy: rovina hravá a na druhé straně rovina tragická. Zatímco rozverné pasáže působí poněkud stereotypním dojmem (Learning the Call), momenty žalu a lítosti tvoří to nejzajímavější z celého alba. Místy se ještě ozývají dozvuky filmu Narozen 4. července (smyčcové plochy, sólová trubka), ale bez oné dusivé tragiky, která natolik impozantním způsobem zafungovala ve Stoneově válečném dramatu. I přesto se dočkáme patřičně vypjatých smyčců, melancholického zvuku klavíru a táhlých melodií, v nichž jako by se odrážela nostalgická vzpomínka na hudbou klasického Hollywoodu, díla jako Jih proti severu nebo muzikál Za zvuků hudby. Atmosféra Williamsova soundtrack je starosvětská, plná záměrné „kýčovitosti“ a patosu - postupy, které již nejsou módním způsobem vyprávění, ale spíše laskavým ohlédnutím v čase. Ke Spielbergovu filmu se tento druh „naivity“ koneckonců hodí. Williamsova hudba, zavinutá v tradičně velkolepém symfonickém aranžmá, je výrazově velmi přesná, ale přesto všechno je soundtrack mírným zklamáním. Chybí v něm výrazné melodie, hudba je obecně poněkud bezkrvá a i navzdory občasné přepjatosti jaksi zbavená silnějšího emotivního ducha. Ani sebeokázalejší vrstvení nástrojů, příkré přechody od orchestrální síly k příležitostným sólových nástrojům zkrátka nemusí přinést zaručený úspěch. Vždyť i v jednoduchosti instrumentace a minimalismu celkově tkví Williamsova síla (viz Spáči, Andělin popel nebo Sabrina).
Možná jsem k soundtracku obecně přísný, ale předchozí Williamsova díla mě přesvědčila o tom, že i střízlivost může být ideální formou a silným emotivním hybatelem filmu. Na druhou stranu vše nasvědčuje tomu, že Spielbergův Válečný kůň bude právě tím masivním a v jistém slova smyslu povrchním útokem na divákovy emoce jako kupříkladu Luhrmannova Austrálie. Možná je na místě srovnání ze starším soundtrackem k filmu Zachraňte vojína Ryana, který charakterizovaly naprosto výjimečné a důstojné okamžiky, ale naneštěstí i spousta šedi.
Seznam skladeb:
1. Dartmoor, 1912 (3:35)
2. The Auction (3:43)
3. Bringing Joey Home, and Bonding (4:48)
4. Learning the Call (3:42)
5. Seeding, and Horse vs. Car (3:32)
6. Plowing (5:57)
7. Ruined Crop, and Going to War (3:33)
8. The Charge and Capture (3:21)
9. The Desertion (2:34)
10. Joey's New Friends (3:28)
11. Pulling the Cannon (4:58)
12. The Death of Topthorn (2:47)
13. No Man's Land (4:32)
14. The Reunion (3:52)
15. Remembering Emilie, and Finale (5:05)
16. The Homecoming (8:03)
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry