LukasMa
Soundtrack
23:15 | 03.05.2011 |
Autor : Burkhard Dallwitz
Stopáž: 42:34
K nepřeslechnutí: Interrogation, Lake Baikal, Freedom?
Německý rodák Burkhard Dallwitz je zatím nepříliš známý, ale o to zajímavější skladatel, za jehož nejlepší dílo lze považovat soundtrack pro film Truman Show. Při práci na dramatu Útěk ze Sibiře, vyprávějícím o skupince vězňů a jejich útěku z ruského gulagu, se opět spojil s režisérem Peterem Weirem a vznikl tak jeden z nejpůsobivějších soundtracků poslední doby. Pro Weira je hudební doprovod důstojnou rovinou filmu a významným výrazovým prostředkem. Přesné propojení obrazu a hudby pak naprostou samozřejmostí. Zároveň s tím hovoříme o režisérovi, který zmiňovaný vztah obrazu a hudby prohlubuje a poměrně odvážně experimentuje s mnoha žánry a trendy – viz. nasazení syntezátorové skladby Jeana-Michela Jarreho Oxygen jako leitmotiv válečného filmu Gallipoli. Útěk ze Sibiře je v mnoha ohledech tradiční, nicméně cit pro nasazení hudby k filmovému obrazu je neoddiskutovatelný.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že epickému vyprávění o cestě napříč kontinentem bude vévodit okázalá, ve všech ohledech obrazotvorná kompozice, opak je pravdou. Hudba se nese v minimalistickém duchu a je takřka bez výjimky elegická, až tragická. V žádném ohledu nepoukazuje na majestát cesty či dramatičnost útěku, ale na úkor velkých dějin akcentuje postavy a individuální příběhy. Již první skladba Interrogation předjímá podstatu celého alba – táhlé smyčcové plochy, harfa, temná elektronika. Hluboké smyčce a pozvolna gradující melodie občas připomenou Zimmerovu Tenkou červenou linii. Krystalicky čistý zvuk arménského duduku, podbarvený navíc perkusema a hrou na strunné nástroje, odkazuje pro změnu na Gladiátora (Freedom?, Mirages don´t have Birds). Atmosferické, hypnotickým tempem plynoucí melodie narušuje pouze skladba Escape, která skrze svou „agresivitu“ nejen že nezapadá do hudebního celku, ale sama o sobě je bezpochyby nejslabším příspěvkem.
Poněkud tíživá atmosféra soundtracku a monolitičnost bude pro řadu posluchačů dozajista velkou bariérou, přesto by bylo nedorozuměním Dallwitzovu hudbu slepě odmítnout po prvním poslechu. Ten vyžaduje soustředění a dost možná i patřičnou náladu, přesto se jedná o dílo, které výrazným způsobem přesahuje standardy současné filmové hudby. Škoda jen několika příliš povědomých pasáží a nezáměrných citací, které soundtrack z prvoligové škatulky nutně vyčleňují. Ale i tak je Dallwitz příslibem velice zajímavého a sledování hodného skladatele.
Hodnocení: 8/10
Seznam skladeb:
1. Interrogation (3:39)
2. New Arrivals (1:16)
3. Plans for Escape (1:58)
4. A Brave Man (1:00)
5. Escape (2:48)
6. Lake Baikal (3:35)
7. Freedom? (3:02)
8. Mirages Don't Have Birds (2:34)
9. The Abondoned Temple (1:17)
10. Water! (3:36)
11. Tibet (5:26)
12. India (1:58)
13. Keep on Walking (2:42)
14. Closing Credits (7:39)
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry